Stressa mindre – och bli mer framgångsrik: 3 tips

Du måste hålla ett högt tempo för att nå framgång? Nej, inte enligt färsk forskning från USA – som snarare visar på att stress kan göra att din kreativitet hämmas.

Hälsa
Publicerad

Du kanske känner igen kollegan eller kompisen som högljutt berättar om hur den fick gå in och jobba i sommar när den egentligen skulle vara ledig? Eller som gärna berättar om hur lite sömn den fick i natt då det fanns viktigare saker som krävde hens uppmärksamhet? Att hålla ett högt tempo och stressa har delvis blivit status eftersom det ska visa på styrka.

En person med många bollar i luften vill gärna signalera att den orkar lite mer än alla andra. Med den utgångspunkten skrev den framstående forskaren Emma Seppälä, chef på för ett forskningsinstitut på Stanforduniversitetet, boken ”Lev lyckligare”. Här är Chefs intervju med henne i samband med boksläppet!

Den utgår från att om du vill bli framgångsrik ska du undvika stress. Inom yrken som kräver kreativitet är det extra viktigt eftersom hjärnan är mer kreativ i samband med avkoppling – men avskyr stress.

”Den som prioriterar ledighet och glädje lyckas bättre på jobbet än den som ständigt stressar”, säger Emma Seppälä till tidningen Kollega.

En förklaring till att stress är dagens teknik som gör oss ständigt uppkopplade, menar Seppälä. Som exempel tar våra hjärnor in 34 gigabyte information – varje dag.

”Det skulle kunna få en bärbar dator att krascha på en vecka. Inte konstigt att vi är sönderstressade”, säger forskaren.

3 tips: Bli framgångsrik – utan stress

1) Koppla bort jobbet på din ledighet

Din hjärna behöver återhämtning. Försök därför att inte tänka på jobbet när du väl är ledig. För att koppla bort jobbet kan aktiviteter som motion i naturen eller en hobby göra dig mer produktiv när du väl arbetar.

2) Sluta sök enkla lösningar

Är din hjärna trött är det lätt att leta efter snabba stimulanser som energidryck, kaffe och sötsaker. Det triggar stresshormonerna i kroppen och du kan hamna i en ond cirkel eftersom det kan krävas lugnande produkter för att få din nattliga sömn.

3) Ta djupa andetag

Kan låta löjligt enkelt. Men faktum är att andningsövningar kan hjälpa dig att både hålla huvudet kallt och minska stressen. Genom att andas lugnare får du större kontroll över stress, oro och rädsla. Ta därför några djupa andetag – varje dag.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden