Sju saker en chef inte ska säga

Det finns saker ingen borde säga – och speciellt inte chefer. Kommunikationskonsulten Alexander Holmberg ger råd för hur du ska tackla grodorna som hoppar ur din chefs, eller din egen mun.

Kommunikation
Publicerad

Det hoppar grodor ur allas munnar då och då. Men vissa grodor är värre än andra, särskilt om du är chef. Forbes.com har listat sju uttryck som är de värsta en chef kan använda mot sina medarbetare och som är tecken på ett svagt ledarskap.

Här ger kommunikationskonsulten Alexander Holmberg sina tips för att undvika och hantera dessa grodor, oavsett om du använder dem själv eller har en chef som gör det.

Uttryck 1:”Jag betalar inte dig för att tänka.”
”Jag blir alldeles kall vid tanken att en chef skulle uttrycka sig så. Dessutom är det en rent ekonomisk fråga. I Sverige har vi till exempel ökat vår bruttonationalexport – men det är inte själva produkterna vi exporterar som ökat, utan de smarta produkterna, det vill säga tjänster kopplade till produkten. Det förutsätter att vi har medarbetare som tänker.”

Råd: ”Om du har en medarbetare du tycker kommer med för mycket idéer och förslag borde du se över din rekrytering och om du har rätt personal på fel plats. Som chef måste du vara nyfiken på vad folk säger. Blir du trött på att din personal är kreativ och kommer med idéer och förslag kanske du borde fundera på att byta jobb. Om du däremot har en medarbetare som endast kommer med förslag och idéer och inte får sitt arbete gjort är det befogat att ta en diskussion om det.”

Uttryck 2: ”Det låter som ett personligt problem.”
”Om en medarbetare går igenom en jobbig period, som en skilsmässa till exempel, kommer det att påverka arbetet. Det måste man förstå och acceptera som chef. Men det finns en poäng i att dra en gräns mellan privat och professionellt. En chef kan inte alltid vara en psykolog eller en nära vän utan måste vara just chef.”

Råd: ”Se vad du behöver göra för din medarbetare för att han eller hon ska kunna få hjälp. Om hen behöver prata kanske det är i form av en psykolog. Många chefer tar på sig rollen som hjälpare och ser medarbetaren som ett offer och det är farligt, för när chefen slutar hjälpa kan chefen istället bli förövaren. Det är chefens personliga ansvar och skyldighet att ta medarbetaren vidare. Men det finns andra sätt än att själv ta rollen som hjälpare.”

Uttryck 3: ”Om du inte vill ha jobbet så hittar jag någon annan som vill.”
”Bara en vidrig ledare säger så här. Det är inte ens värt att konfrontera en sådan chef. Har du en chef som beter sig på det sättet kommer det inte bli en förändring på företaget.”

Råd: ”Sluta på företaget, gå hem och putsa på ditt cv. Gå hellre på a-kassa några månader, passa på att fika med kompisar och skaffa dig ett nytt fantastiskt jobb senare, än att stanna kvar hos en sådan chef. Om du som chef själv säger det här till dina medarbetare kan du lika gärna printa ut deras cv för att sedan se dem försvinna från ditt företag och gå vidare i karriären.”

Uttryck 4: ”Det finns inget jag kan göra, det är redan beslutat.”
”Jag tycker att det svenska ledarskapet är lite fegt. När resultatet blir dåligt eller det blir konflikter fegar många chefer ur. De börjar prata om siffror och skylla på gamla beslut istället för att ta ansvar och säga ’här har vi gjort fel’. Vi behöver mer civilkurage i ledarskapet, och det håller på att förändras speciellt i nya organisationer.”

Råd: ”Säg att du som chef anser att du behöver satsa mer pengar på dina medarbetare för att de ska må bra på jobbet. Du får nej av din chef som säger att det är omöjligt på grund av ett gammalt beslut. Då måste du våga tänka efter och ställa dig frågan ’Är det här okej för mig?’. Om du kan förstå chefens beslut får du kanske bita i det sura äpplet. Om inte, är det ditt ansvar att agera och säga ifrån att ’det här går inte’.”

Uttryck 5: ”Jag är chefen, bara gör som jag säger.”
”Det är ju Lotto-Åke över det här! Du vet han i reklamen Du har ju hela helgen på dig. Skämt åsido. Om det här är något chefen säger ofta, är det tecken på ett otydligt ledarskap från en irriterad och omogen chef. Det chefen gör är att försöka få medarbetarna att förstå sin egen auktoritet och chefsroll istället för att förmedla ett budskap. Men det finns tillfällen när en chef också måste peka med hela handen för att stoppa onödigt tjafs. Sedan kan man utvärdera och diskutera saken igen om några dagar. ”

Råd: ”Om din chef ofta slänger sig med det här uttrycket måste du säga ifrån och förklara att ’så kan du inte prata med mig och mina medarbetare’. Händer det någon enstaka gång måste du själv känna efter om det var befogat och antingen ta fajten eller acceptera läget. Säger du det här ofta som chef, måste du ta ett steg tillbaka och reflektera över varför din roll som chef har blivit viktigare än det du faktiskt vill säga.”

Uttryck 6: ”Så har vi alltid gjort här.”
”Även om du står still så snurrar världen på utanför och allt snabbare dessutom. Som chef har du inte råd att inte hänga med. Jag träffar förvånansvärt många chefer som har det här som argument för en metod de anser fungerar.”

Råd: ”Det finns en väldigt bra motfråga på det. Helt enkelt, ’Hur vet ni att det funkar om ni inte provat något annat?’. Då brukar cheferna som använder det uttrycket bli tysta ganska länge. Det kan kännas jobbigt att medarbetare uppmärksammar problem och kommer med förslag på förändringar. Men det innebär bara att de är engagerade och du som chef måste tänka över vad den föreslagna förändringen hade betytt för företaget. Nästan alltid tjänar du ju, rent resultatmässigt, på att åtgärda problemen, oavsett vad de gäller.”

Uttryck 7: ”Du kan inte mäta personalens välmående – du mäter ekonomi och resultat.”
”Det här är en sådan myt! Mår personalen inte bra så tjänar man inga pengar. Så visst kan du mäta det och här finns det pengar att tjäna. Det är en ren erfarenhetsbrist att inte satsa på personalen för alla bra chefer vet att man vinner på det i längden. Många chefer vill vara öppna och ha en härlig kultur men när det kommer till kritan bryr de sig bara om kassaflödet.”

Råd: ”Företag skulle bli mer framgångsrika om de tog medarbetarundersökningar på större allvar. Om de mäter välmående i relation till vinster, personalomsättning och kostnader som sjukskrivningar och rekryteringar så kan de se, svart på vitt, hur mycket de tjänar på en välmående personal.”

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden