kritik-2

Så får du tyst på din inre kritiker

Är din inre kritiker högljudd och obönhörlig? Är den snabb att påpeka när du har gjort fel? Här är fyra steg till ett mer stöttande och produktivt förhållningssätt till dig själv.

Oavsett om det kommer från yttre omständigheter, som feedback eller förhastande dömande från omgivningen eller om det är egna tvivel och rädslor, så talar din inre kritiker gärna om för dig att du inte är tillräckligt effektiv, inte tillräckligt smart eller inte tillräckligt bra.

Men se upp! Du bör snarast få tyst på den. Forskning visar att om vi låter dessa tankar få fäste och fortsätter älta dem ökar risken för att vi blir deprimerade, drar oss undan och inte uppnår våra mål.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Att i första hand lyssna till det negativa är en överlevnadsinstinkt sedan tusentals år tillbaka då vi ständigt var tvungna att prioritera faror och hot. Den instinkten är så stark att det krävs upp till fem positiva omdömen för att överväga en endaste negativ.

Här är fyra steg för dig, från Harvard Business Review, som kan få din inre kritiska röst att tystna, och som tar dig förbi det negativa mot ett mer produktivt, balanserat och stöttande förhållningssätt mot dig själv.

1/ Uppmärksamma det positiva. Det är inte genom att arbeta på dina svaga sidor som du bäst kommer till din rätt. Tvärtom. Människor som dagligen fokuserar på sina styrkor är sex gånger så engagerade och 12,5 procent mer produktiva. Fråga inte enbart efter vad du gjorde för fel, utan se till att även be om positiv feedback. Fråga ”Vad var det du gillade med min presentation?” och ”Vad var det du uppskattade mest i pitchen?”. På viacharacter.org kan du göra ett test för att ta reda på vilka dina fem främsta styrkor är. Att använda sig av sina styrkor ger mer energi, mindre stress, du presterar bättre och kan hantera motgångar lättare.

2/ Lyssna ordentligt. Hörde du verkligen det positiva som också sas? Tog du fasta på det? Ofta är det först när den negativa feedbacken kommer som människor börjar anteckna. Skriv ner även det positiva.  Då präntas det in lättare i ditt långtidsminne. Det har dessutom det goda med sig att den som ger feedback också förstår att värdera det positiva.

3/ Vältra dig i det. Håller du komplimangerna ifrån dig genom att släta över, skylla ifrån dig på någon annan eller lyssna lite slarvigt? Den amerikanske neuropsykologen Rick Hanson hävdar att obehagliga negativa upplevelser och kommentarer lagras omedelbart in i långtidsminnet medan vi behöver hålla fokus och uppmärksamma det positiva i upp till 10 sekunder för att det verkligen ska tränga in och fastna i långtidsminnet.  Fråga gärna ”Vad roligt att workshopen var bra för dig. Vad var det som var särskilt bra för dig? Fanns det något i mitt sätt att lära ut som gjorde det extra tydligt för dig?”

4/ Tro på det. Även när du lyckas ta dig genom de tre tidigare stegen kan du ha svårt för att verkligen tro på det som folk säger om dig. Kanske tror du att de har andra motiv för att säga det de gör. Men bestäm dig för att ta till dig de komplimanger och positiva kommentarer som folk säger – och börja agera utifrån det! Välj att lyssna lite extra på de personer som vill ditt bästa och låt deras röster ersätta din inre kritiska röst. Då kan du lättare se den positiva helhetsbilden och internalisera den!

Relaterade artiklar

fikapaus
Experterna

”Hur får jag bort sötsakerna på mitt jobb?”

Bullfaten och tårtorna slukas på arbetsplatsen. Går det att som nytillträdd chef bryta den fikatraditionen – utan att bli impopulär? Experten ger svar.

robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
halsaa
Hälsa

Så påverkas din hälsa – av att resa i jobbet

Resor i jobbet betyder restaurangbesök, hotellnätter och ruckade rutiner. Nu visar en ny Sifo-undersökning att var femte affärsresenär i Sverige lever mer ohälsosamt när de reser med sitt jobb.
jojo
Hälsa

Så stressar du mindre som mellanchef

Mellanchefer har en utsatt situation i hierarkin. Nu lanseras 6 metoder för att sänka stressen och få en drägligare vardag.

lugnet
Hälsa

3 knep: Så behåller du lugnet in i hösten

Utvilad efter sommaren? Risken finns att känslan försvinner samtidigt som löven tappar färg. Här är 3 knep för att behålla lugnet in i hösten.
cubicle_office
Experterna

Experten: 6 enkla friskvårdssatsningar på kontoret

Chefs hälsoexpert ger sina bästa tips på hur du kickstartar hösten med en friskvårdssatsning för dina medarbetare.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
ad
Arbetsmiljö

Därför raderar hon de anställdas mejl

Är mejlkorgen överfylld efter helgen eller semestern?

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden