omgiven_idioter
Personerna på bilden har ingenting med artikeln att göra.
Foto: New old stock.

Omgiven av idioter? Så här hanterar du dem

Går det att vara en bra chef över någon man ogillar? Hur hanterar man de där ”idioterna” – och sig själv? Thomas Eriksson har skrivit en bok om ett ämne som de flesta chefer kan relatera till.

Författaren och coachen Thomas Eriksson har skrivit boken ”Omgiven av idioter”.

Med hjälp av det så kallade DISA-systemet, som delar upp olika personlighetstyper i färgerna rött, grönt, blått och gult, kan boken förhoppningsvis hjälpa dig att förstå dina medarbetare bättre. Och, som bonus: Även din partner, dina barn – och varför inte den där jobbiga grannen på hörnet?

Varför har du skrivit den här boken?
”För att den behövs. Så många människor sliter dagligen med meningslösa konflikter och missförstånd. Vi kan alla bli bättre både på självinsikt och att möta andra på rätt sätt. Konflikter är inte nödvändigtvis negativa, men en del av dem är faktiskt överflödiga. Men även för att jag i åratal, medan jag arbetat med detta verktyg ute i olika organisationer, fått frågan: ‘Var läser man mer om färgerna?’ Jag tröttnade på att svara att det inte fanns någonting, så jag skrev boken själv.”

Varför borde Sveriges chefer läsa ”Omgiven av idioter”?
”Ledarskap är en kommunikationsprocess. Det låter som en floskel, men att kunna kommunicera effektivt är faktiskt en av nycklarna. Som chef måste du inse att vissa medarbetare inte kommer att ändra sina arbetsrutiner bara för att du ber honom. I stället kommer de nicka och fortsätta precis som förut. Jag kallar det tyst motstånd och det förekommer på alla arbetsplatser jag varit på. Att begripa orsaken – och att kunna ‘låsa upp’ sådana medarbetare – är en särskilt tänkvärd ledarskapsutmaning. Jag har mött mängder av chefer som sliter sitt hår över just detta.”

Går det att vara en bra chef över en person man faktiskt ogillar? Hur lyckas man med det?
”Man kan ju inte gilla alla. Kanske är det bara att acceptera faktum? Men som chef har du ett ansvar att uppträda professionellt.

Jag bör nog begrunda varför jag inte gillar Nisse. Är han oduglig, lat, en intrigmakare eller en allmän tjurskalle? Gillar Nisse mig, förresten? Inte? Hur kommer det sig? Ett generellt tips är att skilja på sakfrågor och personfrågor. Jag ogillar inte Nisse för att han är Nisse. Det handlar ju om någonting Nisse gör, eller inte gör, på dagarna. Utrön helt enkelt vad hos Nisse som får dig att känna irritation. Gör en lista om du måste. Är Nisse alls värd att irritera sig över? Det kan mycket väl sluta med att du inser att det är du som överdrivit alltihop.

När kedjan brister beror det till 90 procent på dålig kommunikation. Förstår vi alls varandra? Jag behöver kanske säga till Nisse: ‘Jag ogillar beteende A och B eftersom det ger följande konsekvenser. Hur kommer vi vidare?’ Ibland får man lägga till: ‘Hur kan jag hjälpa dig att komma tillrätta med det hela?’

Många gånger kan det räcka som tankeställare för Nisse. Han gör ju – oftast – inte som han gör för att ställa till det. I mitt tycke är en bra chef en som lyckas överbrygga den här typen av klyftor. Men du behöver våga ta tag i saken och sättas dig ner med vederbörande. Det går inte att flumma bort det. Dessutom får man inte glömma att det kan ta tid.

Men – och det är ett stort men: Ibland är det faktiskt chefen som är idioten. Beklagar.”

Kan du bjuda på en aha-upplevelse från boken?
”Aha-upplevelser är när man plötsligt får en insikt av typen: ‘Det är därför jag och Lena aldrig kommer överens! Men det kan jag ju fixa!’

Ett självupplevt exempel är när jag för ett antal år sedan fann att min egen gula sida – social, pratsam, tar mycket syre, pratar ibland omotiverat mycket om sig själv – hotade att bli alltför dominerande. Så när jag märker att jag står framför en mer introvert person så hejdar jag mig helt enkelt och är noga med att släppa in honom i samtalet.”

Relaterade artiklar

En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?