promenad

Nytta, nöje och hälsa – så lyckas du med gå-möten

Favorit i repris.

Motion, inspiration och ombyte. Fördelarna med att ha möte under en promenad är många. Här är fem tips till effektiva gå-möten.

Artikeln publicerades första gången på Chef.se i november 2015.

Att byta miljö från jobbet då och då att dessutom röra på sig är bra för både hälsa och kreativitet. Så istället för att sätta sig och ta en kaffe eller luncha tillsammans utnyttja mötestiden och ta en promenad samtidigt.

Men hur lyckas du med att få gå-mötet effektivt? Harvard Business Review listar i en artikel följande punkter:

– Välj destination med omsorg. Att ha ett mål, till exempel en sevärdhet eller något annat intressant, ger deltagarna högre motivation och gör mötet mer effektivt än att bara gå en promenad på måfå.

– Undvik onödiga kalorier. Avsluta inte mötet med en glassliknande latte – då försvinner hälsoaspekten i mötesformen.

Läs också: 10 tips för effektivare möten

– Håll mötet litet. Var max tre stycken. Det blir krångligt att prata gåendes om ni är fler än så.

– Överraska inte. Det är inte kul att gå tre kilometer i obekväma skor eller i en för tunn kappa. Säg därför till i förväg så dina kunder, medarbetare, eller affärspartners är med på vad som gäller och kan klä sig därefter.

– Ha kul. Forskning har visat att de som använder sig av gående möten, i högre grad än andra, upplever att de är nöjda med sitt arbete och sin arbetssituation. Så njut av den friska luften och ha kul under ert möte.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

nishteman-hosseini
Experterna

Så kan du bota talarfobin

Att säga upp sig framstår näst intill som den enda lösningen för chefen med fobi för att hålla tal. Psykologen tipsar om andra vägar ut.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

inte
Arbetsmiljö

Så ser du om du har emotionell intelligens

Leder du med både hjärta och hjärna? Effektiva ledare har en hög emotionell intelligens. Se vilka egenskaper du måste besitta.
twitter-2
Hälsa

Fyra lärdomar om ledarskap från Twitter

Inget chefstillägg på lönen, ingen snabbare karriärväg för chefer och ingen befordran som belöning. Låter det som ett framgångsrecept på gott ledarskap? Ja, menar en tidigare Twitteranställd som delar med sig av sina erfarenheter från åren på techjätten.
tandstiska
Arbetsmiljö

Faktorerna som främjar psykisk hälsa på jobbet

Nyligen publicerade fackförbundet Vision dystra siffror om hur mycket stressrelaterade sjukdomar ökat senaste två åren. Men de har också sammanställt fem faktorer som främjar hälsan. Ett närvarande ledarskap är en av dem.
girl-863686_1280
Arbetsmiljö

Nya råd om psykisk ohälsa på jobbet

Det är den vanligaste anledningen till sjukskrivning. Nu finns nya nationella riktlinjer för hur psykisk ohälsa på arbetsplatsen ska hanteras och förebyggas.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
olycka
Hälsa

10 viktigaste tipsen till unga ledare

200 ledare har sagt sitt! Under Scouterna och Ungt Ledarskaps seminarium i april diskuterade ledarna fram tio råd till framtidens ledare.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden