Nya chefen höjde lönen för alla

En lönehöjning med 10 kronor i timmen till alla kaféanställda från 1 januari i år. Det var en av Anssi Thuresons första åtgärder som ny koncernchef på Espresso House. Men det är inte en kompensation för de hårt kritiserade arbetsförhållandena, hävdar han. 

Ledarskap
Publicerad
Anssi Thuresson, koncern-vd Espresso House. Foto: Samuel Unéus

Hur kommer det sig att detta blev ett av dina första beslut?

”Jag har jobbat på flera olika positioner på Espresso House i sju och ett halvt år. När jag nu skulle axla hela ansvaret för koncernen på fem marknader ville jag ta reda på var vi befann oss efter pandemin och vad som behövdes göras. Jag tror jag har besökt mer än 300 av våra 500 kaféer. Jag tillbringade de 100 första dagarna med att resa runt och prata med medarbetare. Och jag måste säga att jag faktiskt är tagen av den transparens och alla idéer som kommer från människorna jag mött. För mig, som chef, blev det väldigt tydligt att det är de som är framgångsfaktorn för Espresso House”, svarar Anssi Thureson.

Är löneförhöjningen ett sätt att komma tillrätta med den kritik som medarbetarna har haft om arbetsförhållandena och som föranlett Aftonbladets stora granskning? 

“Nej. Vi höjer lönerna eftersom vi vill investera i medarbetarna. Artikeln i Aftonbladet är tråkig att läsa men samtidigt viktig. Sedan 2019 har vi gjort ett antal förändringar för att bli en bättre arbetsplats, bland annat stärkt våra kommunikationsvägar och utvecklat vårt ledarskapsprogram för unga ledare.”

Varför inte invänta löneförhandlingarna? Alla era anställda har ju kollektivavtal.

”Det är viktigt för oss att vara en konkurrenskraftig arbetsgivare. Vi gjorde inte den här åtgärden på grund av inflationen, utan det är en långsiktig strategisk förflyttning mot den arbetsplats och arbetsgivare vi vill vara.” 

Den här höjningen, 10 kronor i timmen, motsvarar en procentuell höjning på mellan 6 och 10 procent för olika lönenivåer. Det är troligen betydligt över vad kollektivavtalen kommer att landa på. Ni hade kunnat komma billigare undan.

”Kollektivavtalet är en fantastisk trygghet. Men vi ville verkligen göra en markering kring hur viktiga vi anser att medarbetarna är, och erbjuda en stor höjning oavsett hur de kollektiva löneförhandlingarna slutar. Att jobba på våra kaféer är ett roligt men hårt jobb med många oförutsägbara händelser och faktorer – och det ville vi premiera. Om det sedan påverkar andra konkurrenter är det bara bra. Det kan kanske sätta en ny standard för branschen, men jag är inte rätt person att utvärdera kollektivavtalet. Jag måste främst göra det som är bäst för oss.”  

Blev det mycket diskussioner internt?  

”Det är en massiv investering på över 81 miljoner svenska kronor som behövde förankras hos olika intressenter i bolaget. Och vi har så klart diskuterat det med facket.” 

Och hur mottogs beskedet bland medarbetarna?

”Vi har en professionell Facebook-grupp för alla våra anställda och jag tror att vi fått mer än 100 tack-meddelanden och glada tillrop. Det verkar som våra medarbetare verkligen känner sig sedda och bekräftade.”

anssi thureson

Gör: Koncern-vd på Espresso House.

Ålder: 46 år.

Bor: Tre dagar i veckan i Stockholm, övrig tid tillsammans med sin familj i Helsingfors.

Familj: Fru och tre barn, 11, 9 och 3 år.

Bakgrund: Byggde upp den tyska matvarukedjan Lidls verksamhet i Finland. Tillträdde som vd för Espresso House i Finland 2015. Operativ chef 2020 och koncernchef 2022.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden