missar-svara-samtal
I svåra samtal kan alla möjliga känslor dyka upp. Vissa personer reagerar genom att bli aggressiva. Andra backar och försöker genast hitta en lösning. Foto: Istockphoto.

Nio vanliga misstag vid svåra samtal

Missbruk, attitydproblem eller konflikter. Svåra samtal är en del av chefens vardag. Så här undviker du att de havererar.

En medarbetare som ständigt kommer för sent. En chefskollega som baktalat dig inför er chef. Eller en högre chef som inte kan släppa kontrollen.

Svåra samtal är svårnavigerade minfält, och det krävs mycket träning för att kunna hantera dem.

Tidningen Harvard Business Review har listat nio vanliga misstag vi gör när vi ska hålla svåra samtal:

1.  Vi tänker i termerna ”vinna eller förlora”
När ett svårt samtal blir aggressivt beror det ofta på att man vill ta sig vinnande ur striden. Svåra samtal är sällan nollsummespel, där en segrar och en förlorar. Den verkliga fienden är inte din motpart (din medarbetare, kollega, eller chef) utan din inställning. Bli i stället mer strategisk och fundera ut hur ni båda kan vinna.

 2. Vi försöker förenkla problemet
Vi vill att konflikten ska vara begriplig, och faller därför lätt i förenklingsfällan. Men tänk så här: hade problemet varit enkelt hade ni redan löst det. Låt samtalet ta tid, gör en djupdykning i varandras argument. Var beredd på att du kan behöva byta ståndpunkt.

3. Vi visar inte tillräckligt mycket respekt
Bemöt den andra personen på ett sätt som du kan vara stolt över i framtiden. Respektera både den andra personens argument, och dig själv. Vilken typ av ledare vill du vara?

4. Vi blir arga – eller ger upp
I svåra samtal kan alla möjliga känslor dyka upp – rädsla, ilska eller skam. Vissa reagerar genom att bli aggressiva och dominanta. Andra backar och försöker genast hitta en lösning. Rör dig i stället mot mitten och var tydlig med vad du vill åstadkomma – vilket är målet med samtalet? De obehagliga känslorna eller reaktionerna kommer inte att försvinna, men med träning blir de lättare att acceptera.

5. Vi faller för avledningsmanövrar
Sarkasmer, personliga påhopp, gråtattacker, hot, tystnad. Det är vanliga inslag under svåra samtal. Och vi har svårt att värja oss mot dem. De får oss att tappa kursen. Det bästa sättet att hantera den typen av inslag är att prata om dem. Om din motpart blir helt tyst, kan du säga: ”Jag vet inte hur jag ska tolka din tystnad.”

6. Vi blir fångade på kroken
Alla har en akilleshäl. Tycker du att det är obehagligt med ilska? Eller är du känslig för personlig kritik? När din samtalspart hittar din svaga punkt, medvetet eller omedvetet, är det svårt att behålla lugnet. Det tar tid att förstå vad som får dig att tappa balansen. Men att vara medveten om att du har svagheter kan hjälpa dig att behålla kontrollen.

7. Vi övar för mycket
Självklart ska du förbereda dig inför ett svårt samtal. Men var beredd på att du inte kan förutsäga motpartens reaktion. Att ha ett ”manus” kan stjälpa snarare än hjälpa. Förbered dig i stället genom att fundera på frågorna 1) Vad är problemet 2) Hur skulle min motpart beskriva problemet? 3) Vilket resultat vill jag se? 4) Vilken typ av arbetsrelation vill jag ha med min motpart?

8. Vi gör antaganden om motpartens avsikter
Optimister och pessimister har olika syn på konflikter. Optimister tror ofta att konflikter beror på missförstånd mellan två människor med goda avsikter. Pessimister tror att motparten har själviska eller illasinnade avsikter. Men det enda vi känner till är våra egna avsikter.
Under samtalets gång – poängtera gärna att du inte exakt vet hur motparten ser på saken, eller vilka avsikter hen har. Det kan vara ett bra sätt att hitta tillbaka till varandra.

9. Vi tappar sikte på målet
Nyckeln till att lyckas med svåra samtal är att hålla fokus på målet. Vad vill du ha ut av samtalet? Sätt ett tydligt och realistiskt mål redan innan du går in i samtalet. Men att ”vinna” är inte ett realistiskt mål. Din motpart kommer inte känna sig nöjd med att ha ”förlorat”.

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.