missar-svara-samtal
I svåra samtal kan alla möjliga känslor dyka upp. Vissa personer reagerar genom att bli aggressiva. Andra backar och försöker genast hitta en lösning. Foto: Istockphoto.

Nio vanliga misstag vid svåra samtal

Missbruk, attitydproblem eller konflikter. Svåra samtal är en del av chefens vardag. Så här undviker du att de havererar.

En medarbetare som ständigt kommer för sent. En chefskollega som baktalat dig inför er chef. Eller en högre chef som inte kan släppa kontrollen.

Svåra samtal är svårnavigerade minfält, och det krävs mycket träning för att kunna hantera dem.

Tidningen Harvard Business Review har listat nio vanliga misstag vi gör när vi ska hålla svåra samtal:

1.  Vi tänker i termerna ”vinna eller förlora”
När ett svårt samtal blir aggressivt beror det ofta på att man vill ta sig vinnande ur striden. Svåra samtal är sällan nollsummespel, där en segrar och en förlorar. Den verkliga fienden är inte din motpart (din medarbetare, kollega, eller chef) utan din inställning. Bli i stället mer strategisk och fundera ut hur ni båda kan vinna.

 2. Vi försöker förenkla problemet
Vi vill att konflikten ska vara begriplig, och faller därför lätt i förenklingsfällan. Men tänk så här: hade problemet varit enkelt hade ni redan löst det. Låt samtalet ta tid, gör en djupdykning i varandras argument. Var beredd på att du kan behöva byta ståndpunkt.

3. Vi visar inte tillräckligt mycket respekt
Bemöt den andra personen på ett sätt som du kan vara stolt över i framtiden. Respektera både den andra personens argument, och dig själv. Vilken typ av ledare vill du vara?

Chef Seminarium: En lärorik halvdag för dig som chef

4. Vi blir arga – eller ger upp
I svåra samtal kan alla möjliga känslor dyka upp – rädsla, ilska eller skam. Vissa reagerar genom att bli aggressiva och dominanta. Andra backar och försöker genast hitta en lösning. Rör dig i stället mot mitten och var tydlig med vad du vill åstadkomma – vilket är målet med samtalet? De obehagliga känslorna eller reaktionerna kommer inte att försvinna, men med träning blir de lättare att acceptera.

5. Vi faller för avledningsmanövrar
Sarkasmer, personliga påhopp, gråtattacker, hot, tystnad. Det är vanliga inslag under svåra samtal. Och vi har svårt att värja oss mot dem. De får oss att tappa kursen. Det bästa sättet att hantera den typen av inslag är att prata om dem. Om din motpart blir helt tyst, kan du säga: ”Jag vet inte hur jag ska tolka din tystnad.”

6. Vi blir fångade på kroken
Alla har en akilleshäl. Tycker du att det är obehagligt med ilska? Eller är du känslig för personlig kritik? När din samtalspart hittar din svaga punkt, medvetet eller omedvetet, är det svårt att behålla lugnet. Det tar tid att förstå vad som får dig att tappa balansen. Men att vara medveten om att du har svagheter kan hjälpa dig att behålla kontrollen.

7. Vi övar för mycket
Självklart ska du förbereda dig inför ett svårt samtal. Men var beredd på att du inte kan förutsäga motpartens reaktion. Att ha ett ”manus” kan stjälpa snarare än hjälpa. Förbered dig i stället genom att fundera på frågorna 1) Vad är problemet 2) Hur skulle min motpart beskriva problemet? 3) Vilket resultat vill jag se? 4) Vilken typ av arbetsrelation vill jag ha med min motpart?

8. Vi gör antaganden om motpartens avsikter
Optimister och pessimister har olika syn på konflikter. Optimister tror ofta att konflikter beror på missförstånd mellan två människor med goda avsikter. Pessimister tror att motparten har själviska eller illasinnade avsikter. Men det enda vi känner till är våra egna avsikter.
Under samtalets gång – poängtera gärna att du inte exakt vet hur motparten ser på saken, eller vilka avsikter hen har. Det kan vara ett bra sätt att hitta tillbaka till varandra.

9. Vi tappar sikte på målet
Nyckeln till att lyckas med svåra samtal är att hålla fokus på målet. Vad vill du ha ut av samtalet? Sätt ett tydligt och realistiskt mål redan innan du går in i samtalet. Men att ”vinna” är inte ett realistiskt mål. Din motpart kommer inte känna sig nöjd med att ha ”förlorat”.

Chef Seminarium – 28:e augusti

 

Hjälp dina medarbetare och din organisation till större framgång genom att lära dig modellen för svåra samtal steg för steg.

Under en späckad halvdag får du konkreta tipsverktyg och coachning som kommer att förändra och förenkla samtal som du helst hade undvikit. Du får redskap för att planera, ställa rätt förväntningar inför samtalet och hjälp att balansera rationella och emotionella reaktioner. Ledarskapsexperten Anna Lundwall leder övningar, scenarion och rollspel för att du ska få ut så mycket som möjligt av förmiddagen.

Detta är seminariet för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner
  • Vill lära dig att prata om elefanten i rummet
Boka din plats idag!
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

myter1
02:51 min
Beslutsfattande

5 myter om ledarskap som experten krossar

Video + Text Som chef är du högvilt för de som vill sälja på dig enkla lösningar på komplexa ledarskapsproblem. Men vad är myt och vad är sanning? Chefs ledarskapsexpert Leif E Andersson guidar dig förbi några vanliga fällor och missförstånd. 
kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden