Fyra digitala trender ditt företag står inför

Verksamhetsutveckling
Text:
Publicerad

”För yngre generationer är det viktigt med en arbetsplats som känns ”up to date”. Annars attraherar det inte de unga talangerna och det märker vi oroar våra kunder. De unga är ju födda med telefonen i handen”, säger Åsa Arvidsson, Sverige-chef på Avanade, ett tjänsteföretag inom digitalisering som nyligen har genomfört en global studie om hur företag arbetar med smart teknologi.

Åsa Arvidsson vd Avanandes Sverige.

Studien visar att svenska företag ligger långt fram digitalt, men att många svenska företag fortfarande släpar efter i utvecklingen. Deras största rädsla och stressmoment är att de inte ska kunna attrahera talanger och yngre målgrupper, säger Åsa Arvidsson.

”Digitala lösningar är inte det viktigaste för att attrahera unga talanger, det är den fullständiga bilden av arbetsplatsen, men det är en viktig komponent”, säger hon.

Siffror ur undersökningen: 

– 92 procent bedömer att det kommer bli lättare för organisationer att attrahera nya talanger om de i större utsträckning förlitar sig på smart teknologi.

– 93 procent av respondenterna uppger att de upplever att företag erbjuder en digital arbetsplats med hög grad av automation för att fortsätta vara konkurrenskraftiga.

– 78 procent bedömer att deras organisation inte i tillräcklig utsträckning fokuserat på de etiska dilemman som följer med en ökad användning av smart teknologi.

Fyra viktiga digitala trender i arbetslivet:

1. Snabb fungerande kommunikation. 

När vi inte ses varje dag på kontoret måste kommunikationen fungera smidigt, snabbt och effektivt ändå. Vissa företag twittrar in till kontoret och andra har morgonmöten på Slack.

”Det kan inte ersätta de fysiska mötena men det blir ett komplement”, säger Åsa Arvidsson

2. Förutsättningar för flexibelt arbetsliv. 

Arbetslivet blir som bekant alltmer flexibelt och det är inte längre konstigt att jobba hemifrån, från tåget eller från sommarstugan. Det kräver att medarbetare har tillgång till verktyg och arbetsmaterial även utanför kontoret på molntjänster eller andra digitala plattformar.

3. Mer information kräver etiska digitala policydokument. 

Idag kan vi få otroligt mycket information om kunder och anställda från olika digitala källor där vi kan följa mönster över hur en människa lever.

”Det är först nu man börjar förstå hur viktigt det här kommer att bli. Det kommer bli viktigare framöver att kunder och anställda vet att informationen företagen samlar in inte är tillgänglig för alla.”

De flesta företag har inte någon etisk policy över hur de hanterar informationen än, men Åsa Arvidsson har märkt att allt fler svenska företag tar upp frågan om vad som är okej och inte att göra.

4. Robotarna kommer inte ta ditt jobb.

Utvecklingen inom arbetslivet går mot att jons förändras på grund av ny teknik och digitala tjänster. Vissa arbetsuppgifter försvinner och andra kommer att skapas. Tid kommer att lösgöras från administrativa jobb och jobben kommer bli mer kundrelaterade. Istället för att samla in och sammanställa information kommer mer tid läggas till att ta beslut, blicka framåt och arbeta med kundvård.

”Med generationsskiften på arbetsmarknaden kommer stressen över det här att försvinna. Yngre personer är vana att arbetet förändras, att man byter arbetsuppgifter och går vidare”, säger Åsa Arvidsson.

Om undersökningen: Genomfördes december 2015 till januari 2016. Intervjuunderlaget utgjordes av 500 toppchefer, affärschefer och IT-beslutsfattare i nio stora industriländer Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden