Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.

Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Stressad över att hösten har dragit igång? Här är tricket som psykologerna menar kan vara lika effektivt för hälsan som att semestra.

I en studie som nyligen presenterats i Journal of Positive Psychology har ett amerikansk-holländskt forskarteam vid universitetet i Groeningen undersökt hälsoeffekterna av meditation i vardagen jämfört med att semestra – och kommit fram till att det finns stora likheter.

Forskarna studerade en grupp nybörjare inom meditation under en åttaveckorsperiod, där varannan vecka innehöll meditation och varannan inte. Till sin hjälp hade deltagarna – ett 40-tal universitetsstudenter – en 15 minuter lång förinspelad meditationsguide. Varje kväll fick de fylla i en utvärdering.

Under meditationsdagarna rapporterade deltagarna färre negativa känslor och större välbefinnande. De hade också lättare att iaktta sinnesupplevelser, beskriva tankar och känslor, och att motstå känsloimpulser – egenskaper som sorterar under namnet mindfulness.

billgates-2

Läs också: Bill Gates: Jag testade att meditera – och då hände det här

Dessa dagar instämde deltagarna i högre grad med påståenden som ”jag var mer uppmärksam på saker som klockors tickande, fågelsång och passerande fordon” och ”jag var medveten om mina känslor utan att förlora mig i dem” – vilket också gick igen bland de personer som studerats under sin semester.

”Intressant nog har väldigt lite forskning utförts kring detta samband”, säger Christopher May, en av forskarna bakom studien, till psykologisajten PsyPost. ”Vi fann att bara 15 minuters meditation förknippas med liknande effekter som en hel semesterdag när det gäller mindfulnessaspekterna. Både meditatörerna och semesterfirarna rapporterade förhöjd uppmärksamhet på sin omgivning och ökad stabilitet i sina känsloupplevelser”.

cissi-stress1

Läs också: ”Jag går in på toaletten och mediterar”

Semester hade dock mer långtgående positiva effekter på helhetsmåendet. Men forskarna understryker att deras resultat bara omfattar nybörjare som ägnat sig åt kortare meditationsstunder – systematisk meditation har visat sig ha ännu mer djupgående effekter, som också byggs på över tid.

”Vi skriver skämtsamt i vår artikel att om du har ont om tid kan du sitta på en meditationskudde – har du gott om tid kan du sitta i en strandstol”, säger Christopher May.

Relaterade artiklar

grata
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
En kvinna som gäspar och kaffekopp
Hälsa

Forskare: ”Maxa tuppluren – med kaffe”

Att en tupplur minskar stress och boostar immunsystemet är redan vetenskapligt bevisat. Nu kommer tips från Stressforskningsinstitutet om hur du kan få ännu mer ut av tuppluren – genom att ta en kopp kaffe.
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

walk
Hälsa

Högre produktivitet – med en kvarts promenad

15 minuters promenad om dagen. Om arbetsgivare uppmanade sina anställda till det skulle produktiviteten världen över öka med motsvarande 100 miljarder dollar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

 

Förmågan att pressa sig lite till är en stressfälla för chefer.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Lär dig undvika chefens förrädiska stressfälla

Chefers stress ökar. Samtidigt som vi vet riskerna med att bita ihop och kämpa på. ”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp vid varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
petrany
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.