Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.

Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Här är tricket som psykologerna menar kan vara lika effektivt för hälsan som att semestra.

I en studie som presenterats i Journal of Positive Psychology har ett amerikansk-holländskt forskarteam vid universitetet i Groeningen undersökt hälsoeffekterna av meditation i vardagen jämfört med att semestra – och kommit fram till att det finns stora likheter.

Forskarna studerade en grupp nybörjare inom meditation under en åttaveckorsperiod, där varannan vecka innehöll meditation och varannan inte. Till sin hjälp hade deltagarna – ett 40-tal universitetsstudenter – en 15 minuter lång förinspelad meditationsguide. Varje kväll fick de fylla i en utvärdering.

Under meditationsdagarna rapporterade deltagarna färre negativa känslor och större välbefinnande. De hade också lättare att iaktta sinnesupplevelser, beskriva tankar och känslor, och att motstå känsloimpulser – egenskaper som sorterar under namnet mindfulness.

billgates-2

Läs också: Bill Gates: Jag testade att meditera – och då hände det här

Dessa dagar instämde deltagarna i högre grad med påståenden som ”jag var mer uppmärksam på saker som klockors tickande, fågelsång och passerande fordon” och ”jag var medveten om mina känslor utan att förlora mig i dem” – vilket också gick igen bland de personer som studerats under sin semester.

”Intressant nog har väldigt lite forskning utförts kring detta samband”, säger Christopher May, en av forskarna bakom studien, till psykologisajten PsyPost. ”Vi fann att bara 15 minuters meditation förknippas med liknande effekter som en hel semesterdag när det gäller mindfulnessaspekterna. Både meditatörerna och semesterfirarna rapporterade förhöjd uppmärksamhet på sin omgivning och ökad stabilitet i sina känsloupplevelser”.

cissi-stress1

Läs också: ”Jag går in på toaletten och mediterar”

Semester hade dock mer långtgående positiva effekter på helhetsmåendet. Men forskarna understryker att deras resultat bara omfattar nybörjare som ägnat sig åt kortare meditationsstunder – systematisk meditation har visat sig ha ännu mer djupgående effekter, som också byggs på över tid.

”Vi skriver skämtsamt i vår artikel att om du har ont om tid kan du sitta på en meditationskudde – har du gott om tid kan du sitta i en strandstol”, säger Christopher May.

Stressad? Sök upp en urskog.

Läs också: Forskning: Urskog bäst för att sänka stress

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

katarina-webb
Hälsa

Psykologen om hur vi skapar goda relationer

Alltfler studier pekar på att goda sociala relationer är avgörande för vår hälsa. Psykologen Katarina Blom ger en djupare förståelse för vår sociala hjärna. 

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
En kvinna håller i en klangskål. Till vänster: Person ger kvinna ett par bowlingskor.
Hälsa

Nu ska chefen avgöra vad som är friskvård

Arbetsgivaren får ett större ansvar för att bedöma vad friskvårdsbidraget får användas till. Det blir resultatet när Skatteverket tar bort den exempellista på aktiviteter som tidigare funnits. Det är den stora – och enda – nyheten kring friskvårdsbidraget 2022. 

Niklas Laninge till höger. Bild på två par vilande fötter framför en öppen brasa.
Hälsa

Så hanterar du julstressen

Sönderstressad inför jul? Gör ett beteendepsykologiskt experiment. Pandemin ger dig alla ursäkter du behöver för att tacka nej och istället hinna njuta av allt det vackra – och lämna in budgeten. Det säger beteendepsykologen Niklas Laninge. 

En ung kvinna sitter framför sin dator och äter lunch, i form av en smörgås.
Hälsa

”Missa inte de tidiga signalerna på psykisk ohälsa”

De psykiska ohälsotalen skenar. Men det måste inte vara komplicerat att sätta in åtgärder på arbetsplatsen. ”Ibland behövs det inte mer än att chefen följer upp den anställda”, säger Gunnar Bergström, professor i arbetshälsovetenskap vid Högskolan i Gävle.

En
Hälsa

Allt fler blandar jobb och semester – kan ge sämre återhämtning

Allt fler tar längre ledigheter och passar på att sitta på annan ort och jobba. Men det innebär en risk att du får sämre koll på hur mycket paus du får från jobbet.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
Illustration av bland annat en hjärna och en person som pratar.
Hälsa

Studier ger nyckeln till välmående team

Ta hjälp av forskningen för att förebygga psykisk ohälsa på din arbetsplats. Nu finns en ny sammanställning över 32 vetenskapliga studier som visar hur du kan göra.