lottie_knutsson
Lottie Knutsson, före detta informationsdirektör Fritidsresor och författare.

Lottie Knutson: ”I krisen blir jag lugn”

I samband med flodvågskatastrofen 2004 blev hon en landsmoder. Nu har Lottie Knutson skrivit boken ”Nödrop” om sina upplevelser.

I samband med flodvågskatastrofen 2004 blev hon något av en hjälte, en person som hade de svar som de svenska myndigheterna saknade. Än i dag förknippar många Fritidsresors före detta kommunikationschef Lottie Knutson med tsunamin. Nu har hon skrivit en bok, ”Nödrop”, om sina upplevelser.

Varför skrev du den här boken?
”Jag var tvungen att skriva, jag hade något att dela, någon sorts erfarenhet av en massa elände. Och i ledarskapet är nästan allt krishantering, om än med olika intensitet i kriserna. Det behövs inte en flodvåg för att människor ska må dåligt på jobbet. Det finns ju de som sjukskriver sig för att kontoret ska flytta.

Förändring är kris, det är bara fråga om hur snabbt det går. De lågintensiva kriserna nöter ut oss. Det handlar inte om, utan när krisen kommer. Det vore oschysst att inte dela med mig.”

Lottie Knutson…

…om krischecklistan:
”Det är ju ganska individuellt, men den bör innehålla de allra första stegen, som de viktiga telefonnummer, hur man gör för att uppdatera interna system och vissa juridiska grundförutsättningar, till exempel vad som gäller i vissa konsumenträttsliga frågor.

Checklistan är en bra biprodukt av en övning. Då kan man till exempel se hur snabbt en mobiltelefon laddar ur.”

…om att behålla fötterna på jorden vid en kris:
”Ta dig själv på mindre allvar än vad du tar medarbetarna och omvärlden. Det händer ju att man ser det motsatta. Mitt ideal är att våga stå för något och att försöka ha ett prestigelöst förhållningssätt.”

…om empati och känslosamhet:
”Ha respekt för andra under krisen. Ha respekt för dem som påverkas. Men det kan inte stå ’visa känslor’ i någon checklista. Förstå hur andra reagerar. Våga lita på din erfarenhet och intuition. Tillämpa ett emotionellt ledarskap. Men en person som inte bryr sig som ska börja låtsas vara känslomässig – det genomskådas på en tiondels sekund.”

…om snabba beslut:
”Du hinner inte ta de där kommittérundorna som många organisationer tvingas dras med idag. Det går inte. I krisen krävs ett mer tydligt och nästan militäriskt ledarskap. Det gäller nog också vid den stora organisationen. Annars släpper du loss så destruktiva krafter. Det går att säga ’vi vet för lite, men just nu gäller det här, vi kan ändra om det framkommer mer fakta’.”

Du beskriver hur du motvilligt fick rollen som landsmoder. Men hur viktigt är det att i en sådan här kris ha en förebild?
”Det är oerhört viktigt med ett tydligt närvarande ledarskap särskilt när det blåser snålt. Har du inte det, eller konflikträdsla och osäkert, då släpps alla destruktiva krafter lös i lagren under chefen. Forskningen visar vikten av ett tydligt ledarskap vid kris. Att vid en trängd situation känna sig oviktig, som en flyttbar kostnadsmassa, skapar ett stressat beteende.”

Vilka sidor hos dig själv har överraskat under de kriser som du har upplevt?
”Jag är en rätt livlig person, men i krisen blir jag lugn. Jag klarar av adrenalinpåslaget, men är inte lika bra på att klara långsam nötning. Människor är olika och reagerar olika vid kris. Även de som är schyssta och toleranta kan visa mindre trevliga sidor under stress.

Därför är det obegripligt att inte alla Sveriges chefer tränar kris, till exempel en fingerad bussolycka. Det är en så föränderlig omvärld att man hela tiden måste anpassa sig till den. Det finns inga statiska företag.”

Läs också: Tsunamin lockar fram bra (och dåligt) ledarskap

Ja, hur är det egentligen med chefernas kristräning i dag?
”Det är chockerande att höra hur få chefer som har kristränat. Det är dyrt och krångligt och tar tid, anser man. Man får inte hänga upp sig på att man bara övar det man övar, utan att man stresstestar organisationen. Man ser beredskapen på snabb förändring. Där har jag förmånen att ha jobbat i en organisation som hade en beredskapsledare som faktiskt tvingade oss att öva.”

Hur mycket hade du själv tränat för krisen innan tsunamin?
”Jag hade varit med på övningar. Och så hade jag ju varit med vid flygplanskraschen vid Gottröra, jag jobbade på SAS då. Jag var den tog emot det första larmsamtalet från Arlanda. Jag lärde mig mycket av det, både hur man hanterar en kris, vilka krafter som finns i den och hur media fungerar. Media är närvarande hela tiden.

Utbildningar är bra för självinsikt, men jag tror mycket på praktisk övning. Man kan resonera så mycket fint runt ett bord och formulera sig väl. Men du måste hållfasttesta. Funkar beredskapen? Telefonlistorna? Men också se hur du själv och dina medarbetare reagerar. Annars vet du inte hur du ska optimera arbetet.

Det har chockat mig hur människor som man trodde att man känner reagerar i krissituationer, både när det gäller akuta kriser och uppsägningar. Det är otroligt vilken spännvidd det finns. Allt från de som är strukturinriktade till de som nästan blir förlamade eller de som blir extremt skarpa av adrenalinpåslaget. Det ena är inte bra och det andra dåligt.”

Nödrop innehåller inte bara din egen berättelse, du pratar även med andra som har hanterat kriser. Vilken är den viktigaste insikten du kommit till under arbetet med boken?
”Hur hårt de lågintensiva kriserna tar på oss. Alla talar om fysiska attribut för kvoteringar, men jag tycker att vi borde titta mer bakom kön eller hudfärg och kämpa mot byråkratisering och stabsövertaganden, balansera teknokraterna med vildhjärnorna och nördarna, de som vågar utmana. Några av mina allra bästa chefer, som har tagit affären framåt, skulle aldrig ha passerat i en snäv rekryteringsprocess.”

Läs också: Storbranden – från katastrofläge till studie i ledarskap

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

myter1
Beslutsfattande

5 myter om ledarskap som experten krossar

Som chef är du högvilt för de som vill sälja på dig enkla lösningar på komplexa ledarskapsproblem. Men vad är myt och vad är sanning? Chefs ledarskapsexpert Leif E Andersson guidar dig förbi några vanliga fällor och missförstånd. 
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
oleary
Arbetsrätt

Han utsågs till världens sämsta chef

Det finns mer eller mindre smickrande priser att vinna som chef. Det har en flygbolags-vd fått erfara nyligen.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden