petter_stordalen_kronikabildb
Foto: Daniel Stigefelt.

Låt medarbetarna coacha dig

Petter Stordalen skriver i sin nya krönika om hur han fick städpersonalen att bli mest nöjda i medarbetarundersökningen.

Ett nytt, fräscht och oskuldsfullt år har startat. Ett år med massor av möjligheter. Jag älskar den här tiden. Jag älskar uppstarter. Och det är just det som årets första skälvande veckor handlar om. Att kasta sig ut i det okända, sätta nya mål och nya rutiner.

För oss ledare har ambitionen att bli en bättre chef aldrig varit större. 2017 är året då vi alla ska bli mer lyhörda, flexibla, bättre på att delegera och snabbare på att hantera och förebygga konflikter. Managementlitteraturen säljer som smör och antalet coachtimmar sväller.

Jag har lärt mig en sak genom åren. Det bästa sättet att få sina medarbetare att må bra är att involvera dem. Lyssna på deras synpunkter. Se dem. Visa att du uppskattar dem. De har kunskaper och erfarenheter som är viktiga för att du ska kunna utveckla företaget.

Jag har hjälp hemma med städningen av en otroligt duktig kvinna. En dag för några år sedan pratade vi i mitt kök. Hon hade många tankar på hur städarbetet skulle kunna göras bättre och mer effektivt, och hon trodde att mina hotell skulle må bra av en liknande översyn.

Där och då bildades Clean-Up Patrol. Tillsammans med några av städarna på ett av mina hotell i Oslo gick hon metodiskt igenom städets arbetsuppgifter, hur arbetet gjordes, schemaläggning, arbetsredskap och produkter.

Läs också: Trender i årets nomineringar till Chefgalan

Resultatet var omedelbart och fantastiskt. Rummen sken som aldrig förr, personalen arbetade mer ergonomiskt, kemikalieanvändningen i städprodukterna minskade och personalen hade roligare än någonsin på jobbet. De rutiner som deras arbete ledde fram till används nu runt om på våra 190 hotell i Norden.

Clean-Up Patrol var så effektivt att det skapade problem. Eftersom personalen jobbade mer effektivt minskade städtiden per rum. Facket undrade ifall vi pressade våra anställda. Men sanningen är att städpersonalen nu är de mest nöjda enligt vår årliga medarbetarundersökning.

I höstas reste jag och min koncernchef Torgeir Silseth runt i Sverige, Norge och Finland och träffade nästan hälften av våra 14 000 medarbetare. Vi ville ge alla som dagligen möter våra gäster en vitamininjektion och ett stort tack för deras arbete.

Läs också: 7 bästa metoderna för feedback

Petter Stordalen

Gör: Ägare, styrelseordförande Nordic Choice Hotels.

Ålder: 54.

Familj: Gunhild Stordalen, barnen Emilie, Jakob och Henrik Anker Stordalen.

Bakgrund: Jobbade som ung i pappans livsmedelsaffär. Blev Norges yngsta vd för ett köpcentrum, tog över ”Norges NK” Steen & Strøm. Började sedan köpa upp hotell.

Dels genom att ge dem en ordentlig fest, dels genom att informera om hur jag och Torgeir tänker kring hur vi ska utveckla Nordic Choice Hotels. Det viktigaste budskapet var att de är nyckeln i att vi ska kunna utvecklas, växa och bli bättre. Att det är deras kunskap och erfarenheter som kommer att göra oss till Nordens största hotellkoncern.

Så spara dina pengar från att köpa managementböcker och coachtimmar. Investera i stället i mer tid med dina medarbetare. Du kommer inte bara att uppleva att det är otroligt trevligt utan också att de är ditt främsta verktyg för att ta ditt företag till nästa nivå.

/Petter Stordalen

JUST NU

”Tre vackra, starka ord: Energi, mod och begeistring. EMB. #Culture #NCT2016 #NordicChoiceTour.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stordalenp
Petter Stordalen

Petter Stordalen: När blev du utmanad senast?

"Jag brukar säga att allt som inte utvecklas förtvinar och dör", skriver Petter Stordalen i sin krönika. 
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

hjalte-2
Petter Stordalen

Stordalen: Gör medarbetarna till hjältar

”Människor som uträttar saker som har betydelse för många andra än för bara dem själva. De där vardagshjältarna som avslutar stordåden med: Jag gjorde ju bara mitt jobb”, skriver Petter Stordalen i sin krönika.

stordalen-2
Petter Stordalen

Petter Stordalen: Världen är full av möjligheter – ta chansen

" Världen är full av möjligheter. Oavsett om det handlar om var och hur julen ska firas eller hur man ska utveckla sin verksamhet. Det gäller bara att ta de chanser man får", skriver Petter Stordalen.
stordael
Krönikor

Petter Stordalen: Heja fram de som vågar

"Att integrera människor i samhället är ingen uppoffring. Det är ingenting vi gör för att vi måste. Det är någonting vi gör för att vi vill, för att vi kan och för att det utvecklar oss", skriver Petter Stordalen.
storis-2
Petter Stordalen

Stordalen: ”Världen behöver mer galenskap”

Petter Stordalen förväntar sig att hans personal ska tänka utanför boxen, överraska och vara kreativa. Därför har ledningsgruppen strategimöte iförda medeltida kläder, skriver han i sin nya krönika.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
petter_stordalen_kronikabildb
Konflikthantering

Petter Stordalen: ”Jag struntar i om ni svär över mig”

Petter Stordalen har tagit ett principiellt beslut som innebär att han struntar i att det finns människor som stör sig på honom. Om det skriver han i sin nya krönika.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden