jan-eliasson
FN:s vice generalsekreterare Jan Eliasson i ett möte med sin personal. Foto: FN.

Lär dig övertyga med känsla och förnuft

Som chef behöver du faktaunderlag för att kunna fatta beslut. Och visst skulle det spara tid om fakta talade för sig själva. Men så är det ju som bekant sällan. Effektiva ledare vet att det är mödan värt att peka på kopplingarna mellan fakta, analys och slutsats, konstaterar Scott Edinger i en artikel i Harvard Business Review.
Där uppmanar han chefer att lära av retorikens klassiska mästare Aristoteles och dennes tre grundprinciper för kommunikation: etos, patos och logos.
Att förbättra din förmåga inom dessa tre områden hjälper dig att bli bättre på att övertyga och få folk med dig och därmed en bättre ledare, enligt Scott Edinger.
”Att kombinera dem är vägen till att nå störst framgång. All auktoritet och empati i världen kommer inte att hjälpa dig om inte dina medarbetare förstår vad du pratar om eller hur du kom fram till dina slutsatser”, skriver Edinger.

LÄS OCKSÅ: Clintons talskrivare: ”Du har en chans att fånga dem

Etos:
Hur du bygger din trovärdighet, skälet till att folk ska tro på vad du säger. I vissa fall kommer etos enbart från din rang inom en organisation. Annars bygger du ditt etos genom att visa kompetens inom ett visst område (som får människor övertygade om att du vet vad du pratar om och att de kan lita på dig), och genom att visa stark integritet och karaktär (som övertygar dem om att även om du vet mer än dem kommer du inte att ljuga för dem).

LÄS OCKSÅ: Sluta kommunicera – börja samtala
Patos:
Vilka känslor du väcker, hur du skapar känslomässiga band till dina medarbetare. Ge dem din odelade uppmärksamhet, till exempel genom att aktivt visa intresse och entusiasm för organisationens utveckling och medarbetarnas individuella karriärutveckling.
Patos är det verktyg som främst påverkar medarbetarnas uppfattning om hur effektiv du är som kommunikatör.

LÄS OCKSÅ: Fyra egenskaper som gav Thatcher makten

Logos:
Hur du skapar trovärdiga argument med hjälp av fakta och logik. Uttryck logiska tankar med hjälp av ord och termer som är tydliga och övertygande nog för att kunna påverka resultatet. På så vis tilltalar du medarbetarnas förnuft.

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.