Lär dig övertyga med känsla och förnuft

Kommunikation
Publicerad
FN:s vice generalsekreterare Jan Eliasson i ett möte med sin personal. Foto: FN.

Som chef behöver du faktaunderlag för att kunna fatta beslut. Och visst skulle det spara tid om fakta talade för sig själva. Men så är det ju som bekant sällan. Effektiva ledare vet att det är mödan värt att peka på kopplingarna mellan fakta, analys och slutsats, konstaterar Scott Edinger i en artikel i Harvard Business Review.
Där uppmanar han chefer att lära av retorikens klassiska mästare Aristoteles och dennes tre grundprinciper för kommunikation: etos, patos och logos.
Att förbättra din förmåga inom dessa tre områden hjälper dig att bli bättre på att övertyga och få folk med dig och därmed en bättre ledare, enligt Scott Edinger.
”Att kombinera dem är vägen till att nå störst framgång. All auktoritet och empati i världen kommer inte att hjälpa dig om inte dina medarbetare förstår vad du pratar om eller hur du kom fram till dina slutsatser”, skriver Edinger.

LÄS OCKSÅ: Clintons talskrivare: ”Du har en chans att fånga dem

Etos:
Hur du bygger din trovärdighet, skälet till att folk ska tro på vad du säger. I vissa fall kommer etos enbart från din rang inom en organisation. Annars bygger du ditt etos genom att visa kompetens inom ett visst område (som får människor övertygade om att du vet vad du pratar om och att de kan lita på dig), och genom att visa stark integritet och karaktär (som övertygar dem om att även om du vet mer än dem kommer du inte att ljuga för dem).

LÄS OCKSÅ: Sluta kommunicera – börja samtala
Patos:
Vilka känslor du väcker, hur du skapar känslomässiga band till dina medarbetare. Ge dem din odelade uppmärksamhet, till exempel genom att aktivt visa intresse och entusiasm för organisationens utveckling och medarbetarnas individuella karriärutveckling.
Patos är det verktyg som främst påverkar medarbetarnas uppfattning om hur effektiv du är som kommunikatör.

LÄS OCKSÅ: Fyra egenskaper som gav Thatcher makten

Logos:
Hur du skapar trovärdiga argument med hjälp av fakta och logik. Uttryck logiska tankar med hjälp av ord och termer som är tydliga och övertygande nog för att kunna påverka resultatet. På så vis tilltalar du medarbetarnas förnuft.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden