jan-eliasson
FN:s vice generalsekreterare Jan Eliasson i ett möte med sin personal. Foto: FN.

Lär dig övertyga med känsla och förnuft

Som chef behöver du faktaunderlag för att kunna fatta beslut. Och visst skulle det spara tid om fakta talade för sig själva. Men så är det ju som bekant sällan. Effektiva ledare vet att det är mödan värt att peka på kopplingarna mellan fakta, analys och slutsats, konstaterar Scott Edinger i en artikel i Harvard Business Review.
Där uppmanar han chefer att lära av retorikens klassiska mästare Aristoteles och dennes tre grundprinciper för kommunikation: etos, patos och logos.
Att förbättra din förmåga inom dessa tre områden hjälper dig att bli bättre på att övertyga och få folk med dig och därmed en bättre ledare, enligt Scott Edinger.
”Att kombinera dem är vägen till att nå störst framgång. All auktoritet och empati i världen kommer inte att hjälpa dig om inte dina medarbetare förstår vad du pratar om eller hur du kom fram till dina slutsatser”, skriver Edinger.

LÄS OCKSÅ: Clintons talskrivare: ”Du har en chans att fånga dem

Etos:
Hur du bygger din trovärdighet, skälet till att folk ska tro på vad du säger. I vissa fall kommer etos enbart från din rang inom en organisation. Annars bygger du ditt etos genom att visa kompetens inom ett visst område (som får människor övertygade om att du vet vad du pratar om och att de kan lita på dig), och genom att visa stark integritet och karaktär (som övertygar dem om att även om du vet mer än dem kommer du inte att ljuga för dem).

LÄS OCKSÅ: Sluta kommunicera – börja samtala
Patos:
Vilka känslor du väcker, hur du skapar känslomässiga band till dina medarbetare. Ge dem din odelade uppmärksamhet, till exempel genom att aktivt visa intresse och entusiasm för organisationens utveckling och medarbetarnas individuella karriärutveckling.
Patos är det verktyg som främst påverkar medarbetarnas uppfattning om hur effektiv du är som kommunikatör.

LÄS OCKSÅ: Fyra egenskaper som gav Thatcher makten

Logos:
Hur du skapar trovärdiga argument med hjälp av fakta och logik. Uttryck logiska tankar med hjälp av ord och termer som är tydliga och övertygande nog för att kunna påverka resultatet. På så vis tilltalar du medarbetarnas förnuft.

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden