jan-eliasson
FN:s vice generalsekreterare Jan Eliasson i ett möte med sin personal. Foto: FN.

Lär dig övertyga med känsla och förnuft

Som chef behöver du faktaunderlag för att kunna fatta beslut. Och visst skulle det spara tid om fakta talade för sig själva. Men så är det ju som bekant sällan. Effektiva ledare vet att det är mödan värt att peka på kopplingarna mellan fakta, analys och slutsats, konstaterar Scott Edinger i en artikel i Harvard Business Review.
Där uppmanar han chefer att lära av retorikens klassiska mästare Aristoteles och dennes tre grundprinciper för kommunikation: etos, patos och logos.
Att förbättra din förmåga inom dessa tre områden hjälper dig att bli bättre på att övertyga och få folk med dig och därmed en bättre ledare, enligt Scott Edinger.
”Att kombinera dem är vägen till att nå störst framgång. All auktoritet och empati i världen kommer inte att hjälpa dig om inte dina medarbetare förstår vad du pratar om eller hur du kom fram till dina slutsatser”, skriver Edinger.

LÄS OCKSÅ: Clintons talskrivare: ”Du har en chans att fånga dem

Etos:
Hur du bygger din trovärdighet, skälet till att folk ska tro på vad du säger. I vissa fall kommer etos enbart från din rang inom en organisation. Annars bygger du ditt etos genom att visa kompetens inom ett visst område (som får människor övertygade om att du vet vad du pratar om och att de kan lita på dig), och genom att visa stark integritet och karaktär (som övertygar dem om att även om du vet mer än dem kommer du inte att ljuga för dem).

LÄS OCKSÅ: Sluta kommunicera – börja samtala
Patos:
Vilka känslor du väcker, hur du skapar känslomässiga band till dina medarbetare. Ge dem din odelade uppmärksamhet, till exempel genom att aktivt visa intresse och entusiasm för organisationens utveckling och medarbetarnas individuella karriärutveckling.
Patos är det verktyg som främst påverkar medarbetarnas uppfattning om hur effektiv du är som kommunikatör.

LÄS OCKSÅ: Fyra egenskaper som gav Thatcher makten

Logos:
Hur du skapar trovärdiga argument med hjälp av fakta och logik. Uttryck logiska tankar med hjälp av ord och termer som är tydliga och övertygande nog för att kunna påverka resultatet. På så vis tilltalar du medarbetarnas förnuft.

Relaterade artiklar

7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning

Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video:

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Ung kvinna som talar inför publik.
Kommunikation

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.
Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
woman-sitting-at-desk-watching-new-videoconference-application-online-review
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
Kavla upp ärmarna. Här är trenderna som chefer och arbetsgivare behöver hantera framöver, enligt hr-experterna på Simployer.
Annonssamarbete Chef + Simployer

5 stora skiften för chefer – förbered dig så här

Pandemin har förändrat våra arbetsplatser och rivstartat allt från ny lagstiftning till digitalisering. Nu måste chefer och arbetsgivare hänga med i allt det nya.  Hr-experterna på Simployer framtidsspanar – och ger dig möjlighet att ligga steget före.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.