Lånar ut chefen till konkurrenterna: ”Vill inspirera till bättre affärer”

Sugen på att få reda på prisvinnande hållbarhetchefen Kaj Töröks bästa knep? Nu är det möjligt. Restaurangkedjan MAX erbjuder nämligen andra företag möjligheten att få honom till låns. Chef ringer upp för att höra mer.

Ledarskap
Publicerad
Kaj Török, hållbarhetschef, och Richard Bergfors, vd, MAX.

Hej Kaj Török! Det här är ett annorlunda grepp. Varför vill din arbetsgivare MAX låna ut dig till konkurrenterna?

”Vi blir ofta tillfrågade om att komma till andra företag och inspirera. Vi har gjort en resa, och det har förändrat oss som företag. De senaste 15 åren har vi lärt oss minska vår klimatpåverkan och göra bättre hållbara affärer. Nu vill vi dela med oss, det största vi kan göra som liten spelare är att inspirera fler att göra mer.”

Men hur går det till rent praktiskt? Kan vem som helst låna dig?

”Man kan låna mig upp till en halv dag. Företag får ansöka om det fram till 22 april på en särskild sajt vi har skapat, sedan väljer vi ut fem verksamheter. Hittills har redan ett tiotal olika företag anmält sig, från Sverige, Tyskland och Schweiz.”

Vad kan företagen som får dig till låns förvänta sig?

”Vi är långt ifrån perfekta, men vi har tydliga resultat att dela med oss av. Exempelvis har vi sett försäljningsökning på 900 procent av gröna burgare med låg klimatpåverkan mellan 2014 och 2021. Man får se till att suga ut all kunskap ur mig! Ledningen eller hållbarhetsteamet kanske vill låna mig för en workshop?”

Kaj Török

Vad: Hållbarhetschef på MAX Burgers.

Viktiga årtal: 2006: Kaj Török börjar på MAX som extern rådgivare. 2008: Restaurangkedjan planterar sina första träd och lanserar världens första klimatmärkta meny. 2009: MAX lanserar falafelburgare. 2012: Falafelburgaren avvecklas. 2016: Kaj Török blir hållbarhetschef. 2016: Femdubblar omsättningen på gröna burgare. 2019: MAX tilldelas FN-pris för sin klimatpositiva meny. 2020: Kaj Török utnämns till Sveriges bästa hållbarhetschef av Aktuell Hållbarhet. 2023: Möjlighet att låna Kaj Török.

Kaj Töröks 5 framgångsfaktorer för hållbarhetsomställning

  1. Engagerade ägare. Drivet måste komma från toppen, eller toppen måste åtminstone säga ja till det som kommer underifrån. Kan vara minst lika viktigt att de lyssnar, som att de initierar.
  2. Innovation, innovation, innovation. Hållbarhet handlar inte främst om små ständiga förbättringar, utan om att ta lite större transformativa steg.
  3. Fokusera på kärnaffären. Hållbarhetstänket måste hela tiden in i kärnaffären i företaget. I vårt fall lägger vi fokus på vilken mat vi säljer, eftersom maten står för 80 procent av vår klimatpåverkan.
  4. Skapa tydliga resultat. Just nu pratas det mycket om greenwashing, och att som företag inte vara vilseledande i sin kommunikation. Ett sätt att vara trovärdig på är att skapa och redovisa transparenta resultat. Starkt resultatfokus gör också att alla i organisationen kan känna sig stolta över att bidra.
  5. Uthållighet. Det är sällan lätt att förändra affären på kort tid. Se hållbarhet som en strategisk affärsutveckling, det måste få ta sin tid. Det är lätt att överskatta de kortsiktiga effekterna och underskatta de långsiktiga. Ha tålamod.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden