bluffan

Känner du dig som en bluff? 6 sätt att övervinna känslan

Tvivlar du på dig själv ibland – och är rädd för att dina medarbetare ska ”avslöja” att du är en bluff? Du är inte ensam. Men det finns knep för att övervinna känslan.

Alla kan nog känns igen i sig i känslan. Att ibland känns sig som en bluff på jobbet och att dina medarbetare en dag kommer avslöja din verkliga kompetens. Faktum är att företeelsen har ett namn och kallas för bluff-syndrom. Det var i slutet av 70-talet då de två amerikanska psykologerna Pauline Clance och Suzanne Imes myntade begreppet för att beskriva självtvivlet, skriver Dagens Nyheter.

De gjorde en studie som visade att det var främst högpresterande kvinnor i arbetslivet som var drabbade. Det visade sig att många av kvinnorna överöstes med beröm från sina chefer, gjorde snabb karriär – men kände sig ändå otillräckliga.

”Det kan ta sig till uttryck i att man tror att man inte kan utföra en särskild uppgift, att man fuskat sig genom sin utbildning, att man inte förtjänar sin lön. Det handlar helt enkelt om tanken på att man inte förtjänar den uppmärksamhet man får, eller den rang man har”, säger Mattias Lundberg, docent i psykologi vid Umeå Universitet till DN.

Bland symtomen hittar man:

  • Ångest
  • Bristande självförtroende
  • Depression
  • Frustration över sin egen förmåga

Råd för att få bukt med bluffkänslan: 

1) Du är inte ensam

Många, eller de allra flesta, lider av samma känsla med jämna mellanrum.

2) Läs på om syndromet

Kunskap kan hjälpa dig att få insikt om problemet och vad du kan göra för att lindra besvären.

3) Öppna upp dig för en vän

Det kan vara en högre chef eller en kompis. Du kan då få bekräftat att du duger och vad de tycker du är bra på.

4) Jämför dig inte med andra

Det är lätt att känna sig misslyckad om du tittar för mycket på andra som du upplever som mer kompetenta. Lyft i stället fram de kompetenser du har som är unika för dig.

5) Reflektera över dina vanor

Det är lätt att ständigt söka bekräftelse. Men om du saknar en grundtrygghet kan du behöva reflektera över dina beteenden för att inte bli en bekräftelsetorsk.

6) Sök hjälp

Glöm inte att bluff-syndrom inte är en diagnos. Men om du ändå känner att besvären blir ett problem för ett fungerande liv: Sök hjälp. KBT-behandling och samtalsstöd av en psykolog kan vara lösningar för att komma vidare.

KällaMaarit Johnson, Mattias Lundberg, DN

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

jojo
Hälsa

Så stressar du mindre som mellanchef

Mellanchefer har en utsatt situation i hierarkin. Nu lanseras 6 metoder för att sänka stressen och få en drägligare vardag.

hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
olycka-3
Arbetsmiljö

Forskare: Avstängda notiser gör dig olycklig

Att helt stänga av alla pushnotiser mobilen gör oss olyckliga, visar ny amerikansk forskning.
adasdadd
Beslutsfattande

Larm: Chefer värst drabbade av digital stress

Ständigt tillgänglig för jobbsamtal och mejl. Så ser vardagen ut för många chefer – som är särskilt drabbade av digital stress visar en ny rapport.
passionerad
Arbetsmiljö

Därför ska du inte bli för passionerad på jobbet

Att vara en allt för passionerad chef är inte bra. Ny forskning har sett skillnad på harmonisk passion och passion som gränsar till besatthet. 
forsk
Beslutsfattande

Din dygnsrytm avgör jobbprestationen

Spelar det någon roll för våra arbetsprestationer vilken tid på dagen vi utför dem? Och är vissa typer av uppgifter och beslut särskilt lämpliga vid vissa tidpunkter? Svaret från forskningen är ett entydigt ja. I sin nya bok förklarar Daniel Pink dygnsrytmens hemlighet och lär dig leda med rätt tajmning. 
Janet Eriksson och Gabriel Tybäck hos Ledarnas arbetslöshetskassa. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarnas arbetslöshetskassa

Unga chefer tar en onödig risk

Framgångsrika och strategiska. Men inte alltid koll på de egna riskerna.
Många unga chefer väljer bort eller missar arbetslivets kanske viktigaste försäkring – medlemskapet i en a-kassa.

konsten
Beslutsfattande

Så utvecklar kulturen ditt ledarskap

”Ju mer människa, desto bättre ledare – och jag mår så mycket bättre.” Det säger hr-chefen Jessica Gunnarsson efter att ha genomgått ledarskapsprogrammet Management by art.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden