Känn dig mindre ”busy” – och få mer energi: 3 knep

Att ständigt känna dig upptagen kan dränera dig på energi. En hektisk vardag behöver inte betyda att du får mer gjort, visar forskning. Här är 3 smarta knep för att känna dig mindre ”busy”.

Personlig effektivitet
Publicerad

”Jag har så mycket att göra just nu…”

Känner du igen meningen? Kanske är det någon i din närhet som ofta berättar hur mycket hen har att göra. Eller kanske det är du som brukar säga det. Kanske får det en att känna sig viktig eller ett sätt att ge sig själv utrymme.

Men om det är produktivitet man är ute efter finns det bättre metoder. Christine Carter, doktor i psykologi, har listat 3 sätt för att du ska känna dig mindre upptagen på sajten Fulfillment Daily.

Här är hennes råd:

1) Ge din hjärna en paus

Forskare har låtit människor titta på videoklipp med större djur som till exempel valar. Syftet var att framkalla en känsla av respekt och vördnad. Det ledde till personerna i testgruppen fick en annan tidsuppfattning. De upplevde helt enkelt att de hade mer tid än tidigare. Ett tips kan helt enkelt vara ett Youtube-klipp bort. Leta efter saker som framkallar en barnslig känsla av underverk i form av naturfenomen. Fem inspirera minuter kan göra väldigt gott för en upptagen hjärna.

2) Hitta en lugnande ritual

Både människor och djur känner sig lugna av repetitivt beteende, menar forskare. Alltså att våra dagliga rutiner är ett sätt för oss att hantera stress. Dessa rutiner är extra viktiga stunder i livet då vi känner press eller saknar kontroll. Om du därför känner att du håller på att tappa kontrollen ska du skaffa dig en ritual. Ett förslag på sådan är:

  • Sträck på nacken samt titta höger och sedan vänster
  • Andas djupt
  • Säg hög för dig själv ”jag har gott om tid”.
  • Upprepa till du kommer ner i varv

3) Hitta ett flyt i jobbet

Nej, att ha ett flyt behöver inte betyda att du känner dig upptagen. Det handlar om att ha fullständigt fokus och undvika att bli avbruten. För att lyckas måste du sluta multi-taska. För att kunna planera, organisera, lösa problem och fatta beslut som chef ska du ägna dig åt en sak i taget. Tänk ut vad som får dig koncentrerad till max. Kanske är det att lyssna på lugn musik, hög popmusik eller sitta avskilt i ett eget rum. Ta bort saker som kan distrahera dig på datorn – till exempel internetflikar med Facebook uppe.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden