robot-8

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.

Vare sig du vill det eller inte finns en chans att din rekrytering blir väldigt snäv. Att du väger in egna erfarenheter och likheter med dig själv är väldigt vanligt. Det vill det svenska starup-företaget Furhat Robotics, grundat av fyra KTH-studenter, komma runt. När den nya sociala roboten lanserades under Web Summit var Tidningen Chef på plats som enda svenska media.

”Det finns många fällor under en rekrytering när du tittar på ålder, kön, ursprung och utseende. Med vår robot skulle alla få samma chans”, säger vd:n Samer Al Moubayed.

 

internett

Läs också: Forskare varnar: Googla jobbkandidaten kan leda dig fel

Det låter läskigt med att lämna över rekryteringen till en robot.

”Vi tror att Furhat kan vara ett stöd i ett första skede när kandidaten får väldigt standardiserade frågor. Det gör att chefen/rekryteraren i sin tur kan lägga fullt fokus på det mänskliga mötet och plocka upp saker som roboten inte kan. Till exempel hur motiverad man upplever att jobbsökaren är”, säger Al Moubayed och fortsätter:

”Rekryteraren ska alltså inte ersättas utan snarare få ett extra stöd”.

Tanken är att roboten även ska fungera som en kundtjänstmedarbetare som svarar på frågor (den hanterar upp till 40 språk) och testas just nu som kundvärd på Frankfurts flygplats där den svarar på frågor om trafikstörningar.

Extra intressant för chefer är att roboten kan bli ett verktyg i arbetsträning för nya medarbetare. Inom till exempel serviceyrken kan roboten simulera olika typer av kunder för att för att förbereda medarbetaren (se klipp nedan!)

”Det kan bli ett väldigt nyttigt verktyg i social träning som gör medarbetaren förberedd när det väl är skarpt läge”, säger Samer Al Moubayed.

Furhat lanserades den 6 november och kan framför allt köpas av institutioner och utbildningsföretag för cirka 150 000 kronor. Kundbasen består till stor del av universitet idag.

mejl-2

Läs också: 3 succémejl chefer skickade – mitt i krisen

gustaf-2
webbredaktör/reporter
Sköter webben på Chef. Brinner för att fler unga chefer ska få chansen. Kommer ursprungligen från Norrbotten och spenderar min lediga tid med Djurgårdens IF.

Vill du lära dig mer om innovativ rekrytering?

Missa inte Månadens Chefboken: Innovativ rekrytering. Med Chefboken får du sammanfattningar av böcker som får dig att ligga i framkant med nya metoder, idéer och trender inom ledarskap. Lyssna eller läs på bara 19 minuter!

Med Chefboken får du:

  • Tidsbesparande sammanfattningar
  • Tillgång till Chefbokens digitala bibliotek med över 100 titlar
  • Rabatt på hela boken via Adlibris
Läs mer
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden