energitjuv

Här är 5 energitjuvar att se upp för

Är du trött i slutet av veckan? I så fall kan du ha vanor på jobbet som slukar energi. Här är fem tips för att öka produktiviteten – hela vägen fram till sommaren.

Det är entreprenören Ahmed Safwan som listat upp några av arbetslivets värsta vanor på sajten Entrepreneur. Där kommer han även med lösningar till varje ovana för att bli mer produktiv – och orka hela arbetsveckan.

1) Schemalägga din dag i detalj

Att ha en ”to do”-lista kan vara ett sätt att få struktur och bättre planera din dag. Men en alltför detaljerad planering kan också hämma produktiviteten. Det kan göra så att dagen känns allt för styrd och du blir sämre på att hantera oförutsedda händelser (vilket alltid inträffar).

Lösning: Prioritera bland det du måste göra och våga var flexibel i schemat.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

2) Försöka göra allt samtidigt

Försöker du vara framgångsrik på flera områden – samtidigt? Enligt Ahmed Safwan kan det leda till att du blir splittrad och inte lyckas med någonting i stället.

Lösning: Jobba med ett stort projekt i taget. När det är färdigt kan du hämta ny energi från en eventuell framgång och angripa nästa projekt med full kraft.

3) Vara en perfektionist

Visst vill man göra allt så bra som möjligt. Men efter flera månaders slit med ett projekt stannar man lätt upp för att få den sista detaljen perfekt. Detta kan vara något som de utomstående inte ens ser – men som du själv inte kan släppa.

Lösning: Att göra något som är ”good enough” kan räcka. Om det är något som inte blir bra går det ofta att ordna till i efterhand.

4) Aldrig ta rast

Att bara jobba på betyder inte att du får mer gjort, enligt Ahmed Safwan. Istället är det viktigt att ta pauser när du känner att koncentrationen sviker. Du får då tid att fylla på med ny energi.

Lösning: En metod är ”The Pomodoro Technique”. Den går ut på att arbeta intensivt i 25 minuter för att sedan ta rast i 5 minuter. Upprepa detta fyra gånger och ta sedan en längre paus.

5) Vara för hård mot dig själv

Att jobba hårt, men aldrig belöna dig själv kan vara en riktig energitjuv. Det är viktigt att sätta upp mål och fira det på något sätt när du når fram – annars är det stor risk att du tappar motivationen.

Lösning: Dela in arbetsdagen i tvåtimmarspass. Efter två timmar belönar du dig själv, varför inte med choklad eller en film efter jobbet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Hälsa

Det blir inne med kontor ute

Våra arbetsplatser präglas allt mer av flexibla lösningar. Utnyttja naturens hälsofrämjande egenskaper och förlägg en del av arbetet utomhus, menar Susanna Toivanen, som är docent i sociologi och forskar om framtidens arbetsplatser.
Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Arbetsmiljö

Beröm från chefen bra för hälsan

Den chef som vill förbättra den psykosociala arbetsmiljön ska framför allt fokusera på att se och berömma sina medarbetare. Särskilt om arbetsmiljöproblemen bottnar i höga krav och medarbetaren lider av sömnproblem. Det enligt en ny dansk studie.
Arbetsmiljö

Chefer jobbar oftare sjuka

Sju av tio svenskar går till jobbet trots att de är sjuka. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket – som pekar på chefer som en särskilt utsatt grupp.
Delegering

Bryt beroendet av jobbet – sex tips

Bara för att det känns bra behöver det inte betyda att det är särskilt hälsosamt att jobba så mycket som du gör. Så här slutar du kolla mejlen hemma och får ner förväntningarna på att du ska vara ständigt tillgänglig utanför arbetstid.
Arbetsmiljö

Enkla metoden: Ta tempen på jobbstressen

Karaseks och Theorells krav-, kontroll- och stödmodell, känns den igen? Om du inte är bekant med den – bli det nu. Den kan vara till hjälp för att ta reda på vad som orsakar stress på din arbetsplats – och i ditt arbete med att tillämpa de nya arbetsmiljöföreskrifterna.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

Så blir chefen en friskfaktor

Tjänstemän blir allt nöjdare med jobbet, men också sjukare. Det visar TCO:s nya rapport Friskt jobbat – allt att vinna. Gott ledarskap omnämns som särskilt viktig för att förebygga ohälsa. Här är åtta punkter som karaktäriserar det.
Hälsa

Snabbträna ­— med en sjal

Hälsoinspiratören Leila Söderholm har uppfunnit den enklaste pausgympan som du gör med hjälp av en handduk eller en sjal.
Hälsa

Gör mobilen dig dum?

Bara närvaron av en mobiltelefon gör dig mindre uppmärksam, visar två färska studier.
Hälsa

Ät bönor – bli en bättre chef

Svårt att hinna med lunchen på jobbet? Slänger du i dig sötsaker mellan mötena? Då är det hög tid att börja äta mer bönor, visar en ny studie från Lunds universitet.
Hälsa

Swedish Supreme Commander of the Armed forces speaks out about his job burnout

His pulse was high, he had difficulty relaxing and a hard time sleeping. And then, one day, he realized. He was experiencing a job burnout. For the first time, Sverker Göranson speaks out about his sick leave.
Hälsa

Chefloppet – vem blir Sveriges snabbaste chef på skidor?

Tidningen Chef utmanar Sveriges beslutsfattare genom att anordna Chefloppet på Solvalla. Här möts chefer i längdspåret under devisen träning och hälsa.
Hälsa

Maten som får dig att slappna av

Vill du få hjälp på traven att varva ner? Se vilka ingredienser som kan få kroppen att sänka tempot.
Hälsa

Så äter du dig smartare

Medelhavsdiet, LCHF, stenåldersdiet. Det skrivs spaltmeter om dieter som ska göra oss slanka och friska. Professor Martin Ingvar berättar hur du kan äta för att bli smartare som chef.