fridaboisensvartbyline
Frida Boisen, aktuell med boken Digital succé.

Frida Boisen: Var inte rädd för sociala medier

Varför skrev du den här boken?
”För att jag hade letat efter den själv länge. Den behövs. Sociala medier är den bästa revolutionen sedan kvinnlig rösträtt. Det känns viktigt att fler får ta del av hur man når igenom viralt med sina budskap.”

Hur viral måste jag vara som chef?
”Det är viktigt att nå ut som chef. Om du är en mästare på att kommunicera gynnar det alla organisationer. Du kan bli effektiv och tydlig som ledare.”

Hur då?
”Genom att använda sociala medier får du en direktkanal till alla dina medarbetare, eller till dina kunder.”

När knäckte du själv den digitala koden som chef?
”När jag kände ’herre­gud, vad starkt det är’, var när jag skrev en krönika om när min åttaåriga dotter ville ha en bh. Den blev mer läst än alla artiklar som 40 journalister producerade dygnet runt under en vecka. Det fick mig att förstå att vi måste tänka om kring hur vi kommunicerar.”

Hur har det digitala hjälpt dig att bli en bättre chef?
”Jag har blivit en bättre chef genom att kunna peppa och sprida positiv energi. Management by high five, kallar jag det. Det är ett effektivt sätt att lyfta medarbetare och credda dem, det syns internt och externt. Det är ett steg i employer branding. Man kan knyta gruppen närmare var­andra.”

Men om man är rädd?
”Nej, man ska inte vara rädd för att göra fel på sociala medier, även om man självklart alltid ska värna sin trovärdighet. Mod och passion är mina ledord i sociala medier.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

litapa
Kommunikation

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 
nyya
Karriär

3 tips: Så här bygger du upp ett ovärderligt nätverk

Är du tillräckligt bra på att nätverka? Sociala kontakter är ofta nyckeln till nästa steg i karriären. Här är några tips.
chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden