Frida Boisen: Var inte rädd för sociala medier

Kommunikation
Publicerad
Frida Boisen, aktuell med boken Digital succé.

Varför skrev du den här boken?
”För att jag hade letat efter den själv länge. Den behövs. Sociala medier är den bästa revolutionen sedan kvinnlig rösträtt. Det känns viktigt att fler får ta del av hur man når igenom viralt med sina budskap.”

Hur viral måste jag vara som chef?
”Det är viktigt att nå ut som chef. Om du är en mästare på att kommunicera gynnar det alla organisationer. Du kan bli effektiv och tydlig som ledare.”

Hur då?
”Genom att använda sociala medier får du en direktkanal till alla dina medarbetare, eller till dina kunder.”

När knäckte du själv den digitala koden som chef?
”När jag kände ’herre­gud, vad starkt det är’, var när jag skrev en krönika om när min åttaåriga dotter ville ha en bh. Den blev mer läst än alla artiklar som 40 journalister producerade dygnet runt under en vecka. Det fick mig att förstå att vi måste tänka om kring hur vi kommunicerar.”

Hur har det digitala hjälpt dig att bli en bättre chef?
”Jag har blivit en bättre chef genom att kunna peppa och sprida positiv energi. Management by high five, kallar jag det. Det är ett effektivt sätt att lyfta medarbetare och credda dem, det syns internt och externt. Det är ett steg i employer branding. Man kan knyta gruppen närmare var­andra.”

Men om man är rädd?
”Nej, man ska inte vara rädd för att göra fel på sociala medier, även om man självklart alltid ska värna sin trovärdighet. Mod och passion är mina ledord i sociala medier.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden