Nå digital succé med hjälp av unga

Okategoriserade
Text:
Publicerad
Foto: Pixabay

7 av 10 beslutsfattare anser att de inte har tillräcklig kompetens inom it och digital utveckling, ändå måste de ibland ta beslut i ämnet. Det visar en SIFO undersökning* från i höstas gjord på uppdrag av TDC.

”Börja med att göra din egen hemläxa och lär dig om digitalisering. Du kanske har ungdomar hemma eller bekanta som har ungdomar som du kan detaljstudera i deras digitala vanor och beteenden”, säger Agneta Rinman, vd för KTH Executive School som utbildar chefer i ämnet.

Tillsammans med Erik Heilborn, vd för TDC, ger Agneta Rinman sina bästa råd för chefer som vill hänga med mer än vad de kanske gör i den digitala utvecklingen.


1. Gör din hemläxa.

Prova! Häng på sociala medier, börja boka biljetter online, prova nya appar och digitala plattformar och kolla vad andra gör. Studera vad unga gör digitalt och hur de använder digitala tjänster.

2. Utgå från användaren…
Börja tänka på användaren av företagets tjänster och den personens situation. Vad skulle göra era tjänster ännu bättre för dem.

3. … och ta hjälp av unga.
Prova dina idéer på dem och fråga vad de tycker.

4. Använd all kompetens.
Se utanför din avdelning och undersök kompetens som finns utanför din arbetsgrupp. Ofta finns det personer inom företaget som är digitalt kompetenta. Använd dem över avdelningsgränserna.

5. Rekrytera och utbilda.
Gå kurser och utbilda personal. Ibland kan det behöva rekryteras in kompetens men det är lika viktigt att utveckla och höja lägsta kompetensen i företaget. Höj lägsta nivån på kunskapen.

6. Se längre än nutid.
Sitter du i en beslutssituation i hur företaget ska gå framåt tekniskt, försök se längre än vad ni gör just nu och titta på vad ni skulle kunna göra och hur andra gör.

”Vi pratar mycket om innovativa start-ups som Airbnb och Spotify. De gäller kanske inte just din aktuella verksamhet men de är exempel på något”, säger Agneta Rinman och ger ett exempel:

Säg att du jobbar för en bank vars största kärnaffär är att låna ut pengar till unga som skuldsätter sig hela livet för att köpa en bostad. Det kanske inte är vad unga vill ha om 20 år, de kanske vill ha ett Airbnb-liknande alternativ men som permanent boende. Då är frågan, vad betyder det för vår verksamhet och hur borde vi agera utifrån det.

 

*Undersökningen genomfördes i juni 2015 och presenterades i september. Runt 1000 chefer som arbetar i privata företag med minst 50 medarbetare deltog i undersökningen. Den genomfördes av TNS SIFO på uppdrag av TDC som nu tillsammans med KTH Executive School startat en utbildning för chefer i ämnet. Läs mer om undersökningen 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.