”Ämnet verkar träffa en nerv” ­– Chefs reporter om sin nya floskelordbok

Snömos Hallå där Fredrik Kullberg, reporter på Chef som precis har gett ut sin sjunde bok, “Svensk floskelordbok – managementjargong, politiska plattityder, värdegrundsbabbel”, på Karneval förlag.

Kommunikation
Text: Calle Fleur
Publicerad

Berätta, varför en floskelordbok?

”På grund av en enorm trötthet över de högstämda men innehållslösa ord och fraser man som medborgare blir bombarderad av, inte minst från olika maktsfärer. Det handlar också om fascination. Tror våra politiker, företag och beslutsfattare verkligen att problemen försvinner bara man kallar dem för ’utmaningar’? Det verkar så.”

Boken ligger redan på nätbokhandlarnas topplistor och har uppmärksammats i flera medier. Varför detta intresse, tror du?

”Ämnet verkar träffa en nerv. Inte minst bland chefer och ledare, som visserligen själva gärna svänger sig med uttryck som transformationsresor, USP:ar och innovation, men samtidigt nog kan känna sig fångna i den här typen av fluffig, färdigformulerad ordmagi. Flosklerna ingår i en management-kultur som jag tror det är svårt att helt fjärma sig från som ledare, för att inte uppfattas som apart eller irrelevant.”

Som reporter på Chef har du garanterat utsatts för en del managementjargong genom åren. Vill du dela med dig av några favorituttryck?

”Man kan ju förundras över hur många som ’brinner’ nuförtiden. Och vill ’göra skillnad’. Undrar var alla som mer obemärkt jobbar på, och får samhället att hålla ihop och fungera tog vägen?”

Hur undviker man att fastna i floskelfällan?

”Svårt. Men nästa gång du är på vippen att säga agil ­– fråga dig själv hur du mer konkret skulle kunna fylla ordet med innehåll. Det vore i alla fall vara en god början.”

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden