lejon-trott

För lite sömn kan sumpa din karriär

Tina Sundelin, som gjort undersökningen och skrivit avhandlingen ”The Face of Sleeploss”ville studera hur personers utseende påverkas av sömnbrist. Hon lät knappt 300 personer titta på bilder av nästan 50 olika människor efter att de hade sovit bra, dåligt eller ingenting alls.

”I den del av studien som gällde ledarskap uppfattades de personer som hade sovit mindre, som sämre ledare, mindre anställningsbara och mindre pålitliga”, säger Tina Sundelin.

Undersökningen var indelad i fyra mindre undersökningar och i samtliga uppfattades de personer som sovit dåligt, eller framförallt såg trötta ut, mindre positivt. Och det kan ligga något i det, tror Tina Sundelin.

LÄS MER: Undersökning: Svenska chefer lider av sömnbrist

”Har man sovit dåligt och är väldigt trött så är man kanske också en sämre ledare. Man blir mindre uppmärksam, sämre på att lära och på att uppfatta saker. Så det kanske är en rimlig skattning de har gjort.”

Hur mycket vi behöver sova varierar från person till person, men de flesta behöver mellan sju och nio timmar för att vara utvilade, enligt Tina Sundelin. Hon hoppas att studier om sömnbrist, som visar dess negativa konsekvenser både privat och karriärmässigt, kommer att få oss att tänka mer på hur mycket vi sover, arbetar och hur vi lever.

”Kvaliteten på det man gör på jobbet är inte optimal om man som chef eller rekryterare jobbar hela tiden och inte prioriterar sömn och återhämtning. Det handlar om ta ett steg tillbaka och tänka på vad som är viktigt. Vissa jobbrelaterade saker kan man spara till morgondagen, de behöver man inte göra hemma på kvällen”, säger Tina Sundelin. 

LÄS MER: Tio tips till bättre sömn

Relaterade artiklar

boosta
Hälsa

Forskning: Boosta dig i naturen – 2 timmar per vecka räcker

Har du planerat din sommar? En god idé kan vara att vistas i naturen, visar svensk-brittisk forskning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

semester13
Hälsa

Experten: Varva ner till semestern – 6 råd för att lyckas

Här är råden för att komma ner i varv inför din semester.
guna
Hälsa

Studie: Sov bättre – gunga dig till sömns

Sommarljuset kan störa nattsömnen.
stressade
Arbetsmiljö

Slår larm: Stressen på jobbet ökar – kvinnor värst drabbade

Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.
trotter-3
Hälsa

WHO erkänner utbrändhet som diagnos

Utmattningssyndrom eller utbrändhet får nu officiell status som diagnos av världsorganisationen.
no-technology-chefboken-digital-minimalism
Hälsa

Digital minimalism ger dig kontroll över din tid

Ny teknik är i sig varken bra eller dålig, men för många har skärmanvändandet blivit något som försämrar livet snarare än tvärtom. Det ställer sig i vägen för lugn, fokus, glädje och sunt beslutsfattande — allt nödvändiga delar av ett framgångsrikt chefsskap, både på och utanför jobbet.
sommarkansla1
Hälsa

8 bevisade sätt att förlänga din semesterkänsla

Tar din semester slut för fort?