mik

Experten: Så rensar du mejlkorgen – som en militär

Det finns få människor som man känner sådan tacksamhet inför som effektivitetskonsulten Petra Brask. Med ett fåtal raska kommandon befriar hon dig från den överfulla mejlboxen. Här lär Petra Brask dig att rensa din mejlbox på två minuter.

Till att börja med. Hur ofta ska du kolla mejlen? 3–4 gånger per dag: morgon, lunch och eftermiddag, enligt Petra Brask. Det passar inte alla men för många räcker det.

Då kan du flytta fokus från din inkorg till din kalender och din att-göra- lista och lättare prioritera de uppgifter som adderar mest värde i ditt arbete. En så liten sak kan göra stor skillnad.

Här är hennes två smarta tips för att rensa mejlkorgen – på två minuter:

1)  Skapa en mapp

De döper du till ”1. Inkorg arkiv” (så att den alltid lägger sig överst.)

2) Flytta över samtliga mejl till denna mapp

Du går vanligtvis tillbaka till ungefär fem procent av det som du någonsin har sparat, så kasta-marginalen är stor.

Chef Webbkurser: Vill du få mer gjort – utan att jobba mer? Gå Chefs webbkurs idag.

Det fiffiga med arkivkorgen är att du inte behöver fastna vid att du måste ta beslut om att kasta ett mejl eller inte. De finns tryggt arkiverade i denna mapp, men stressar dig inte längre i din vardagliga hantering av mejlen.

Grattis, nu har du en tom inkorg. Och har gett dig själv en fräsch start på hösten.

Relaterade artiklar

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

langsiktigamal
Personlig effektivitet

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Hjärna och ljuspunkter
Personlig effektivitet

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa. 
Med mikrovanor kan små förändringar skapa stora föränringar
Personlig effektivitet

Mikrovanor – små förändringar som ger maximal skillnad

Det bästa sättet att lyckas med en ny vana är att börja med extremt små förändringar, så kallade mikrovanor, menar den omtalade beteendegurun BJ Fogg.
HR och chefer behöver få bättre koll på orsakerna bakom sjukfrånvaron, menar Tobias Ekros, vd på MedHelp.
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Blind fläck hos HR hindrar minskning av sjukfrånvaro

Arbetet med att sänka sjuktalen är viktigt, men ofta ineffektivt. En ny rapport pekar på flera möjliga orsaker.

2021
Personlig effektivitet

Så får du den bästa nystarten 2021

Många av oss är slitna efter den höga nivå av alerthet som pandemin har tvingat oss till under lång tid. Så här gör du för att få nystarten du längtar efter.