Stärk din roll som HR-chef Human Resources hamnar ofta vid sidan av. För att få upp intresset för HR måste du kunna knyta det till affärerna. Forskaren Gunnar Westling visar hur du gör. Läs mer
Chefer missnöjda med utbildning Europeiska chefer tycker att det är viktigt med utbildning i ledarskap. Men bara fyra av tio är nöjda med den utbildning de får på sitt företag.
Amelia Adamo – en medelmåtta Amelia Adamo är en passionerad tidningsmakare och tar till alla medel för att resultatet ska bli perfekt. Men hon är långt ifrån den perfekta chefen.
Chefs betyg på Amelia Adamo Amelia Adamo får högsta betyg för sin förmåga att kommunicera, men är sämre på delegering.
Chef söker kurschef – Vill du arbeta på Sveriges största chef- och ledarutvecklingsföretag?Är du van att jobba med chefsutveckling? Har du ett brinnande intresse för chefernas vardag? Vill du ha ett jobb där du får bygga och tänka nytt snarare än att förvalta? Vill du jobba med chefsutveckling i ett sammanhang och med en bredd som inte har någon konkurrens i Sverige? Då bör du genast söka jobbet som Kurschef på Chef!
»Hans påhopp stärkte mig« Rose Melin har haft en tuff chefsresa. Redan efter ett par månader på jobbet som biträdande brandchef utsattes hon för en ful attack.
Bygg varumärket på konferensen Sjuttio procent av Casino Cosmopols besökare valde att inte återvända. Vd Anita Öberg bestämde sig för att ge varumärket en skjuts.
Chefer kluvna till kick-off Hälften av deltagarna i Chefs webbpanel tycker inte att det behövs en kick-off efter semestern.
Underskatta aldrig entusiasm Det finns chefer som bara kritiseras, och det finns chefer som bara hyllas. Sen finns det chefer som lyckas med konststycket att vara både och.
Bra chef en konkurrensfördel Nittio procent av de som gillar sin chef rekommenderar gärna arbetsplatsen till en vän, visar en ny undersökning.
Svenska chefer är ur balans Enligt en nordisk undersökning från HR-företaget MPS har svenska chefer svårt att hitta balans i livet.
»Jag har fått en rispa i tryggheten« Allt fler chefer drabbas av hot och våld på jobbet. Rånförsöket mot banken där Patrick Bogered arbetade lärde honom att det man minst anar kan drabba en.
Bli en samtalsbefrämjare En samtalssabotör kan konsten att döda samtal och platta till folk. En samtalsbefrämjare får folk att växa – och får egen information på köpet. Här är replikerna som gör dig till en chef med pratkoll.
Chefer har svårt att ställa krav Chefs HR-undersökning visar att svenska chefer inte gillar att vara krävande. Några av Sveriges viktigaste HR-profiler förklarar varför.
»Tydligare med nya regler« Den 1 juli träder de nya sjukskrivningsreglerna i kraft. Ordföranden för Sveriges HR-förening är orolig att Försäkringskassan inte har resurser att klara av förändringen.
»När jag backar kan cheferna glänsa« När HR-avdelningen släppte detaljgreppet kunde cheferna gå från specialister till ledare i en tid när hela organisationen bytte fokus. För sitt förändringsarbete på Lindex utsågs Sofia Brax till årets HR-chef vid Kompetensgalan.
»Vi måste arbeta mer förebyggande« Den 1 juli träder de nya sjukskrivningsreglerna i kraft. Ordföranden för Sveriges HR-förening är orolig att Försäkringskassan inte har resurser att klara av förändringen.
»Vi ska vara en god granne« Electrolux har nyligen tagit emot Globe Awards för sitt goda CSR-arbete. Ansvariga chefen Jens Schlyter berättar varför företaget har lyckats.
Barn på jobbet växande trend I USA tar allt fler mammor med sina bebisar till jobbet. Och i Sverige erbjuder vissa företag lekrum för de anställdas barn.
Motivation Motivera till motion Hur kan man som chef motivera sin personal att motionera? Ska man lägga sig i vad personalen gör på sin lediga tid eller kan man bara påverka personalen att motionera på arbetstid? Har företaget någon nytta av att personalen motionerar? Hur gör man som chef för att vara en förebild?
Svenska chefer ser inte framåt Den största utmaningen för chefer är att lyfta blicken från det operativa. Dessutom måste de tänka mer framåt, enligt Chefs nya undersökning bland Sveriges HR-chefer.
Svenska chefer ser inte framåt Den största utmaningen för chefer är att lyfta blicken från det operativa. Dessutom måste de tänka mer framåt, enligt Chefs nya undersökning bland Sveriges HR-chefer.
Stor chans på bonus i USA Satsar du på bonus eller förmåner? I USA har chefer stora chanser att kamma hem rejäla påslag på lönen.
Vårda din medelmåtta När talangerna drar är det medelmåttorna som ser till att få jobbet gjort. Kanske är det dags att gulla lite särskilt med dina lojala, men inte överdrivet briljanta medarbetare?
Spaning: Uppror mot reglerna? Har du någon gång sagt: Men jag följde bara reglerna? Och har du någonsin tänkt att det är just det du inte ska göra?
»Tänk stort och samarbeta« Eva Helmenius tror på att jobba med andra i stället för emot. Vd:n för Kraft och Kultur satsar på en ekologisk mötesplats för att fler ska handla grönt.
Arbetsrätt Kan jag sänka hans lön? Jag har en medarbetare som jag anser inte har tillräcklig förmåga för att klara av de arbetsuppgifter han har idag. Han är alltför passiv och introvert samtidigt som det krävs mycket relationsbygge och utvecklingsarbete i hans roll. Jag har en dialog med honom kring hans prestation och har uttryckt mina tvivel kring hans förmåga. Jag har erbjudit honom coachning för att komma fram till hur han vill utvecklas. Till saken hör att han, bland annat p g a högre ålder, har högst lön i gruppen samtidigt som hans arbetsuppgifter är de minst kvalificerade. Jag skulle vilja sänka hans lön och marknadsanpassa den till svårighetsgraden i hans arbetsuppgifter. Vilka lagliga möjligheter har jag att göra det och hur går jag tillväga?
Arbetsrätt Vem har ansvar för omplaceringen? Gruppchefen undrar vem som ansvarar för omplaceringar. Chefs expert svarar.
Så får du ett rikare liv Bättre koll på budgeten än på privatekonomin? Ekonomicoacherna Lennart Göthe och Charlie Söderberg (Lyxfällan) ger råd som gör dig rikare.
Farfars-metoden bra vid lönesättning I början tycker många att det är obehagligt. Sedan går det mer på rutin. Här får du en snabb guide till att sätta lön.
Stora guiden till rekrytering Ska du anställa en ny medarbetare? Vi har guiden som lotsar dig genom rekryteringsprocessen.
Så leder du i krisläge Du vill inte tänka på det. Men förr eller senare kommer den. Krisen. Lottie Knutson tipsar om hur du förbereder dig.
En onödig skräckhistoria ”Jag önskar inte min värsta ovän att sitta som mellanchef.” Medge att citatet är kittlande? Så hemskt kan det väl ändå inte vara. Jo, det kan det tydligen.
Skaffa dig bonusläge Glöm guldkantade optionsprogram endast till högsta ledningen. Nu är tiden inne för incitamentsprogram som riktar sig till de viktiga mellancheferna. Se till att få din del av kakan.
Tidigare vinnare av Årets Chef För elfte året i rad utses Årets Chef. Läs om alla tidigare vinnare här:
Mingelbilder från Kompetensgalan 2008 Sven Tumba, Filippa Reinfeldt och Percy Barnevik var några av gästerna på Kompetensgalan 2008. Se fler mingelbilder här!
Vi hyllar ?rets Chef! I dag är det den 12 mars. Det är kronprinsessans namnsdag och det är alla chefers stora högtidsdag. Flaggan i topp!
Nye ärkebiskopen återinför friden men utmanar ingen I begynnelsen var … inte Ordet, men väl ordförandeklubban. Landets ärkebiskop är nämligen en gudabenådad sammanträdesordförande. Få svingar klubban med samma elegans och självklarhet som Anders Wejryd.
Alla vinnare på Kompetensgalan Förutom Årets chef utsågs flera andra vinnare på Kompetensgalan. Här är hela listan:
Akzo Nobel tvekar inte Akzo Nobels CSR-chef André Veneman hymlar inte med syftet. Miljöengagemanget är en förutsättning för att överleva.»Hållbar utveckling är inte idealism.«
Försäljning Företagets framgång beror i allt större utsträckning på säljfunktionens kvalitet och prestationer.
Värdekedja Värdekedjan är utvecklad av Michael Porter och utgör ett av strategiområdets första seriösa försök att penetrera kundernas behovstrukturer. Porter presente- rade värdekedjan i sin bok Competitive Advantage, publicerad 1985.
Den coachande chefen är het I framtiden kommer medarbetarna att ta mer ansvar. Men till dess behövs coachande chefer som kan stötta och motivera. Det visar en ny rapport.
BPR (Business Process Reengineering) Business Process Reengineering var det mest upphaussade managementkoncep- tet under första halvan av 1990-talet. Grundtanken bakom det var att omdefi- niera och vitalisera de stela och tungrodda processer som ledde till tröghet och ineffektivitet i stora organisationer.
Det här är CSR Företag har alltid haft ett ansvar – mot ägare, anställda, kunder, långivare, myndigheter och andra som de är beroende av. Men nu talar man allt mer om att ansvaret har breddats och fått ett delvis nytt motiv; ett bredare engagemang i samhället och världen utanför företaget.
Så skrämmer du bort en jobbsökande Att rekrytera bra medarbetare är en konst. Ännu svårare blir det om man ställer fel frågor på anställningsintervjun. Här är tio skräckexempel.
Statlig styrning I detta avsnitt gör vi en överflygning av ett par begrepp och principer som i någon mån är unika för statlig styrning.
”Roligare ledningsgrupp med fler kvinnor” Rikard Josefsson, chef för SEB Region Öst, har ökat andelen kvinnliga distriktschefer från 0 till 38 procent på två år. Därför får han Finansförbundets jämställdhetspris. Rikard Josefsson ger tips till andra som vill se fler kvinnor i ledningsgruppen.
Räntabilitet Räntabilitet är ett uttryck för ägarnas krav på kapitalavkastning från investeringar som gjorts i verksamheten.
Mager produktion (Lean production) Japansk produktionsfilosofi började tilldra sig allt större intresse i början av 1980-talet. I första hand var det anställningsförhållandena som stod i fokus.
Hälsa Produktivitet Produktivitet betyder ”alstringskraft” och definieras i sin ursprungliga form som antalet producerade enheter per enhet av insatsvaror.
EVA ñ Economic Value Added EVA betecknar det kassaflöde efter skatt minus kostnaderna för kapitalet som skapas i en affär eller ett företag.
McKinseys 7S-modell McKinseys 7S-modell kan knappast betraktas som en ren strategimodell, utan mera som ett sätt att tänka i samband med utveckling och förändring av organisationer.
Verksamhetsutveckling Förvärv och fusioner Förvärv, fusioner och avyttringar brukar sammanfattas under rubriken strukturaffärer och heter på engelska M&A ( Mergers and Acquisitions). De ständigt pågående företagssammanslagningarna har accelererat under det senaste decenniet och fått inte bara monumentala utan ibland även katastrofala dimensioner.
Prisad hr-chef byter jobb Gordana Landén, hr-direktör på Ericsson och årets hr-chef 2007, byter jobb.
2008 ett stormigt år Tyckte du att 2007 var enkelt? Nu blir det tuffare. Men för den ambitiösa finns det goda förutsättningar att lyckas.
Service Management-system Service Managements-systemets idé har utvecklats successivt under Richard Nor- manns arbete med serviceorganisationer.
Om kalas, hår och skandaler I dag ska vi fira. Det är Andersdagen, och sådant får man bara inte slarva bort.Dessutom har vi haft ytterligare en kanonvecka här på Chef.
Affärsplan Begreppet affärsplan används för att beteckna alltifrån budgetliknande doku- ment för ekonomisk bedömning till strategiplaner som syftar till att säkra den långsiktiga framgången.
Undvik fällorna vid julfesten Den årliga julfesten med jobbet är förenad med ett flertal risker. Du kan också se till att julfesten blir ett perfekt tillfälle att tacka alla för årets arbetsinsats.
Sluta skapa ordning i kaoset Försöker du bringa ordning i ditt kaos? Sluta med det! Ta ett djupt andetag och observera oredan i stället. Lär dig älska det i stället.
Hans Rosenfeldt: »Jag hatade mitt chefsjobb« Chefsjobbet kändes inte rätt. Hans Rosenfeldt mådde dåligt, gick upp 20 kilo och hittade aldrig arbetsglädjen. Ändå tog det tre år innan han lyckades fatta det svåra beslutet: Att sluta.
Kommunikation »Jag blev manipulerad av min egen chef« En söndag när Charlotta står och diskar ringer mobilen. Hon ser på displayen att det är Stefan, hennes överordnade chef. Det är inte ovanligt, han ringer ofta och vill prata jobbdetaljer på helgerna. Ibland låter hon bli att svara, men den här gången trycker hon blöt om händerna på yes. Det skulle hon aldrig ha gjort.
Hälsa Lura dig själv till bättre sömn – tio smarta metoder Om du lär dig att natta dig själv så blir du en bättre chef. Brist på sömn kan nämligen göra dig sjuk, få dig att fatta fel beslut eller helt tappa fokus i chefsjobbet. Prova våra metoder och sov bättre redan i natt!
Karriär Behåll greppet som chef på deltid Chef och föräldraledig – samtidigt. För Eva Häussling blev det den perfekta lösningen.
Karriär »Kräv att bli kallad chef« Tre av tio chefer med personalansvar kallas inte för chef. Resultatet blir otydliga chefer med lägre lön. »En otydlig titel ger sämre möjlighet att leda.« säger Anki Udd, ledarskapskonsult på Ledarna, som står bakom undersökningen där 1000 chefer tillfrågats.
Karriär Ledarna: »Kräv att bli kallad chef« Tre av tio chefer med personalansvar kallas inte för chef. Resultatet blir otydliga chefer med lägre lön. »En otydlig titel ger sämre möjlighet att leda.« säger Anki Udd, ledarskapskonsult på Ledarna, som står bakom undersökningen där 1000 chefer tillfrågats.
Beslutsfattande Exklusiv intervju med Kung Carl XVI Gustaf Impulsiv, otålig, konflikträdd, långsint och envis. För första gången berättar kung Carl XVI Gustaf om sitt eget jobb som chef och ledare. I en exklusiv intervju avslöjar kungen sina egenskaper som chef, och talar om bekymren över att få sitt eget livspussel att gå ihop.
Duellen: Säga upp eller omplacera? Ska man alltid om-placera i stället för att säga upp? Se två sidor av saken.
Vårt expertteam rycker ut Paula Börje tog nyligen över som chef för gourmetrestaurangen och hotellet Mötesplats Österlen. Hon känner höga förväntningar från alla håll att leva upp till fina utmärkelser och gott renommé. Som ny är hon osäker i sin roll och undrar om hon egentligen duger som chef. Vi lät ledarutvecklaren Birgitta Ahltorp träffa Paula Börje och ge henne en kickstart.
Rekrytering Hitta smartaste sättet att anställa! Vikarie, provanställd eller inhyrd? Leta dig fram till rätt anställningsform. Tänk på dina behov först så hittar du rätt!
Ska man alltid omplacera i stället för att säga upp? Ska man alltid omplacera i stället för att säga upp? Läs två helt olika åsikter kring samma fråga.