»Tänk stort och samarbeta«

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

»Grön gemenskap« är en ny mötesplats på internet för företag som satsar på hållbarhet och ekologi. Eva Helmenius, bolagschef för Kraft och Kultur, tror att gemenskapen kan ge nya kunder.

Varför väljer ni att samarbeta i stället för att konkurrera?
»Ända sedan vi startade företaget har vi samarbetat med institutioner och organisationer som har samma värderingar som vi. Det har stärkt oss som företag. Dels har vi velat sälja el till de organisationerna, men vi har också varit intresserade att nå deras kunder och medlemmar. Vi har det senaste året märkt att det inte finns någon naturlig samlingspunkt för företag som fokuserar på ekologi. Våra kunder är intresserade av att hitta de företagen, och det vill vi hjälpa dem med.«

Hur kan ni tjäna pengar på att samarbeta?
»För oss är det viktigt att människor är intresserade av miljö. Vår filosofi är att om man är inriktad på ekologisk hållbarhet, så för företaget ett starkare fundament om alla väljer gröna produkter, oavsett vilka produkter det handlar om. Den ekologiska mötesplatsen är också ett sätt att hitta nya kunder och att bli mer kända hos våra samarbetspartners kunder. «

Lever du hållbart?
»Jag köper mycket ekologiska produkter, det känns fräschare. Jag känner mig också som en bättre människa när jag äter närodlat och ekologiskt. Jag försöker också prata mycket med mina barn om miljön. Min familj kommer från en bondgård, så jag har fått mina värderingar därifrån. Som barn fick jag alltid produkter som var odlade på ett bra sätt.«

Hur viktigt är det för dig att dina medarbetare tänker eko och miljö?
»Det är jätteviktigt. Man ska vara intresserad av både miljö och kultur för att jobba hos oss. Det är ett absolut krav när vi rekryterar nya medarbetare. «

Varför är det viktigt att vara en hållbar ledare i dag?

»Som ledare har jag en skyldighet att värna om de resurser vi har (vår personal, våra affärer och våra affärspartners) och det inkluderar vår miljö. Tar man inte miljön på allvar som chef och ser till att det genomsyrar företaget då står man inte för ett långsiktigt företagande.«

 

Fotnot: CSR (corporate social responsibility)betyder att företag på frivillig grund integrerar sociala och miljömässiga hänsyn i sin verksamhet och i sin samverkan med intressenterna, utöver vad lagen föreskriver. Källa: EU-kommissionen

 

 Chef.se utser varje vecka en CSR-profil. Har du tips på ett framgångsrikt hållbart ledarskap? Tipsa oss på red@chef.se!

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.