Bygg varumärket på konferensen

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Höstens kick-off är ett lysande tillfälle att sälja in varumärket internt. Kan du få dina medarbetare att känna sig stolta över varumärkets värderingar blir det lättare att ta rätt plats i kundernas medvetande. »Inifrån och ut«, är varumärkesstrategernas mantra.

Du spelar en viktig roll i byggandet av varumärket. Och en rätt upplagd konferens kan bli ditt vassaste verktyg. Så ta plats på scenen och våga leva varumärket fullt ut.
Anita Öberg, vd på Casino Cosmopol i Sundsvall vet precis hur man ska göra. Casino Cosmopol hade för några år sedan ett behov av att skapa ett gemensamt varumärke för kasinona i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall.

Verksamheten fungerade men det fanns en hel del missnöje bland medarbetarna.
Undersökningar visade att 70 procent av Casino Cosmopols besökare valde att inte återvända. Och för varje avsnäst kasinobesökare tappade det annars så glamorösa varumärket lite av sin glans.
Verksamheten på ett kasino är väldigt servicetät, med betydligt fler anställda per kund än till exempel en nattklubb eller en restaurang. Det finns med andra ord ett tydligt samband mellan företagets resultat och hur bra medarbetarna är på att bemöta sina kunder.

Därför blir chefens roll som företrädare för varumärkesfrågor ännu viktigare i ett serviceföretag, dels som bärare av den kultur som ska kommuniceras ut i organisationen och dels genom att peka ut riktningen för förändringsarbetet.
»Att jobba på kasino är att vara utsatt för mycket press. Många av cheferna är unga och oerfarna och får ta hand om tunga arbetspass på obekväma tider med många svåra beslut att fatta. Att arbetet sker i skift gör att många chefer sällan träffar sina medarbetare. Dessutom är det många som har synpunkter på den här typen av verksamhet. Därför är det viktigt att cheferna är stolta över sin arbetsplats«, säger Anita Öberg.

Före konferensen: Vet vad du vill!

Ett lyckat varumärkeslyft på konferensen förutsätter att du har gjort ett rejält grundarbete. Du måste veta vilket varumärke du ska sälja in och noga tänka igenom vilka symboler och programpunkter som stärker varumärket.
Tillsammans med en varumärkesbyrå började ledningen för Casino Cosmopol planera ett år innan konferensen skulle genomföras. En grupp på drygt 50 medarbetare deltog i förberedelserna. Att det var så många funktioner med i arbetet, inte bara personal, marknad och ledning, var avgörande för att organisationen skulle få med sig alla medarbetare.
Anita Öberg var till en början tveksam till detta fokus på varumärket.
»Vi hade så mycket annat att bearbeta, hur vi skulle få fler besökare, till exempel. Men jag insåg snart att det var just det varumärkesarbetet skulle leda till, genom att vi jobbade med vad vi stod för och vilket som skulle vara vårt koncept. I början hade vi ägnat mer tid åt spelkunskap än interna policies. Nu fanns det ett behov av att träffas«, säger hon.

Under konferensen: Kliv fram!

En konferens är aldrig intressantare än sitt innehåll. Visst kan det finnas ett egenvärde i att bara träffas, men riktigt bra möten har riktigt bra innehåll. Därmed inte sagt att den blir bättre för att all tid tillbringas i konferensrummet. Det viktiga är att alla aktiviteter drar åt samma håll, som en förstärkning av varumärket, även de mer lättsamma inslagen.
På konferensen har chefen en framträdande roll. Det är nu du ska kliva fram och bli en tydlig förebild genom att vara varumärket. Tänk på hur du beter dig även under raster, vad du har på dig och vem du pratar med. Om varumärket som ska säljas in handlar om service är det viktigt att du är en god värd för arrangemanget.
Casino Cosmopols konferens var en jämn fördelning mellan »seriösa« och underhållande programpunkter. Varje aktivitet på konferensen genomsyrades av mottot »Värdskap i världsklass«, som handlar om hur personalen bemöter kunderna. Till exempel fick medarbetarna i grupp skapa sina egna filmer med utgångspunkt i visionen.
»Värdskap i världsklass« är ett motto som förpliktigar; det var viktigt att personalen skulle känna gott värdskap från första början. Företagets värderingar skulle finnas representerade på detaljnivå under hela konferensen och medarbetarna skulle känna att ledningen inte tullar på kvaliteten på service när det gäller den egna personalen. Det var därför företagets ledning stod vid entrén till hotellet i Sundsvall och personligen hälsade alla medarbetare välkomna i tre dagar.
Av samma anledning valde ledningen att byta ut den från början planerade buffén mot en serverad trerätters middag. Nu var det servicepersonalens tur att själv bli servad.
En annan symbolhandling var att medarbetarna fick prova ut varsitt par arbetsskor, som illustrerade »det första steget« i förändringsarbetet, när de åkte därifrån.
Dessutom fick de några veckor efter konferensen en dvd med alla filmer som de hade skapat under gruppövningen.
Att konferensen hamnade i Sundsvall var också en form av symboltänkande. Det var här som Casino Cosmopol öppnade sitt första kasino år 2001.
När nu hela organisationen skulle sammanföras valde ledningen att använda sig av staden där allting startade.
För att undvika att verksamheten avstannades på de fyra kasinona delades medarbetarna upp i tre grupper, som fick genomgå samma konferensprogram under varsin dag.

Efter konferensen:Ta vara på flytet!

Det största hotet mot en konferens är att budskapet får dö ut och att verksamheten fortsätter som vanligt, när konferensdeltagarna har kommit hem.
I själva verket är det nu som det verkliga arbetet sätter igång. Du behöver ta tag i allt som kom fram på konferensen. Sammanställ, följ upp och informera om varje steg du tar i den riktning som konferensen pekade ut.
Förhoppningsvis har du en positiv stämning att bygga vidare på. Ta vara på den så går det snabbare att genomföra förändringarna.
Att arrangera en konferens är ett risktagande, både ekonomiskt och kulturellt.
Gör du fel mynnar det ut i en cementering av den existerande kulturen. Det blir en kontraproduktiv investering. Medarbetarna som skulle bli så stolta, känner sig i stället lurade och blir missnöjda.
För Casino Cosmopol blev konferensen ett startskott för ett positivt förändringsarbete. Mätningar visar att verksamheten har svängt från missnöjeskultur till en servicekultur, där ledarskap och medarbetarskap präglas av »gemensamma värderingar, framtidsanda och hög ambitionsnivå«, sedan förändringsarbetet började.
Så trots att det har gått tre år sedan Casino Cosmopols ledning skakade de sista händerna på hotellet i Sundsvall pågår fortfarande det arbete som påbörjades under konferensen.
På Casino Cosmopol har ett antal medarbetare utsetts till värdskapscoacher, och har fått gå en utbildning i värdskap. Alla medarbetare har också fått en bok, en värdskapsguide, som bygger på materialet från utbildningsdagarna.
I dag är det naturligt för alla i företaget att gemensamt vårda det som namnet Casino Cosmopol står för.
»Förutom att konferensen gav en känsla av att medarbetarna kom närmare varandra så har den gett oss en gemensam grund för vårt varumärkesarbete. Det har stärkt både medarbetare och chefer«, säger Anita Öberg.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.