hrmarknaddelar

Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Bättre samarbete mellan personal- och marknadsavdelningarna kan vara avgörande för ett lyckat employer branding-arbete. Experten Johanna Engström ger tips på hur man gör.

Som Chefs undersökning visar, hamnar ansvaret för arbetsgivarvarumärket ofta på personalavdelningarna (hr).

”Men det är många bitar som behöver pusslas ihop. De bästa resultaten märker vi i organisationer där hr-, marknads- och kommunikationsavdelningarna samarbetar kring frågan.”

Det säger Johanna Engström, specialist på employer branding och medgrundare till byrån Vass Kommunikation.

Här ger hon några tips på hur man gör:

1 Samordna resurser. ”Avsätt en budget för projektet. Vill man jobba med employer branding är det viktigt att ta frågan på allvar och våga satsa.”

2 Bilda projektgrupp. ”Ta in kompetenser från hr, marknad, kommunikation och även andra avdelningar. Så skapas delaktighet och garantier om att arbetsgivarvarumärket byggs inifrån och ut.”

Skapa målbild. ”Ta fram en vision för vad ni vill uppnå. Är det en större andel kvinnor på chefsnivå, att behålla fler talanger eller att bli Sveriges bästa arbetsgivare? På så sätt skapas delaktighet och ännu större engagemang.”

Tydliggör processplanen. ”Vem ska göra vad? När, och i vilken ordning? Med en tydlig, synkroniserad aktivitetsplan för annonser, arbetsmarknadsdagar, sociala medier och så vidare blir det lättare för individen och hela organisationen att veta vad som förväntas av var och en.”

Stäm av. ”Avsätt tid för gemensamma avstämningsmöten där genomförda och kommande aktiviteter diskuteras och planeras. Ett sätt att än mer öppna dörrarna mellan de olika avdelningarna.”

vartarvipavag

Läs också: Så jobbar du med employer branding

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Doftljus från designbyrån R/GA:
Arbetsmiljö

Saknar du doften av varm skrivare och kontor? De här doftljusen är för dig

Ett syrefattigt grupprum efter en lång workshop, eller en bunt papper som fortfarande är varm efter utskriften – det är två av dofterna i den nya doftljuskollektionen som får oss att minnas kontoren.
Var fjärde chef är en utmärkt chef – som engagerar medarbetare och skapar förutsättningar för lönsamhet. Illustrationer: Anna Harvard
Annonssamarbete Chef + Brilliant Future

Så känner du igen en utmärkt chef

För att få engagerade medarbetare krävs utmärkta chefer. Dit når endast 25 procent av cheferna i Brilliant Futures mätningar. Lär dig känna igen en utmärkt chef – och vad som går att göra för att de ska bli ännu fler. 
Åsa Edlund Jönsson på SVT
Ledarskap

Vad gör sportchefen utan sport?

Tävling efter tävling ställdes in på grund av corona, och SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson blev nervös. Hur skulle de fylla tablån? Men både hon och redaktionen visade sig sitta på en guldgruva av nya idéer.
chefsstodupskilling
Motivation

Så coachar du dina medarbetare – till effektivt lärande

En ny studie visar att din roll som chef kan vara avgörande för hur effektivt medarbetarnas lärande blir – och hur det stödet bör se ut.
Katarina Berg
Arbetsmiljö

Så funkar Spotifys nya "jobba där du vill"-koncept

Spotify lanserade i veckan sin nya jobbmix där alla medarbetare får arbeta där de önskar. Men hur går det till egentligen?

Hjärta med texten hope ritad på immig glasruta.
Ledarskap

Utan framtidstro – inget affärsresultat

Av de tio intelligenser som man listar och mäter inom emotionell intelligens är optimism den allra viktigaste, menar ledarskapskonsulten Leif Klockare på Roche Martin. 
Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

Serena Williams
Hälsa

Planera tiden – som Serena Williams

Du kan inte klå tennisstjärnan – och investeraren – Serena Williams hastighet på hennes serv, men du kan ta upp kampen om tiden med samma app som hon.