hrmarknaddelar

Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Bättre samarbete mellan personal- och marknadsavdelningarna kan vara avgörande för ett lyckat employer branding-arbete. Experten Johanna Engström ger tips på hur man gör.

Som Chefs undersökning visar, hamnar ansvaret för arbetsgivarvarumärket ofta på personalavdelningarna (hr).

”Men det är många bitar som behöver pusslas ihop. De bästa resultaten märker vi i organisationer där hr-, marknads- och kommunikationsavdelningarna samarbetar kring frågan.”

Det säger Johanna Engström, specialist på employer branding och medgrundare till byrån Vass Kommunikation.

Här ger hon några tips på hur man gör:

1 Samordna resurser. ”Avsätt en budget för projektet. Vill man jobba med employer branding, är det viktigt att ta frågan på allvar och våga satsa.”

2 Bilda projektgrupp. ”Ta in kompetenser från hr, marknad, kommunikation och även andra avdelningar. Så skapas delaktighet och garantier om att arbetsgivarvarumärket byggs inifrån och ut.”

employer

Läs också: Undersökning: Employer branding – nödvändigt men svårt

Skapa målbild. ”Ta fram en vision för vad ni vill uppnå. Är det en större andel kvinnor på chefsnivå, att behålla fler talanger eller att bli Sveriges bästa arbetsgivare? På så sätt skapas delaktighet och ännu större engagemang.”

Tydliggör processplanen. ”Vem ska göra vad? När, och i vilken ordning? Med en tydlig, synkroniserad aktivitetsplan för annonser, arbetsmarknadsdagar, sociala medier och så vidare blir det lättare för individen och hela organisationen att veta vad som förväntas av var och en.”

Stäm av. ”Avsätt tid för gemensamma avstämningsmöten där genomförda och kommande aktiviteter diskuteras och planeras. Ett sätt att än mer öppna dörrarna mellan de olika avdelningarna.”

valavtalare

Läs också: Per Grankvist: Ditt val av talare avslöjar dig

Relaterade artiklar

tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
20-coronainitiativ
Motivation

20 positiva initiativ under coronaveckorna

Mitt i en av de största globala kriserna i modern tid har fantasi och viljan att hjälpa på många håll lett till stordåd. Som ett enormt fyrverkeri av goda idéer, samarbeten och innovationer. Vi har samlat 20 av de bästa.
blocketmotivation1800
Ledarskap

Blocket håller igång motivationen – med dans och virtuella spelkvällar

”Vi har aldrig haft så högt engagemang som nu”, säger vd Pernilla Nissler.

Collage: Siri Wikander och Anders Tegnell
Ledarskap

”Tegnell utbildar Sverige i modernt ledarskap”

”Tegnell tillämpar ett modernt agilt ledarskap”, skriver Chefs gästkrönikör Siri Wikander. ”Han vet att han måste agera på begränsade beslutsunderlag, så han tar beslut, men han lyssnar noga på data och experter och justerar sedan.”
Svart tavla, äpple och glasögon
Motivation

Experten: ”Coronakrisen tydliggör chefers behov av kunskap”

Medan beredskapslagren gapar tomma avslöjar coronakrisen även brister i ledarskapet bland svenska chefer. Dags att fylla på med ny kunskap, råder kompetensspecialisten Pär Lager.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
leifchef
Motivation

”Chefen är extra viktig i det här läget”

Vad kan man lära sig som chef av att folk bunkrar toapapper? Hur mycket betyder chefen just nu? Och hur säger man upp någon via videosamtal? Det är några av frågorna ledarskapsexperten och psykologen Leif E Andersson svarade på i Chefs Facebookgrupp.