Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Bättre samarbete mellan personal- och marknadsavdelningarna kan vara avgörande för ett lyckat employer branding-arbete. Experten Johanna Engström ger tips på hur man gör.

Motivation
Publicerad

Som Chefs undersökning visar, hamnar ansvaret för arbetsgivarvarumärket ofta på personalavdelningarna (hr).

”Men det är många bitar som behöver pusslas ihop. De bästa resultaten märker vi i organisationer där hr-, marknads- och kommunikationsavdelningarna samarbetar kring frågan.”

Det säger Johanna Engström, specialist på employer branding och medgrundare till byrån Vass Kommunikation.

Här ger hon några tips på hur man gör:

1 Samordna resurser. ”Avsätt en budget för projektet. Vill man jobba med employer branding är det viktigt att ta frågan på allvar och våga satsa.”

2 Bilda projektgrupp. ”Ta in kompetenser från hr, marknad, kommunikation och även andra avdelningar. Så skapas delaktighet och garantier om att arbetsgivarvarumärket byggs inifrån och ut.”

Skapa målbild. ”Ta fram en vision för vad ni vill uppnå. Är det en större andel kvinnor på chefsnivå, att behålla fler talanger eller att bli Sveriges bästa arbetsgivare? På så sätt skapas delaktighet och ännu större engagemang.”

Tydliggör processplanen. ”Vem ska göra vad? När, och i vilken ordning? Med en tydlig, synkroniserad aktivitetsplan för annonser, arbetsmarknadsdagar, sociala medier och så vidare blir det lättare för individen och hela organisationen att veta vad som förväntas av var och en.”

Stäm av. ”Avsätt tid för gemensamma avstämningsmöten där genomförda och kommande aktiviteter diskuteras och planeras. Ett sätt att än mer öppna dörrarna mellan de olika avdelningarna.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden