hrmarknaddelar

Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Bättre samarbete mellan personal- och marknadsavdelningarna kan vara avgörande för ett lyckat employer branding-arbete. Experten Johanna Engström ger tips på hur man gör.

Som Chefs undersökning visar, hamnar ansvaret för arbetsgivarvarumärket ofta på personalavdelningarna (hr).

”Men det är många bitar som behöver pusslas ihop. De bästa resultaten märker vi i organisationer där hr-, marknads- och kommunikationsavdelningarna samarbetar kring frågan.”

Det säger Johanna Engström, specialist på employer branding och medgrundare till byrån Vass Kommunikation.

Här ger hon några tips på hur man gör:

1 Samordna resurser. ”Avsätt en budget för projektet. Vill man jobba med employer branding är det viktigt att ta frågan på allvar och våga satsa.”

2 Bilda projektgrupp. ”Ta in kompetenser från hr, marknad, kommunikation och även andra avdelningar. Så skapas delaktighet och garantier om att arbetsgivarvarumärket byggs inifrån och ut.”

Skapa målbild. ”Ta fram en vision för vad ni vill uppnå. Är det en större andel kvinnor på chefsnivå, att behålla fler talanger eller att bli Sveriges bästa arbetsgivare? På så sätt skapas delaktighet och ännu större engagemang.”

Tydliggör processplanen. ”Vem ska göra vad? När, och i vilken ordning? Med en tydlig, synkroniserad aktivitetsplan för annonser, arbetsmarknadsdagar, sociala medier och så vidare blir det lättare för individen och hela organisationen att veta vad som förväntas av var och en.”

Stäm av. ”Avsätt tid för gemensamma avstämningsmöten där genomförda och kommande aktiviteter diskuteras och planeras. Ett sätt att än mer öppna dörrarna mellan de olika avdelningarna.”

vartarvipavag

Läs också: Så jobbar du med employer branding

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Linda Waxin står lutad mot en vägg. I bakgrunden syns ett stadslandskap.
Motivation

Vad pandemins tre faser lärt mig om mig själv

Min upplevelse av pandemin har varit indelad i tre faser. Den första var njutningsfull och handlade om att spara energi och rensa ut. Den andra, lidandets fas, kom mer som en överraskning, skriver Linda Waxin, Chefs krönikör.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

Cissi Elwin.
Motivation

Cissi Elwin: ”Jag längtar efter mitt sammanhang”

Åh, vad jag hoppas att vi kommer att kunna gå till jobbet snart. Jag längtar efter att skaka hand med folk, kramas, få skrattanfall vid kaffeautomaten. Ljudet av människor. Av mina arbetskamrater. Mitt sammanhang, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.

En bild på Siri Wikander mot en vit bakgrund. Hon har en svart tröja på sig.
Motivation

Siri Wikander: ”Dags att pyssla om dina medarbetare”

Behovet av att ses och bli ompysslad och bortskämd av sin chef har kanske aldrig varit större hos dina medarbetare än nu denna höst, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander. 

En kvinna håller upp en målad bild av en solros. Under bilden syns ett bord och vackra blommor.
Motivation

Testet som avslöjar din kreativa potential

Ett fyra minuters-test kan avslöja din kreativa potential. Det visar ny forskning från McGill University, Harvard University och the University of Melbourne. Vill du veta hur kreativ du är?

Kvinna med solhatt ligger på gräsmatta och läser en bok.
Motivation

Sköna boktips för sensommaren

Har du fortfarande semester kvar? Här kommer några sköna boktips för sensommaren, om allt från padel och sönderfallande parallellsamhällen till pirrigt kärlekstrassel i småstad. Chefsinsikterna får du på köpet.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.