Därför gör småpratet susen för produktiviteten

Verksamhetsutveckling
Publicerad
Foto: Stocksnap

Den fördomsfulla bilden av småprat på jobbet är kanske den av en stressad chef som sneglar argt på snacksaliga medarbetare vid kaffeautomaten.

Men attityden hos chefer gentemot företeelsen är faktiskt till största delen förlåtande.

Bland de cirka 20 procent som upplever att de blir mer produktiva av den här formen av avkoppling återfinns fler chefer än icke-chefer, enligt den nya studien.

1005 medarbetare på amerikanska företag har deltagit i undersökningen som hr-företaget Bamboo genomfört.

Den visar att småprat på jobbet fortfarande är en vanligare pausform än till exempel att gå in på Facebook eller det privata mejlkontot.

Varför ökas då produktiviteten? Jo, det handlar om den gamla sanningen om mikropauser. Hjärnan klarar helt enkelt inte av att bara jobba utan avbrott.

Efter cirka en timmes fokus behöver man växla ner, kanske byta arbetsställning och tänka på något annat en liten stund.

Tidningen Kollega, som har skrivit om undersökningen, listar fem anledningar till varför småprat är bra:

– Tryggheten i gruppen ökar och det blir mindre hierarkiskt när medarbetare och chefer lär känna varandra.

– Introverta medarbetare får en chans att göra sig hörda i mindre sammanhang.

– Hjärnan får energi och orkar fokusera längre tid.

– Stressen blir mer hanterbar – kognitiv förmåga ökar.

– Bra idéer tenderar att komma fram i informella sammanhang.

LÄS OCKSÅ: Många regler hindrar produktiviteten

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden