Därför är multitasking en dålig idé

Du kanske tror att du får mycket gjort genom att multitaska. Inget kunde vara mer fel. Det här är anledningarna – och det här ska du göra istället.

Att UTFÖRA flera olika arbetsuppgifter samtidigt, vara så att säga stresstålig och ha ”många bollar i luften”, må ibland ha sina fördelar.

Men i praktiken är det oerhört ineffektivt för hjärnan, särskilt om uppgifterna inte är relaterade till varandra.

Varje gång vi byter mellan uppgifter på det här sättet tar det bråkdelar av en sekund, och twitchar vi allt för ofta blir effekten istället att vi blir fullkomligt mentalt utmattade.

Det menar företagsledaren och entreprenörscoachen Sara Sabin, i en artikel på Fast Company.

Så, medan vi tror att vi får mycket gjort när vi multitaskar, så drabbas tvärtom vår produktivitetsförmåga, eftersom vårt fokus försämras, och stressen och impulsiviteten ökar.

Vi måste programmera om, menar Sara Sabin.

För även om en del verkligen är duktiga på att koncentrera sig på flera saker samtidigt, är det för de flesta av oss bättre att fokusera på att göra ett par saker bra – snarare än att försöka göra allt.

här är 4 sätt att arbeta mer effektivt

1. Pareto-principen
Enligt Pareto-principen leder 20 procent av det du gör till 80 procent av dina resultat. Så, gör inte fel saker! Problemet är att de flesta av oss inte vet vilka våra mest effektiva 20 procent är. Du behöver reflektera kring detta för att komma underfund med vilka arbetsuppgifter du behöver satsa på.

2. Gör en strategi
Det här behöver inte vara komplicerat. Din strategi ska vara enkel och bestå av tre till fem mål, som du ska jobba på att uppnå.

3. Minimera arbetsuppgifter
Du behöver ta bort saker för att kunna fokusera på dina mål. När du har kommit fram till vad du ska prioritera, lägg undan allt annat i tre högar; delegera (om jobbet verkligen behöver göras och du har någon att delegera till), skjut upp (om det inte är akut), släng (om det inte tillför någon som helst mening att göra uppgiften).

4. Omfamna tekniska hjälpmedel
Gilla system och teknik, det gör ditt liv enklare. Ta dig tid att göra en genomlysning av hur olika tekniska hjälpmedel, AI, och system kan hjälpa dig att nå dina mål, spara tid, och göra ett bättre jobb. Utan att behöva multitaska.

Tips från Sara Sabin, Fast Company.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden