Åre Chokladfabriks grundare och ägare Marie Söderhielm, Eva-Lena Grape och Marina Hansson har ingen enskild vd
Foto Gösta FriesMarie Söderhielm, Eva-Lena Grape och Marina Hansson är grundare och ägare till Åre Chokladfabrik.

Åre Chokladfabrik: ”Vi behöver ingen vd”

Delat ledarskap är en självklarhet för trion som grundade Åre Chokladfabrik. Med hjälp av två mot en-strategin, koll på kostnaderna och en icke-auktoritär ledarstil har de fått bolaget att gå med vinst ända från start.

Ett företag med ett tjugotal anställda som omsätter närmare 30 miljoner kronor och tillverkar nio miljoner praliner om året måste ju ha en vd. Eller? Inte Åre Chokladfabrik i varje fall. Där delar de tre ägarna och grundarna Eva-Lena Grape, Marie Söderhielm och Marina Hansson på ledarskapet sedan starten 1991.

”Redan från början var vi överens om att ingen av oss skulle vara vd, för i så fall hade de andra två slutat efter ett tag”, säger Eva-Lena Grape.

Det var hon som kläckte idén att tillverka praliner i Åre. Hon hade jobbat som skidlärare i Alperna och i USA, njutit finpraliner i Innsbruck och fascinerats av Rocky Mountain Chocolate Factory, vars butiker fanns på de stora amerikanska skidorterna. Borde det inte gå att göra något liknande i Sverige?

Efter skidlärarkarriären flyttade Eva-Lena Grape till Åre under 1980-talets högkonjunktur och fick anställning som ekonomiassistent på ett hotell. Bland arbetskamraterna fanns Marie Söderhielm och Marina Hansson. Så kom fastighetskraschen i början av 1990-talet. Åre tvärstannade. De tre arbetskamraterna blev av med sina jobb. Vad skulle de göra? De drömde ju alla tre om att leva och bo i Åre. Eva-Lena Grape berättade om sin idé att tillverka praliner i fjällen. De andra två nappade och de drog igång.

”Jag såg en potential i både Marina och Marie och insåg att jag inte skulle ha framgång utan dem. Vi har en förmåga att vara bra tillsammans”, säger Eva-Lena Grape.

Marie Söderhielm håller med.

”Vi har olika bakgrund och olika utbildningar, men har alltid varit väldigt jämlika.”

dubbelt-ledarskap

Läs också: Forskning: Så får du delat ledarskap att funka

De delade upp ansvarsområdena mellan sig. Marie Söderhielm, som är civilekonom, blev ekonomichef, Marina Hansson fick nytta av sin känsla för nyheter och trender i rollen som marknadschef. Eva-Lena Grape som är bra på att medla och lyssna tog ansvaret för personalen. Redan från början bestämde de sig för att ha samma lön, samma villkor, dela lika på allt. Rollerna består än i dag, liksom deras två mot en-strategi som går ut på att om två av ägarna vill en sak och den tredje säger nej, går förslaget igenom. Precis som att två kan stoppa ett förslag från den tredje. Vid exempelvis större investeringar krävs total enighet. Men de strävar efter att vara överens även vid mindre beslut och när någon får ett nej kan denna alltid göra ett försök till. Som när Marina Hansson ville lansera en vegansk serie.

”Jag blev sur när de andra först sa nej”, berättar hon.

Läs också: Löser delat ledarskap dina problem?

Marie Söderhielm kontrar:

”Som ansvarig för ekonomin är det min uppgift att ta ner dig när du kommer med dina galna idéer. Du har verkligen fått kämpa för vegansatsningen.”

För den gick igenom till sist och alla tre står nu bakom beslutet att tillverka veganska praliner och kolor. Med lyckat resultat.

”Den veganska serien har stärkt varumärket och blivit en snackis på sociala medier”, säger Marina Hansson.

Finns det inte risk för paktbildning, att två pratar ihop sig och går bakom den tredjes rygg?

Nej, det skulle aldrig fungera, menar de. Tre är starkare än två och gör också att alla inte alltid behöver vara på topp.

”För ett antal år sedan var jag sjuk under en längre tid, men de andra två kuppade inte ut mig, utan stöttade mig i stället. Jag fick komma tillbaka och jobba i min egen takt”, säger Eva-Lena Grape.

Alla tre lyfter fram argumentet att det delade ledarskapet minskar deras arbetsbörda. Ingen av dem har till exempel varit utbränd. Bara att alla tre finns kvar i företaget efter 28 år måste vara smått unikt, liksom att de hela tiden lyckats gå med vinst.

”Jag kan verkligen rekommendera delat ledarskap, både för att det är roligare och för att man orkar mer än om man är ensam om ansvaret. Och eftersom vi är flera om problemen ligger vi sällan sömnlösa på grund av jobbet”, säger Marina Hansson.

Daniel Ellison, Motala Verkstad

Läs också: ”Det finns nätter när man inte sover”

Beslutet att inte ha någon extern styrelse eller ordför­ande tror de också bidrar till den goda nattsömnen.

”Som det är nu slipper vi hantera krav från investerare och styrelseledamöter som kanske velat driva företaget i en annan riktning än vad vi vill”, säger Marina Hansson.

De tre kollegerna är övertygade om att delat ledarskap går att appellera på de flesta företag, på olika nivåer i organisationen. Själva har de fört ut det även i produktionen. Två av de anställda, två systrar, delar på ansvaret som driftchef.

”Det fungerar jättebra”, säger Marie Söderhielm.

Sin ledarstil beskriver de som icke-auktoritär. De menar att det är viktigt att medarbetarna känner sig delaktiga i besluten, så att inte missnöje gror på fabriksgolvet.

De tre ägarna skrattar ofta och man märker att de trivs ihop. Blir de aldrig arga på varandra?

”Det är klart att vi kan bli arga, men det går över snabbt”, säger Marina Hansson.

”Vi har konflikter dagligen”, säger Eva-Lena Grape.

”Ja, men det är konflikterna som driver oss framåt”, konstaterar Marie Söderhielm.

Åre Chokladfabrik: ”Så lyckas vi med delat ledarskap”

  1. Vi drar nytta av varandras olikheter. Det är olikheterna som är vår styrka.
  2. Vi kräver inte av varandra att vara på topp hela tiden. Alla gör så gott de kan.
  3. Vi har roligt och skrattar varje dag på jobbet, men vågar också säga vad vi tycker till varandra.
  4. Med två mot en-filosofin kan vi fatta beslut även om en av oss är emot.
maddetopp

Läs också: Andra chansen - tv-producenten om livet efter drogerna

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Kikarsikte med fokus
Beslutsfattande

Från kaos till nyorientering – med tydliga vägar framåt

Arbetslivet fortsätter att präglas av covid 19-krisen även till hösten, med distansjobb och social distansering som det nya normala. Det visar en undersökning från Kairos Future.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
elisabethbackteman1800
Beslutsfattande

Hon är doldisen som leder regeringens krisgrupp

Elisabeth Backteman, 53, syns nästan aldrig på bild men har ett blytungt ansvar i Sveriges hantering av coronasmittan.
forsvarsmaktensocialstyrelsen
Beslutsfattande

Militärt ledarskap på Socialstyrelsen

Nu tar myndigheterna militärt ledarskap till hjälp i kampen mot den osynliga fienden coronaviruset. På Socialstyrelsen finns en särskild stab för krisledning där militär personal ingår.
Johan Szymanski, Brandkåren i Norra Dalarna
Beslutsfattande

Brandchefen inför skogsbrandssäsongen: ”Det kan bli riktigt illa”

Johan Szymanski är räddningschef för Brandkåren i norra Dalarna och har redan ryckt ut på flera skogsbränder. Nu stålsätter han sig inför en sommarsäsong med både torka och coronakris.
uppsagd
Beslutsfattande

Uppsägningar? Så gör du som chef

Är du tvingad att säga upp medarbetare på grund av coronakrisen? Risken är stor att du trampar snett och gör folk onödigt arga och besvikna. Här är 4 tips på hur du som chef bäst går till väga vid uppsägningar för att få ett bra avslut med dina medarbetare. 
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.