Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Cheftest av Mats Årjes

Cheftest
Publicerad

Vi börjar med en rad starka mot­sägelser:

Alla medarbetare vet vem han är. Han visar sig aldrig bland medarbetarna.

Han är ödmjuk. Han tar sig själv på för stort allvar.

LÄS MER: Fler Cheftester

Han månar om ledarskapsutvecklingen i organisationen. Han struntar i HR.

Nej, det är knappast någon enhetlig bild av Mats Årjes ledarskap som framträder vid en rundringning bland medarbetare och chefer och forna kolleger.

Så gott som alla påståenden om hans ledaregenskaper möts av ett nytt som står i direkt motsats till det första.

Och någonstans är det kanske inte så konstigt? Mats Årjes är vd för ett företag som står med ena benet på marmorgolvet under börsens kristallkronor och det andra i en värld bestående av skoterove­raller, snökanoner och entreprenörskap.

Skistar har en verksamhet som kräver en chef som har koll på två världar sam­tidigt.

Och det har Mats Årjes – till viss del i alla fall.

Men vi tar det från början. Skistar bildades år 1975 av byggbröderna Mats och Erik Paulsson (männen bakom Peab) och hette till en början Sälenstjärnan. Verksamheten var koncentrerad till Lindvallen i Sälenfjällen. Förgrundsfigur var Thorvald Sverdrup, som under femton år styrde verksamheten med järnhand och minutiös koll på detaljerna. Under hans ledning kom verksamheten, som börsintroducerades 1994, att växa.

Thorvald Sverdrup var mr Skistar.

”Han var extremt mån om att det var han som skulle göra allt. Sedan var han också Europas bästa strateg, så det kunde han gott få göra”, säger en chef inom Ski­star som varit med länge och som upplevt båda cheferna.

2002 gick Skistar från att ha en vd som ville vara delaktig i alla beslut och som gjorde verksamheten till en enmansshow, till att få en otålig dalmas med mycket energi och en kärlek till skidåkning. En chef som vill komma till avslut, som är oerhört drivande och kan kompromissa om han måste, men som helst inte gör det.

En chef vars förtroende man vinner genom att prestera, inte genom att snacka.

”Vi är börsnoterade, det måste hända saker, det måste finnas en vilja framåt. Skistar måste visa marknaden att man är beredd att göra saker och ting”, säger en person med insyn i Skistars ledning.

Detta präglar Mats Årjes ledarskap. Förutom att förvalta anläggningarna och deras affärsområden (liftar, skiduthyrning, skidskola och logiförmedling) har han utvecklat idéer som kläder och försäkringsbolag till nya verksamheter.

Det finns de som säger att man inte ska ifrågasätta hans beslut, att man ska vara ja-sägare och inte ha för mycket åsikter för att inte drabbas av hans vrede.

Men de finns de som säger raka motsatsen, att Mats Årjes uppskattar raka besked och ärlighet och uppmuntrar diskussion.

Är det något som kan göra honom förbannad så är det orättvisor och människor som försöker sopa saker under mattan.

Men slå honom i gocarttävling, då blir han vansinnig.

Vissa saker är alla rörande överens om. Att Mats Årjes är en trevlig prick i det personliga mötet, till exempel. Den som har befunnit sig i samma rum som Mats Årjes har smittats av hans energi och imponerats av hans pondus.

”Han är en sådan som man sträcker på sig och blir rak i ryggen inför när man träffar honom”, säger en person som jobbar nära honom.

En annan sak som alltid nämns till hans fördel är hans tillgänglighet. För oavsett om han befinner sig i rummet intill eller på ett fjäll långt, långt borta går det alltid att få ett hyfsat snabbt svar från honom. Han svarar snabbt på sms, mejl och telefon.

Och så besitter han en massa flexibilitet, vilket är en ypperlig egenskap för den som har två världar att förena och som förväntas passa i både slips och fleeceunderställ.

Likt kameleonten smälter Mats Årjes in lite varstans. I egenskap av ordförande i Svenska Skidförbundet samt ledamot i internationella dito, FIS, kan han ledigt konversera med kungen eller skidvärldens största stjärnor. Och som Skistars chef kan han besöka killarna i skidanläggningens pistmaskin och göra sig förstådd.

Han är duktig på att läsa av vad situationen kräver, har snabb analytisk förmåga och anpassar sig omedelbart, både i feedback och beslut.

Flexibel är han även i beslutsfattandet. Inget dras i långbänk och sällan fattas något ogenomtänkt beslut. Han kollar av bland dem som är involverade, lyssnar och kan ändra ståndpunkt om ett fattat beslut behöver förändras.

Ibland blir det väl mycket magkänsla.

”Där kan man ibland behöva bromsa honom. Ibland går det lite fort för honom”, säger en chef.

Flexibiliteten ses inte alltid som något positivt.

För till grund för det diplomatiska ligger en konflikträdsla, ja, någon använder fak­­tiskt ordet ”feg”. Det bränner inte riktigt till.

Plocka fram en karta och du ser vilken typ av utmaning som Mats Årjes står inför.

Skistar har huvudkontor i Sälen, verksamheter i Vemdalen, Åre, Trysil och Hemsedal. Samt ett kontor i Stockholm.

För att komplicera det ytterligare har Mats Årjes sin bostad i Leksand.

Att kategoriseras som närvarande chef är praktiskt omöjligt för honom.

Under lågsäsongen tillbringar han mest tid på Stockholmskontoret. Under högsäsongen har han sin bas i Sälen men åker runt på de olika anläggningarna.

Men han är ständigt på språng.

”Att hantera en entreprenörsdriven organisation handlar om att vara där”, säger någon för att markera sitt missnöje.

Men destinationerna drivs i dag som egna aktiebolag med stor självständighet.

Mats pekar och sedan tar destinationscheferna det vidare till sin respektive organisation.

Delegering är en hörnsten i Mats Årjes ledarskap. Han är generös med ansvar, ­lägger sig inte men förväntar sig resultat. Det inspirerar. Vissa.

”Ja, han delegerar en del av beslutsfattandet. Men tycker han att det är fel beslut så blir han arg. På så sätt vill inte folk ta ansvar”, säger en före detta chef.

”Om han har koll på vilka frågor som är viktiga för oss? Ja och nej. Han är en trevlig figur, men vi har inte någon sådan kontakt. Han pratar med min destinationschef”, säger en mellanchef inom organisationen.

En stor förändring som Mats Årjes in­­träde i organisationen innebar var förändringen av HR-arbetet.

Rent historiskt har HR-arbetet inom Skistar varit mycket framgångsrikt. Många chefsposter inom tjänste- och försäljningssektorn innehas i dag av före detta Skistar-medarbetare.

Och många av de chefer som fortfarande finns kvar i organisationen har långsamt jobbat sig upp. Inte sällan har de börjat som skidskolelärare eller som liftvakt (även Mats Årjes har varit skidskolelärare inom Skistar).

När Mats Årjes började lades det interna utbildningsprogrammet Skistar Academy ner och HR-funktionen lyftes ut ur ledningsgruppen.

Orsaken till detta är oklar. Vissa menar att Skistar Academy lades ner för att HR-chefen, den drivande kraften bakom utbildningen, slutade.

Andra hävdar motsatsen, att HR-chefen slutade för att Mats Årjes valde att lägga ner Skistar Academy.

Klart är i varje fall att HR-funktionen har försvunnit ur ledningsgruppen under Mats Årjes tid som vd. Nu ligger ansvaret i stället hos destinationscheferna och verkar bygga på deras eget engagemang.

Helt vind för våg har det inte släppts; det finns koncerngemensamma verktyg och aktiviteter för den så viktiga rekryteringen av säsongspersonal. Vissa anser att det inte är någon skillnad alls jämfört med tidigare, att Skistars rekryteringsarbete fortfarande håller hög klass.

”Vi är tvungna att utvecklas eftersom vi jobbar med unga och nya människor.

Vi startar ju i princip ett nytt företag varje år. Det ställer krav på ledarskapet. Vi har inte så många dagar på oss från att de unga börjar till att allt ska fungera. Sedan ska de här medarbetarna leverera minnesvärda upplevelser”, säger en mellanchef inom organisationen.

Andra sörjer utvecklingen.

”HR syntes i allt vi gjorde. Det synsättet har förändrats totalt. I stället fick vi en vanlig hierarkisk struktur, med styrning, kontroll och yttre motivation. Det blev mer byråkratiskt”, säger en långvägare.

Nedmonteringen av HR-arbetet har gjort att flera mellanchefer har valt att sluta under de senaste åren.

”Förr jobbade man mycket internt med utveckling. Den möjligheten tog Mats bort. Jag utvecklades inte längre i företaget. Jag kände ingen framtid”, säger en annan före detta chef inom Skistar.

Mats Årjes behöver jobba på kommunikationen.

”Han är duktig på att kommunicera ekonomisk information. Kanske för duktig. Han kan bli mycket stiff och saklig”, säger någon.

Ute på anläggningarna är det inte helt klart åt vilket håll Skistar är på väg. Eller varför.

”Han är en sådan bra talare, han kan verkligen entusiasmera när vi har kickoff, så det skulle han kunna göra mer. Men han gör det inte. Resultatet är så viktigt för honom”, säger en chef i organisationen.

Men resultatkurvan har planat ut. Efter några goda år har de två senaste skidsäsongerna inte varit lika gynnsamma.

Detta är orsaken till den omfattande omorganisation som genomförts, där bland annat Sälen har slagits ihop till att bli en enda destination (efter att tidigare ha varit två).

I omorganisationen har han krympt ledningsgruppen.

Det passar den otåliga chefen.

”Om det är elva personer som ska informera om läget är Mats trött efter åtta. Och det blir en jävla massa chefer att springa till, det gagnar ingen”, säger en källa.

Andra betraktar omorganiseringarna som en härskarteknik, att det handlar om att, så att säga, skaka bort oönskade per­soner genom att ruska om.

”Han omorganiserar ju hela tiden fastän visionen inte har förändrats sedan Thorvalds tid”, som någon säger.

I samband med den senaste omorganisationen fick också den sista kvinnan lämna ledningsgruppen.

Nu är det idel män runt bordet när gruppen sammanstrålar på huvudkontoret i Sälen.

Detta är något som alla beklagar djupt och något som troligen bekymrar Mats Årjes. Och alla är noga med att påpeka att det finns gott om kvinnor på lägre chefs­befattningar inom Skistar.

Någon plan för den kvinnliga tillväxten på ledningsnivå verkar dock inte finnas.

En rutinerad Skistarchef sammanfattar läget så här:

”Från början bestod en anläggning av en bonde som körde en lift under vintern, teknikkunniga män med smutsiga fingrar. På 2000-talet skedde en förskjutning till ett serviceföretag. Det var då kvinnor kom in i bilden”, säger han och påpekar att det också är få högutbildade kvinnor som väljer att flytta till platser som Åre eller Sälen.

”Om tio, femton år är det annorlunda, hoppas jag, för guds skull”, tillägger han.

Ju närmare man kommer Mats Årjes i hierarkin desto mer varm och personlig framstår han som. De som står honom nära känner att de blir sedda som personer, inte som en titel.

”Inte alla ser hans mjukare sidor, många tycker att han är mycket business. Men han är en varmare person än vid första anblicken”, säger en nära medarbetare.

”Om man ber om tid så tar han sig tid, även då han har mycket att göra. Och jag känner att han bryr sig genuint. När man väl får tid så är han väldigt närvarande”, säger medarbetaren.

Men det är inte en chef som man småpratar med. Han är alltid på språng.

Så inga långa möten, tack. Inte för långa presentationer med för mycket detaljer. Gärna snabba beslut.

Om du ser att Mats Årjes en stund in i ert möte börjar pilla med sin mobiltelefon vet du att den osynliga och outtalade tidsgränsen har passerats. Då är ni klara.

”Hans kroppsspråk är extremt tydligt. Även om han försöker stå emot så syns det direkt när han blir otålig. Han kan vara som en ettrig femåring; när han är klar vill han gå. Mats hatar att vänta. Jag har försökt introducera honom för mindfulness och yoga, men nej … det kommer inte att hända”, säger en nära medarbetare.

Trots de två senaste årens försämrade resultat sitter Mats Årjes säkert i sadeln. Alla är överens om att det var vädrets makter och en så kallad ”kalendereffekt” (julen 2011 innebar få lediga dagar för den som inte ville ta ut semester) som orsakade att kassaflödet strömmade lite långsammare.

Ägarna verkar nöjda med honom. Och den gamle skidåkaren Årjes (som vann skid-lärar-SM i slutet av 1980-talet) trivs med att få jobba med något han brinner för.

Och så klart att få röra sig i de internationella finkretsarna som hans delaktighet i skidförbundet och FIS innebär.

Han lär sitta kvar ett tag till, som en kontrasternas chef i en kontrasternas organisation. Eller som någon uttrycker det:

”Mats tycker om att få vara i båda delarna. Han trivs i både det mjuka och det hårda.

Han har både landet och storstaden i blodet.”

Mats Årjes svarar:

”Ledarskap och fokus på resultat är centralt för mig utifrån min roll som vd. Min åsikt är att människor växer med ansvar och att delegera till medarbetare är en del av mitt ansvar som ledare. Jag omger mig av mycket kompetenta medarbetare som jag känner stort förtroende för. Detta är även en förutsättning för den affärsmodell som Skistar har.

Skistars destinationer Sälen, Åre, Vemdalen, Trysil och Hemsedal har stor geografisk spridning och en egen historia, kultur och prägel. För att behålla den drivkraft och styrka som finns på våra skidorter har samtliga destinationer en övergripande ansvarig chef som jag delegerar till, naturligtvis i nära dialog och samarbete.

Som ledare blir man aldrig helt perfekt, ledarskapet är en process under ständig utveckling. Jag har alltid varit öppen för feedback kring mitt ledarskap och det var intressant för mig att ta del av testet.”

/Mats Årjes, vd Skistar

LÄS MER: Cheftest Anna Ekström

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden