skrivbord-stada-na-resultat
Foto: Jeff Sheldon/Unsplash

Bli mer effektiv – fem saker att städa bort

Gamla mejl, onödiga appar och stökiga skrivbord är några saker som kan störa din koncentration och sänka din effektivitet. Så här kan du rensa upp i röran och bli mer produktiv.

Vi blir i snitt störda var tionde minut i ett öppet kontorslandskap. Se därför till att ta bort så mycket som möjligt av det som distraherar dig som du faktiskt kan styra över. Fast Company tipsar om fem saker du kan städa bort direkt för att bli ännu effektivare.

1. Sociala mediekontakter som inte ger dig någonting.

Ofta ‘följer vi någon tillbaka’ för att vara trevlig eller för att vi tror att det kan se bra ut eller vara nyttigt. Men titta över dina kontakter. Du behöver inte följa en avlägsen kontakt som inte ger dig någonting eller konstant matar ut bilder på djur/barn/semester/bilar.

”Får personen dig att skratta eller håller dig uppdaterad? Om du inte kommer på någonting annat än att personen är ‘neutral’ ta bort den. Gör istället plats för konton som överraskar, gör dig glad, underhåller och kommer med relevant information”, säger karriärcoachen Rachel East till Fast Company.

2. Dina egna onödiga sociala medieprofiler.

Sociala medier som Linkedin, Twitter och Facebook är fantastiska kanaler för att promota dig själv men det går inte att vara aktiv överallt. Det finns helt enkelt för många. Förutom de kända jättarna (se ovan) har ju de flesta branscher sina egna nischade sajter. Att ha en ouppdaterad profil du inte använder ger snarare ett intryck av att du är oengagerad än att du är med och har koll på branschen. Satsa på att vara aktiv på en eller två sajter istället. Ta bort ouppdaterade konton om du känner att de är en obligation, snarare än ett nöje.

3. Gamla mejl. 

Ser du också dina email som privata små berättelser, även när de är jobbrelaterade? Har du också 10 års mejlkonversationer som tar en massa plats på din server?

Tips: Se dina mejl som kvitton. Släng alla spam och nyhetsbrev när du läst dem. Spara konversationer som kan behövas för ditt företag, som protokoll eller avtal – i tre år. Chansen är liten att du kommer behöva dem efter det.

4. Ditt stökiga skrivbord. 

Organiserat kaos? Nej tack. Forskning har visat att vi har svårare att koncentrera oss på en stökig arbetsplats än när den är städad och organiserad.

5. Meddelande-appar.

Facebook-chatten, iMessage, mejl, Slack, intranät, sms och vanliga mejl. Det är lätt att missa viktiga meddelanden om du har får många kanaler att hålla koll på. Bestäm dig för vilken som passar bäst för jobbrelaterad kommunikation och berätta det för dina kolleger och medarbetare. Om någon skickar ett meddelande i en kanal du sällan använder, svara på det och påminn samtidigt om vilken kanal du nu använder för den sortens meddelanden.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

dataskydd
Verksamhetsutveckling

Testa dig själv: Är du redo för nya dataskyddsreglerna?

Är du redo för den största it-omställningen på 20 år? Här kan du enkelt testa hur det ser ut för din organisation.

Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
kontor-2
Arbetsmiljö

Så ser Apples nya miljardkontor ut

Drömmer du om en ny kontorsmiljö? Då kan Apple Park – teknikföretagets nya kontorsbyggnad i Kalifornien – fungera som inspiration. Men smakar det så kostar det.

musken
Karriär

Det kan du lära dig av Elon Musk

Han frilansar som rymdentreprenör för USA:s regering och har fått hela bilindustrin på tårna. Företagsledaren Elon Musk liknas vid en rockstjärna och är omvittnat knepig som chef. Här är några lärdomar att dra av hans ledarskap.
johan-4
Verksamhetsutveckling

Sveriges chefer: Vi är digitalt frustrerade!

Två av tre chefer är digitalt frustrerade, visar Chefs undersökning.
gdpr
Verksamhetsutveckling

”Hälften av företagen känner inte ens till GDPR”

Nu skärper EU tonen mot svenska företag. Höga bötesbelopp väntar för de som misslyckas med omställningen.
butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
dalig
Verksamhetsutveckling

Dålig organisation – en gigantisk hälsofara

Stress, stora personalgrupper, brist på stöd och knappa resurser. Chefer i offentlig sektor har det tufft. Ny forskning visar att dålig organisation skapar större problem än tidigare känt. Kvinnliga chefer är värst drabbade.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden