Forskare: Så undviker du att bli störd på jobbet

Svårt att koncentrera dig? Du är inte ensam. I snitt blir vi störda sex gånger i timmen. Lösningen är att hitta din privata sfär på jobbet, menar forskaren Zoë Humphries.

Okategoriserade
Publicerad
Illustration: Sanna Mander

”Folk på kontoren kämpar verkligen för att få någonting gjort”, säger Zoë Humphries som är expert på design och trender inom arbetsmiljön.

Hon är en av forskarna bakom kontorsmöbelföretaget Steelcases nya rapport ”The Privacy Crisis” som handlar om vikten – och bristen av – en privat sfär på jobbet.

”I ett öppet kontorslandskap blir vi, i snitt, störda var elfte minut. Hjärnan behöver sedan 23 minuter för att återfå full koncentration. Vi är alltså mycket sällan fullt koncentrerade på jobbet och presterar mycket sämre än vi skulle kunna”, säger Zoë Humphries.

Att bli störd så ofta går direkt ut över både produktivitet och engagemang hos de anställda, menar Zoë Humphries. Enligt en global rapport från Gallup (ladda ner hela rapporten här) är 83 procent av svenskarna oengagerade i sitt arbete.

”Kontoret och arbetsmiljön är inte hela lösningen på problemet men vi har sett i våra undersökningar att när människor trivs och kan koncentrera sig på arbetsplatsen går engagemanget och prestationen upp,” säger hon.

Vad innebär då en privat sfär? Zoë Humphries har i sin forskning listat fem punkter vi människor måste kunna göra under arbetstid för att hämta kraft, koncentrera oss och prestera på topp.

1. Vara ”osynliga”
Genom att försvinna från kontoret och jobba någon annanstans minskar möjligheten (eller risken) att bli indragen i sociala konversationer eller sammanhang. Många väljer till exempel att gå till ett café där de är anonyma, eller ”osynliga”, för att arbeta koncentrerat.

2.Välja vad andra ska se
Vi anpassar hela tiden vad vi visar efter vad vi vill att våra privata vänner eller våra kollegor ska ha för bild av oss. Det gäller allt från privata foton på jobbet till hur vi klär oss. Alla individer delar med sig på olika sätt och olika mycket av sin personlighet, det viktiga är att kunna göra det i så stor eller liten grad att man känner sig bekväm.

3. Kunna anförtro oss
Att ha en privat sfär handlar inte bara om att vara själv. Det handlar också om att kunna dela med sig av personliga och privata saker med den man känner att man vill anförtro sig åt. Det kan ofta vara ett problem i öppna kontorslandskap att hitta plats åt förtroliga samtal med en eller två kollegor.

4. Kunna skärma av
Vi behöver då och då skärma av oss fysiskt från våra kollegor och från att de ser vad vi arbetar med. Ibland kan det hjälpa genom att sitta med ryggen mot väggen och dölja dataskärmen eller ha på sig hörlurar för att inte höra kollegorna.

5. Vara ensamma
Även om det går att isolera sig psykiskt bland medarbetare och kollegor så är ensamhet något fysiskt. I princip alla tjänar på att någon gång under dagen gå iväg, hämta kraft, koncentrera sig och uttrycka känslor under dagen. Speciellt efter möten är det viktigt att kunna ta en stund för att tänka igenom vad som bestämdes och vad det innebär.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden