buller-oljud-ill-sanna-mander
Illustration: Sanna Mander

Forskare: Så undviker du att bli störd på jobbet

Svårt att koncentrera dig? Du är inte ensam. I snitt blir vi störda sex gånger i timmen. Lösningen är att hitta din privata sfär på jobbet, menar forskaren Zoë Humphries.

”Folk på kontoren kämpar verkligen för att få någonting gjort”, säger Zoë Humphries som är expert på design och trender inom arbetsmiljön.

Hon är en av forskarna bakom kontorsmöbelföretaget Steelcases nya rapport ”The Privacy Crisis” som handlar om vikten – och bristen av – en privat sfär på jobbet.

”I ett öppet kontorslandskap blir vi, i snitt, störda var elfte minut. Hjärnan behöver sedan 23 minuter för att återfå full koncentration. Vi är alltså mycket sällan fullt koncentrerade på jobbet och presterar mycket sämre än vi skulle kunna”, säger Zoë Humphries.

Att bli störd så ofta går direkt ut över både produktivitet och engagemang hos de anställda, menar Zoë Humphries. Enligt en global rapport från Gallup (ladda ner hela rapporten här) är 83 procent av svenskarna oengagerade i sitt arbete.

”Kontoret och arbetsmiljön är inte hela lösningen på problemet men vi har sett i våra undersökningar att när människor trivs och kan koncentrera sig på arbetsplatsen går engagemanget och prestationen upp,” säger hon.

Vad innebär då en privat sfär? Zoë Humphries har i sin forskning listat fem punkter vi människor måste kunna göra under arbetstid för att hämta kraft, koncentrera oss och prestera på topp.

1. Vara ”osynliga”
Genom att försvinna från kontoret och jobba någon annanstans minskar möjligheten (eller risken) att bli indragen i sociala konversationer eller sammanhang. Många väljer till exempel att gå till ett café där de är anonyma, eller ”osynliga”, för att arbeta koncentrerat.

2.Välja vad andra ska se
Vi anpassar hela tiden vad vi visar efter vad vi vill att våra privata vänner eller våra kollegor ska ha för bild av oss. Det gäller allt från privata foton på jobbet till hur vi klär oss. Alla individer delar med sig på olika sätt och olika mycket av sin personlighet, det viktiga är att kunna göra det i så stor eller liten grad att man känner sig bekväm.

3. Kunna anförtro oss
Att ha en privat sfär handlar inte bara om att vara själv. Det handlar också om att kunna dela med sig av personliga och privata saker med den man känner att man vill anförtro sig åt. Det kan ofta vara ett problem i öppna kontorslandskap att hitta plats åt förtroliga samtal med en eller två kollegor.

4. Kunna skärma av
Vi behöver då och då skärma av oss fysiskt från våra kollegor och från att de ser vad vi arbetar med. Ibland kan det hjälpa genom att sitta med ryggen mot väggen och dölja dataskärmen eller ha på sig hörlurar för att inte höra kollegorna.

5. Vara ensamma
Även om det går att isolera sig psykiskt bland medarbetare och kollegor så är ensamhet något fysiskt. I princip alla tjänar på att någon gång under dagen gå iväg, hämta kraft, koncentrera sig och uttrycka känslor under dagen. Speciellt efter möten är det viktigt att kunna ta en stund för att tänka igenom vad som bestämdes och vad det innebär.

Relaterade artiklar

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
krisen12
Konflikthantering

Svenska chefer: 18 lärdomar – från finanskrisen 2008

Det är över tio år sedan vi hade vår senaste djupa långkonjunktur. 

omslagnyhetsbrev
 

Här är finalisterna till Årets Chef 2019

Väntan är över! Nu kan vi äntligen berätta vilka chefer som är finalister på Chefgalan 2019. Klicka här för att ta reda på vilka ledarna är!
asdasda
 

Chocksiffror: Sveriges chefer mår uselt – här är orsakerna

Sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, enligt Chefs undersökning. Ohanterlig stress och sömnstörningar är de främsta orsakerna.
chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

contentartikel-2-chefboken
Chefboken

Måste-böckerna som ger chefen framtidskoll

Förstå vad som händer – före de flesta andra. Chefbokens redaktör Björn Hedensjö väljer ut böckerna som ger dig ett kunskapsmässigt försprång.