buller-oljud-ill-sanna-mander
Illustration: Sanna Mander

Forskare: Så undviker du att bli störd på jobbet

Svårt att koncentrera dig? Du är inte ensam. I snitt blir vi störda sex gånger i timmen. Lösningen är att hitta din privata sfär på jobbet, menar forskaren Zoë Humphries.

”Folk på kontoren kämpar verkligen för att få någonting gjort”, säger Zoë Humphries som är expert på design och trender inom arbetsmiljön.

Hon är en av forskarna bakom kontorsmöbelföretaget Steelcases nya rapport ”The Privacy Crisis” som handlar om vikten – och bristen av – en privat sfär på jobbet.

”I ett öppet kontorslandskap blir vi, i snitt, störda var elfte minut. Hjärnan behöver sedan 23 minuter för att återfå full koncentration. Vi är alltså mycket sällan fullt koncentrerade på jobbet och presterar mycket sämre än vi skulle kunna”, säger Zoë Humphries.

Att bli störd så ofta går direkt ut över både produktivitet och engagemang hos de anställda, menar Zoë Humphries. Enligt en global rapport från Gallup (ladda ner hela rapporten här) är 83 procent av svenskarna oengagerade i sitt arbete.

”Kontoret och arbetsmiljön är inte hela lösningen på problemet men vi har sett i våra undersökningar att när människor trivs och kan koncentrera sig på arbetsplatsen går engagemanget och prestationen upp,” säger hon.

Vad innebär då en privat sfär? Zoë Humphries har i sin forskning listat fem punkter vi människor måste kunna göra under arbetstid för att hämta kraft, koncentrera oss och prestera på topp.

1. Vara ”osynliga”
Genom att försvinna från kontoret och jobba någon annanstans minskar möjligheten (eller risken) att bli indragen i sociala konversationer eller sammanhang. Många väljer till exempel att gå till ett café där de är anonyma, eller ”osynliga”, för att arbeta koncentrerat.

2.Välja vad andra ska se
Vi anpassar hela tiden vad vi visar efter vad vi vill att våra privata vänner eller våra kollegor ska ha för bild av oss. Det gäller allt från privata foton på jobbet till hur vi klär oss. Alla individer delar med sig på olika sätt och olika mycket av sin personlighet, det viktiga är att kunna göra det i så stor eller liten grad att man känner sig bekväm.

3. Kunna anförtro oss
Att ha en privat sfär handlar inte bara om att vara själv. Det handlar också om att kunna dela med sig av personliga och privata saker med den man känner att man vill anförtro sig åt. Det kan ofta vara ett problem i öppna kontorslandskap att hitta plats åt förtroliga samtal med en eller två kollegor.

4. Kunna skärma av
Vi behöver då och då skärma av oss fysiskt från våra kollegor och från att de ser vad vi arbetar med. Ibland kan det hjälpa genom att sitta med ryggen mot väggen och dölja dataskärmen eller ha på sig hörlurar för att inte höra kollegorna.

5. Vara ensamma
Även om det går att isolera sig psykiskt bland medarbetare och kollegor så är ensamhet något fysiskt. I princip alla tjänar på att någon gång under dagen gå iväg, hämta kraft, koncentrera sig och uttrycka känslor under dagen. Speciellt efter möten är det viktigt att kunna ta en stund för att tänka igenom vad som bestämdes och vad det innebär.

Relaterade artiklar

4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.

Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Andreas Kind, driftchef på Ohlssons AB
 

Driftschefen Andreas räddade medarbetarens liv

Driftschefen Andreas Kind fick en dålig magkänsla när medarbetaren uteblev från jobbet. Han åkte hem till kollegan – och räddade hans liv.
makthavare1800x1013
Ledarskap

Världens makthavare – här är deras 7 ledarstilar under corona

Coronaviruset ställer höga krav på chefer. Inte minst om de leder ett helt land. Chef reder ut hur världens makthavare har agerat i krisen så här långt.
Person som återhämtar sig i utomhuspool
Hälsa

Högpresterare: Glöm inte att återhämta dig!

Gick du ut för hårt med ditt nyårslöfte? Chefer är högpresterare, det vet Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi, som föreslår ett helhetstänk där träning och återhämtning samspelar.
cissidavid1
 

Bildspecial: Så var årets Chefdagen

Krispiga gräshoppor som snacks på scen och en massa annat matnyttigt. Se alla bilder och hela direktrapporten här!

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Första veckan efter semestern i GIF:ar.
Motivation

Första veckan efter semestern - i giffar

För många lider den sista ljuva semesterveckan mot sitt slut, och höstterminen står inför dörren. Här är GIF-bilderna som summerar känslorna den första arbetsveckan.