buller-oljud-ill-sanna-mander
Illustration: Sanna Mander

Forskare: Så undviker du att bli störd på jobbet

Svårt att koncentrera dig? Du är inte ensam. I snitt blir vi störda sex gånger i timmen. Lösningen är att hitta din privata sfär på jobbet, menar forskaren Zoë Humphries.

”Folk på kontoren kämpar verkligen för att få någonting gjort”, säger Zoë Humphries som är expert på design och trender inom arbetsmiljön.

Hon är en av forskarna bakom kontorsmöbelföretaget Steelcases nya rapport ”The Privacy Crisis” som handlar om vikten – och bristen av – en privat sfär på jobbet.

”I ett öppet kontorslandskap blir vi, i snitt, störda var elfte minut. Hjärnan behöver sedan 23 minuter för att återfå full koncentration. Vi är alltså mycket sällan fullt koncentrerade på jobbet och presterar mycket sämre än vi skulle kunna”, säger Zoë Humphries.

Att bli störd så ofta går direkt ut över både produktivitet och engagemang hos de anställda, menar Zoë Humphries. Enligt en global rapport från Gallup (ladda ner hela rapporten här) är 83 procent av svenskarna oengagerade i sitt arbete.

”Kontoret och arbetsmiljön är inte hela lösningen på problemet men vi har sett i våra undersökningar att när människor trivs och kan koncentrera sig på arbetsplatsen går engagemanget och prestationen upp,” säger hon.

Vad innebär då en privat sfär? Zoë Humphries har i sin forskning listat fem punkter vi människor måste kunna göra under arbetstid för att hämta kraft, koncentrera oss och prestera på topp.

1. Vara ”osynliga”
Genom att försvinna från kontoret och jobba någon annanstans minskar möjligheten (eller risken) att bli indragen i sociala konversationer eller sammanhang. Många väljer till exempel att gå till ett café där de är anonyma, eller ”osynliga”, för att arbeta koncentrerat.

2.Välja vad andra ska se
Vi anpassar hela tiden vad vi visar efter vad vi vill att våra privata vänner eller våra kollegor ska ha för bild av oss. Det gäller allt från privata foton på jobbet till hur vi klär oss. Alla individer delar med sig på olika sätt och olika mycket av sin personlighet, det viktiga är att kunna göra det i så stor eller liten grad att man känner sig bekväm.

3. Kunna anförtro oss
Att ha en privat sfär handlar inte bara om att vara själv. Det handlar också om att kunna dela med sig av personliga och privata saker med den man känner att man vill anförtro sig åt. Det kan ofta vara ett problem i öppna kontorslandskap att hitta plats åt förtroliga samtal med en eller två kollegor.

4. Kunna skärma av
Vi behöver då och då skärma av oss fysiskt från våra kollegor och från att de ser vad vi arbetar med. Ibland kan det hjälpa genom att sitta med ryggen mot väggen och dölja dataskärmen eller ha på sig hörlurar för att inte höra kollegorna.

5. Vara ensamma
Även om det går att isolera sig psykiskt bland medarbetare och kollegor så är ensamhet något fysiskt. I princip alla tjänar på att någon gång under dagen gå iväg, hämta kraft, koncentrera sig och uttrycka känslor under dagen. Speciellt efter möten är det viktigt att kunna ta en stund för att tänka igenom vad som bestämdes och vad det innebär.

Relaterade artiklar

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

linda_waxin_kronikor-768x432-2
Krönikor

Linda Waxin: ”Vem har aldrig gjort sig skyldig till destruktivt ledarskap?”

”Jag tror att ingen av oss chefer skulle kunna säga att vi inte, i korta glimtar eller längre svackor, gjort oss skyldiga till varierande grad av destruktivt ledarskap”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.

En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.

Filip Adelstav på en tom läktare vid en fotbollsplan.
Karriär

Proffsfotboll lärde bankchefen om ledarskap

Fotboll på högsta nivå gav Filip Apelstav ovärderliga insikter i ledarskap. Sin framgångsrika karriär som proffsspelare har han växlat in mot den som bankchef, fortfarande lika framgångsrik.

”Det måste göras med hjärtat”, säger han.

En man sitter framför en dator och ser uttråkad ut.
Karriär

Brist på kompetensutveckling

Nästan varannan anställd har gått miste om kompetensutveckling under pandemin, visar en ny undersökning. Fler än var femte har aldrig fått någon kompetensutveckling under hela sin karriär.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En dagbok på ett bord. Bild på
Hälsa

Dr Mounas 5 tips för att bli lyckligare

På Chefdagen fick Dr Mouna alla deltagarna att så väl hoppa jämfota som att rodna rejält. Allt i syfte att öka sitt välmående.