azita_shariati-2
Azita Shariati, vd Sodexo. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Azita Shariati: ”Min tydlighet kan bli jobbig för andra”

Sodexos vd Azita Shariati har beskrivit sitt ledarskap som en blandning av iransk tydlighet och svensk laganda. Under hennes ledarskap har andelen kvinnliga chefer ökat från 14 till 46 procent på fyra år. Det är bara att bestämma sig, menar hon.

Du är vd för ett företag med 8 000 medarbetare, har utnämnts till en av Sveriges mäktigaste kvinnor och är flitig deltagare i paneldiskussioner om mångfald. Men vem är Azita Shariati som person?
”En enkel person som brinner för samhällsfrågor och utveckling. Och som dessutom har hamnat på rätt bolag, där värderingarna verkligen är en del av företagets DNA.”

På vilket sätt då?
”Jag kom till Sverige som 20-åring. Under mina 16 år på Sodexo har jag aldrig känt mig annorlunda. Jag har aldrig ens tänkt att det är någon skillnad mellan mig och en man, eller någon som är född i Sverige. Jag har alltid blivit bedömd utifrån det jag har levererat. För mig är detta självklarheter, men många ledare verkar uppleva det som ett jätteproblem. Jag tror att de här frågorna är enkla att jobba med om man bestämmer sig för att jobba med dem.”

2010 satte ni målet att ha 50 procent kvinnor på ledande befattningar år 2015. Då var andelen kvinnor i ledningsgruppen 14 procent, nu är den 46 procent. Hur har ni lyckats?
”Vi har varit väldigt tydliga. Du sätter strategi och aktiviteter. Som ledare för det här bolaget måste jag sätta de här frågorna högst upp på ledningsgruppens agenda. Och vi måste hela tiden prata om hur vi ska nå fram till målet.”

Hur ska ni nå det?
”Jag kan säga så här: När jag har bestämt mig för ett mål, då har jag nått det. Men rent konkret har vi till exempel ändrat vår rekryterings­policy. Vi ställer krav på att underrepresenterade kön och grupper inte ska förbises. Vi vill ha balans.”

Hur uppnår man det? Genom att stryka över namnen på cv:n?
”Tyvärr, det är för enkelt. Regler leder bara till genvägar. Man måste gå tillbaka och bestämma sig för vad företagets värderingar ska innebära i praktiken. Många företag pratar om mänskliga rättigheter – men det är ju en lag i Sverige. Hur tillämpar ni det? Sodexo har 57 nationaliteter i bolaget, men det är inte antalet nationaliteter som avgör om ett företag arbetar med mångfald eller inte. När de här grupperna är representerade i alla olika chefsled – då visar du att du menar allvar.”

Läs också: Azita Shariati: "Hymla inte med mångfalden"

På vilket sätt är 50 procent kvinnliga chefer bra för affärerna?
”Jag är helt övertygad om att det bidrar till resultatet på sista raden. För att jag ska lyckas med tillväxten behöver jag den bästa kompetensen, och då måste jag titta på hela kompetensbasen. På nästa nivå handlar det om att behålla kompetensen.”

Hur ska du lyckas med den uppgiften?
”Jag och min ledningsgrupp jobbar hela tiden med att ha ett kommu­nikativt ledarskap. Om du inte pratar med medarbetarna om allt som händer blir de oroliga, för de ser bara sin egen del. Det är chefens uppgift att skapa sammanhanget. Därför håller jag månadsmöten för alla på huvudkontoret. Jag träffar alla chefer i bolaget två gånger per år och skriver månadsbrev till alla i bolaget: Vad har hänt, vad kommer att hända, vad ska vi göra och vilken är färdriktningen? De här breven är väldigt tydliga.”

Du är känd för att vara just rak och tydlig. Hur märker medarbetarna av det?
”Jag tror att mina medarbetare tycker att jag är närvarande. Först och främst är jag väldigt tydlig och rak i min kommunikation. Jag säger vad jag tycker. Sedan är jag duktig på att känna av stämningen i luften. Jag ser i kroppsspråket om något inte stämmer, och då tar jag upp det.”

Hur undviker du att bli alltför tydlig?
”Tydlighet betyder att jag med respekt och lyhördhet får fram mitt budskap och vad jag tycker, men det är klart att det kan bli jobbigt och lite besvärligt för dem som inte är vana vid den här ledarstilen. Men jag tror att tydligheten har hjälpt oss i det här bolaget.”

Det måste vara lättare att vara tydlig som chef när man är vd?
”Nja, jag har nog alltid varit tydlig och rak. Jag tror till och med att jag är mer diplomatisk i dag än vad jag var förut. Jag har lärt mig väldigt mycket genom åren.”

Ge ett exempel.
”I dag kan jag sitta på ett möte och få höra att jag är så rak och tydlig, medan jag själv tänker att jag har varit väldigt diplomatisk. Men jag tror också att jag har lärt mig att se helheten. För ett antal år sedan, när jag inte hade helhetsansvaret, kunde jag vara väldigt bestämd utifrån vad jag då visste. I dag måste jag tänka på hur allting hänger ihop.”

Läs också: 25 bästa tipsen – så skriver du tydligare

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.