Tre sätt att få grepp om läget

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

För två år sedan tyckte företagsledare i hela världen att »förändring« var deras största utmaning. Orosmolnet för dagen är »komplexitet«.
Hur ska vi hantera den snabba omvälvningen vi står inför, där teknologin ständigt förändras, konjunkturer skiftar i rasande takt och u-länder förvandlas till i-länder? Nästan nio av tio nordiska företagsledare oroar sig över detta. Men bara 55 procent känner sig förberedda för att hantera komplexiteten, visar IBM:s nya CEO Study.

Studien genomförs varje år och baseras på djupintervjuer med 1 500 företagsledare från hela världen.
Det finns företag som har lyckats få grepp om det komplexa.

Deras framgångsfaktorer är:

1. Bejaka kreativt ledarskap
De framgångsrika företagen har valt kreativitet som den viktigaste ledaregenskapen.
Cheferna kännetecknas av att de är öppna och innovativa, särskilt i sättet de kommunicerar med den nya generationen medarbetare och kunder.
De vågar förändra när verksamheten går som bäst.

2. Utveckla tillsammans med kunden
Företag som exempelvis Nike och Apple ger makt till sina kunder. Nike låter kunderna designa egna skor och Apples kunder får tillverka egna applikationer till iPhones.
De företagsledare som lyckas i framtiden kommer att prioritera intimiteten med kunderna och låta dem påverka produkten.
 
3. Förenkla verksamheten
När teknologi och konjunktur förändras i snabb takt, ser framgångsrika företag till att ha en förenklad organisation som de lätt kan skala upp och ner.
Andra metoder är att samarbeta med andra och att ha flexibla kostnadsstrukturer.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.