Tre frågor du borde ställa till dina medarbetare just nu

Under covid 19-krisen är det lätt att missa viktiga aspekter av ledarskapet. Här är tre frågor du borde ställa till dina medarbetare som chef.

Arbetsmiljö
Publicerad

När coronapandemin fyller chefernas arbetsdagar med videomöten, är det lätt att glömma hur olika de distansarbetande medarbetarnas tillvaro kan te sig när kameran är av.

Medan vissa älskar att jobba hemifrån, kan andra knappt bärga sig tills pandemin blåst över så de kan återvända till sina kontor, skriver tidskriften Forbes. För somliga har livet blivit enklare efter covid 19-utbrottet, för andra betydligt mer komplicerat. Många är nu inne på sin sjätte månad av pandemi-relaterat hemarbete, vilket gör tidpunkten perfekt för en avstämning hur distansjobbandet fungerat hittills, och vad som behöver göras om

Här är en enkel process för chefer att följa, med frågor att ställa till medarbetarna.

Fråga 1: Hur har ditt arbete försvårats av pandemin?

Vilka är de största hindren som medarbetaren mött, i jobbsituationen och i hemmet? Är det barnomsorg, teknologi, bristande koncentrationsförmåga eller hackande dynamik med kollegorna? Hur har anpassningen till förändringarna fungerat hittills?

Genom att ställa dessa frågor, får medarbetarna chansen att berätta om både problem och möjligheter. Det visar också att chefen bryr sig, och vill veta hur livet tett sig under det senaste halvåret.

Fråga 2: Vad har blivit bättre med att arbeta hemifrån?

Vad är fördelen med att jobba på distans? Är det mer tid med familjen, mindre pendling, färre distraktioner? Utöver insyn i vad som fungerar just nu, får chefen också vetskap om vad som inte funkade före pandemin.

Fråga 3: Vad är du mest stolt över det senaste halvåret?

För somliga kan det vara något de åstadkommit på jobbet, för andra något de lyckats med i sitt hem. Svaren ger chefen en känsla för vad som är allra viktigast för medarbetarna, något de kanske inte haft kännedom om tidigare.

Avstämning

Efter diskussion av de ovanstående frågorna, bör chefen tydligt visa sin uppskattning gentemot medarbetarna för att ha delat med sig. Fråga om det finns något i övrigt som är värt att ta upp, och se till att vidta åtgärder mot de problem som framgått av samtalen.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.