Chefens 4 största dilemman hösten 2014

Är jag tillräckligt populär? Hur motiverar man utan löneökning? Åh, de där svåra samtalen. Chefs expert delar med sig av chefernas vanligaste dilemman och problem just nu. Känner du igen dig?

Konflikthantering
Text: Calle Fleur
Publicerad
Vad tänker svenska chefer på? Alexander Holmberg listar chefernas 4 största dilemman 2014. Foto: Unsplash.

Alexander Holmberg, ledarskapsutbildare, coach och författare till färska boken Det tydliga ledarskapet, träffar många chefer på olika nivåer varje vecka.

Chefernas vanligaste dilemman och funderingar varierar över tid, men är oftast oberoende av ålder, sektor och bransch.

Chef bad Alexander Holmberg sondera terrängen för svenska chefer hösten 2014 – och ge sitt allra bästa tips för hur de vanligaste problemen ska lösas.

Känner du igen dig? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedan.

4. ”Hur motiverar jag utan löneökning?”

Alexander Holmberg: ”En vanlig fråga på mina utbildningar. Forskarna är eniga om att lön inte ökar motivationen, särskilt inte för medarbetare som redan har uppnått en viss lönenivå. Den viktigaste faktorn är istället vilken uppmärksamhet du är beredd att ge dem omkring dig. De mest motiverade medarbetarna är de som blir sedda utifrån vad de gör och vad de vill. De behöver känna att du är med dem, att du är närvarande, att du har en plan och vågar peka med hela handen när det behövs.”

Tips: ”Gör en tidsskattning! Skriv ner hur mycket tid du har investerat i var och en av dina medarbetare den senaste tiden, så kommer du raskt märka att de som är minst motiverade är de som du ägnat minst tid. Så är det bara.”

3. ”Svåra samtal är jobbiga”

Alexander Holmberg: ”Nästan alla mindre erfarna chefer är oroliga för svåra samtal. Men man måste inse att alla svåra samtal inleds samma sekund som du intalar dig själv att samtalet är svårt. Då har din egen rädsla klivit in i ekvationen.”

Tips: ”Bli medveten om att du försvårar situationen för dig själv. Så fort du börjar tänka taktiskt inför ett samtal blir du oärlig, och desto längre tid kommer det ta för dig att komma till pudelns kärna. Det enda sättet att hantera den här typen av samtal är att ’cut the bullshit’, gå till poängen direkt: ‘Okej, du är uppsagd, det här är vad som gäller, hur går vi vidare nu?’ Var ärlig, det finns ingen anledning att skrämma upp sig.”

2. ”Jag är inte tillräckligt populär”

Alexander Holmberg: ”Nu för tiden ska varenda chef ha ett eget pressrum på Mynewsdesk och dela rätt saker på Twitter. Dessutom ska man vara skitsnygg, smart och laga läckra middagar på helgerna, som man delar med sig av till sina medarbetare. Det är absurt.

Den förväntan man tidigare hade på ett helt bolags varumärke är nu nere på individnivå. Och chefens förväntningar på sig själv skruvas upp så mycket att folk går in i väggen. Man ska vara medveten om sin image och vilken påverkan man har på sin omgivning. Men vad har det med ledarskap att göra? Ledarskapet måste bedömas på resultat.”

Tips: ”Bli mer medveten om vad du delar med dig av till dina medarbetare. Tänk dig två korgar framför dig. I den ena lägger du din yrkesroll, i den andra ditt privatliv. Vad ska ligga i vilken korg? Hos alltför många chefer flyter rollerna ihop. På vilket sätt hjälper det mig i min yrkesutövning att Calle Fleur på tidningen Chef ser att min mammas man är Malmö FF-supporter? Det hjälper faktiskt ingen.”

1. ”Är jag för snäll?”

Alexander Holmberg: ”En solklar etta på min lista. Snällhet skapar jätteproblem i många organisationer, eftersom det slutar med att chefen tar på sig så mycket mer än bara det operativa arbetet.

Alltför många chefer tror att det goda ledarskapet handlar om att man ska vara snäll och rar. Men man kan inte utgå från det. Man måste utgå från affären – det är den som är viktig. Alltför många chefer ställer inte tydliga krav på personalen, eftersom de inte vill göra medarbetarna besvikna. Men det är inte snällt, det är elakt. Istället för att utveckla medarbetarna lär man dem bara att det de gör är bra nog.”

Tips: ”Du måste se till att du inte är ensam som chef. Du måste bygga upp ett eget nätverk med chefer som befinner sig på samma hierarkiska nivå som du, och se till att ni träffas regelbundet. Är du mellanchef i en kommun ska du träffa mellanchefer inom andra områden. Det är jätteviktigt. Och det är därför Chefs nätverkssatsning är så briljant.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.