Succé för digital friskvård
Ett digitalt spel som aktiverar medarbetarna, både till kropp och själ, blev ett lyckat sätt att bryta isoleringen under pandemins många månader av distansarbete.
Afterwork på distans, stegtävlingar och schemalagd motion hör till de otaliga insatser som Sveriges chefer tappert hållit igång för att främja medarbetarnas hälsa och gruppkänsla under pandemin.
Ett av de mer ambitiösa engagemangsprogrammen står svenska Canon för. Inom bildföretaget har man utvecklat ett digitalt spel som under tre månaders tid aktiverat medarbetarna till både kropp och själ.
Efter att ha indelats i lag, gav sig grupperna ut på en spelplan fylld av både fysiskt och mentalt stimulerande uppgifter, som en boxbollsutmaning, skräpplockningstävling (”ploggning”), fototävling och test av bildminnet. Förutom hälsan stod 90 000 kronor på spel, en prissumma som enligt reglerna gick vidare till välgörande ändamål enligt vinnarlagets eget val.
”Vi visste att hela våren 2021 skulle bestå av hemarbete och vår ambition var att arbetet inte ska behöva upplevas ensamt”, berättar företagets marknads- och kommunikationschef Linn Lambert-Kryss om bevekelsegrunderna bakom spelet.
”Spelet har varit ett sätt att koppla ihop medarbetarna med varandra och samhället vi lever i. Genom frågeställningarna har vi lyft vikten av att ta pauser, röra på sig varje dag och få återhämtning. Tack vare spelet interagerar medarbetare mer än tidigare över avdelningsgränserna. Vi blev även mer sociala med omvärlden.
Medarbetare som tidigare aldrig kommunicerat tog första steget genom att vi introducerade en enklare social närvaro genom Linkedin. Detta bidrog till en högre social nivå, brett över hela bolaget från norr till söder”, säger Linn Lambert-Kryss och framhåller att insikterna förhoppningsvis ska stärka friskvårdsarbetet även framöver.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.