Stefan Persson om ledarskap
H&M är alltid i ropet.
Nu är det pappa ordförandens tur. I Dagens industri delar före detta vd:n Stefan Persson frikostigt med sig av sina främsta lärdomar kring ledarskap, entreprenörskap och rekrytering.
Under Stefan Perssons 16 år som vd ökade H&M:s omsättning mer än 13 gånger, från två miljarder till 27 miljarder kronor.
Framgångsreceptet? Stefan Persson nämner fantasi, otålighet och en förmåga att delegera och kompensera för egna kunskapsluckor.
H&M är dessutom kända för sina korta beslutsvägar och förkärleken för intern talangjakt och rekrytering. Samtidigt är Stefan Persson noga med att påpeka att talang är något man har – eller inte.
”Utan talang kan man bli en ganska bra pianist, men ingen fantastisk pianist. Det hörs ganska snart om man har talang eller inte. Det är likadant med företagande”, säger Stefan Persson till Dagens industri.
Karl Johan Persson, som sitter med under intervjun med Dagens industri, säger sig veta precis vilken typ av människor H&M letar efter:
”Vi är inte så cv-fokuserade, utan vi söker en viss attityd och hämtar många chefer från våra egna butiker. Vi letar efter sådana som har ett hjärta för detaljhandel, och för H&M förstås, som fungerar bra i grupp. De ska vara empatiska och prestigelösa människor som är väldigt drivna”, säger han.
”Tänk dig att du har sex och en halv miljard kronor på banken. Du är chef för ett av världens största modeföretag med 87 000 anställda i över 40 länder. Och du har pappa hängande över axeln.”
Läs Chefs stora reportage om H&M från aprilnumret 2012:
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.