Så hanterar du kritikstormen

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

Som chef blir du ofta ifrågasatt eller till och med attackerad. Och det plågsamma är kritiken inte bara kommer från ett håll, utan från alla sidor. Leverantörer, medarbetare, kunder, din högre chef – alla har synpunkter på hur du gör ditt jobb.

Engelska ledarskapstidskriften Management Today listar fem metoder för att bli bättre på att ta kritik.

1. Be om den
Undvik en kritikstorm genom att ha regelbundna feedbackmöten med din högre chef. Ju tidigare du får höra vad du har gjort fel, desto lättare är det att åtgärda felen.

2. Håll dig lugn
Avbryt inte dina kritiker – det gör dem bara ännu argare (och dessutom verkar det som om du försvarar dig).  Försök i stället att hålla dig neutral, fokusera på att lyssna och ta in vad personen säger.

3. Välj dina strider
Även om man helst inte vill tro det, finns det oftast ett korn av sanning i all kritik. Däremot består kritik oftast av ett antal överdrifter. Meningen »du lyssnar ju aldrig på mig«, kan du tyda som »du lyssnade inte på mig vid förra mötet«. Välj att lyssna på de delar i kritiken som du har möjlighet att ändra på.

4. Be kritikern om råd
Om du känner att det finns ett uns av sanning i kritiken, fråga hur du kan göra i framtiden för det ska bli bättre.

5. Koppla på ditt filter
Om all kritik som framförs av en viss person är ologisk eller allt för känslomässig, ignorera den. Du är inte en slagpåse.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.