Så blir du bättre på att förmedla din vision

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

När jobbvardagen rullar på som snabbast är det lätt att glömma bort visionsarbetet. Därför kan sommarmånaderna, precis före eller efter din semester, vara en bra tid för att förädla din vision.

Klara Adolphson, ledarskapskonsult på Ledarna tycker inte att det bara är vd som ska ha en långsiktig plan för sitt arbete.
 
»En mellanchef ska ju ’teama’ ihop linjecheferna och kan bland annat göra det genom att ha en personlig tolkning av organisationens övergripande vision. Visioner ger en känsla av sammanhang och att det finns ett högre syfte. De skapar riktning och motivation genom att dra upp våra mål ett snäpp.«

Hur kommunicerar man ut den bäst?
»Jag tror på att vara transparent och berätta för medarbetarna vad som driver dig som chef. För att bli trovärdig och autentisk måste du verkligen leva sin vision, bära med dig och pröva alla beslut mot den och låta dem du leder ge dig sin bild.«
 
Vad är det vanligaste misstaget chefer gör i visionsarbetet?
»Att man glömmer att fråga sig själv vad visionen ska finnas till för. Om visionen ska användas för att hålla samman och driva organisationen framåt, vem är det då egentligen som ska formulera och äga den? Kraften i visionen skapas när man involverar alla och jobbar fram den på individ-, grupp- och organisationsnivå.«

Hur undviker man floskler?
»Om man arbetar fram visionen nedifrån och upp så ska behöver man sedan gå uppifrån och ned igen och låta alla plocka ned visionen på deras egen nivå. Ställ frågan: Vad betyder visionen för dig och för det uppdrag du har? Be alla ge exempel på hur de helt konkret kan använda den som ledstjärna i vardagen!«
 
Tre tips när du ska kommunicera din version:
1. Upprepa dig. För att dina medarbetare ska kunna engagera sig i din vision måste du påminna dem om budskapet flera gånger och upprepa vad du vill åstadkomma. Oroa dig inte för att du blir tjatig, det är näst intill omöjligt.

2. För en dialog. Var inte en megafon. Se till att du diskuterar budskapet i visionen med dina medarbetare så att de känner sig delaktiga och förstår den.

3. Uppmana till handling. Berätta inte bara hur du ser på framtiden, be dina  medarbetare om hjälp att göra verklighet av planerna. Var specifik med vad du vill att de ska göra.

Källa: Harvard Business Review.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.