Rösta på Battle of the numbers
Den 21 november 2013 var Berns fullsatt. I publiken fanns topparna inom politik, näringsliv och media. På scenen stod VD:arna för Sveriges 10 största företag och vittnade om att de hade bestämt sig – nu skulle kvinnorna ta plats på chefspositionerna.
”Laguppställningen i Battle of the Numbers representerade tungviktarna i Sveriges näringsliv: Sandvik, Ikea, Volvo, SSAB, H&M, SPP, Scania, SAAB, Ericsson och SEB. Ett drömlag ur kommunikationssynpunkt”, säger Cissi Elwin Frenkel, chefredaktör och vd Chef:
”Vi förstod sprängkraften i mixen, det var företag vars vd:ar är näringslivets rockstjärnor. Själva grundidén var att vd:arna skulle vara galjonsfigurer. Det de gör får stor påverkan, inte bara på de över en halv miljon anställda i deras företag, utan också på avdra företagsledare i Sverige och internationellt.”
Nu har initiativtagarna till Battle of the numbers – Cissi Elwin Frenkel, Eva Swartz Grimaldi och Sofia Falk, vd Wiminvest – nominerats till kommunikationsbranschens eget pris, Stora Kommunikatörspriset. Den andra finalisten är Volvos reklamfilm ”Epic Split” med Jean Claude van Damme, och vinnaren avgörs av allmänhetens röster.
Rösta på Battle of the numbers här.
Cissi Elwin Frenkel, Eva Swartz Grimaldi och Sofia Falk var alla trötta på att utvecklingen mot ett mer jämställt arbetsliv gick så långsamt. Eftersom diskussionen hade kört fast i för eller emot kvotering av kvinnor i styrelser var det svårt att komma vidare. De ville åstadkomma snabb, stor och varaktig förändring på operativ nivå i företagen.
De insåg att de tillsammans hade kontakterna, mediakunskapen, plattformen och modellen för att kunna lyckas och satsade stenhårt.
”Vi använde en modell som jag hade praktiserat tidigare där man använder 10 utvalda kvinnor i varje organisation som interna konsulter. De dammsuger företagen på hinder och möjligheter för kvinnor att avancera, kommer med egna förslag på förbättringar och rapporterar tillbaka till högsta ledningen. Där kom en del av iakttagelserna som riktiga ögonöppnare och ledningarna har sedan fattat beslut om vad man ska införa. Nu är företagen i den fasen att alla nya åtgärder ska in i deras normala processer. Tex att chefer ska mätas på hur väl de lyckas rekrytera mångfald”, säger Sofia Falk.
”Företagen gör detta för att de ser att det är affärskritiskt. De som lyckas rekrytera från hela talangpoolen kommer att bli framtidens vinnare”, säger Eva Swartz Grimaldi.
Hon berättar också om nästa steg.
”Nu vill vi gärna sprida denna svenska modell internationellt!”
Rösta på Battle of the numbers här.
Läs mer om Battle of the numbers på projektets sajt.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.