Pulsmätningar vägen till branschens bästa arbetsplats
Genom kontinuerliga pulsmätningar, tät feedback och tydliga mål har it-konsulten Fellowmind halverat långtidssjukskrivningarna, sänkt personalomsättningen, förebyggt stress och ökat trivseln. Nyligen blev de utsedda till Årets bästa arbetsgivare.
Med målsättningen att bli branschens bästa arbetsplats drog it-konsulten Fellowmind igång ett stort arbete för två år sedan.
Vägen dit bestod framför allt av ett proaktivt hälsoarbete, där 90 procent av företagets insatser är förebyggande.
”Ingen ska vara sjuk och alla ska må bra och ha ett högt engagemang”, sammanfattar vd Anna Kleine företagets grundfilosofi.
Hon har arbetat tätt samman med företagets CHRO, Kristian Randel, och fokuserat på att fånga upp hur medarbetarna mår och känner sig.
Resultaten har inte låtit vänta på sig.
Samtidigt som företaget har genomfört en fusion med två andra bolag har de halverat långtidssjukskrivningarna, minskat både personalomsättning och stress samt ökat trivsel, kundnöjdhet och lönsamhet.
Kärnan i satsningen är pulsmätningsverktyget Winningtemp.
Kristian Randel berättar att de använder det inte bara som ett hr-system utan även som ett verksamhetssystem.
”Men det är inte ett självspelande piano”, säger Anna Kleine.
Kristian Randel förklarar:
”Vi mätte innan, under och efter integrationen av företagen, och tog fram en metodik kopplat till det. Hos oss är Winningtemp en produkt som baseras på korrelationen mellan väldigt högt engagemang och låg personalomsättning. Och ett antal olika underliggande faktorer.”
För några år sedan analyserade de även 150 exit-samtal för att veta varför medarbetare slutade och hitta nycklar för att kunna behålla dem längre.
I arbetet med Winningtemp har alla chefer ett uppstartsmöte med sina respektive team varje kvartal. Utifrån den resultatanalys som görs väljer gruppen en eller två frågor som man vill bli bättre på.
Anna Kleine, vd Fellowmind.”Kostnaden för rehabilitering, för att inte tala om det mänskliga priset som medarbetaren får betala, har vi inte alls längre.”
”Det kan handla om arbetssituationen eller ledarskapet eller något annat. Sedan skapar de ett antal tydliga ’actions’ som de kan börja jobba med i morgon”, säger Kristian Randel.
Han tar ett exempel: Om man vill främja samarbetet i gruppen kan en action vara att man har möte varje måndag där alla berättar status på sina projekt och kan be om hjälp.
Medarbetarna skapar ofta 40–50 actions men väljer till slut ut två till fyra actions, kommer överens om hur de kan mätas och vem som ansvarar för dem, vilket oftast blir ledarna.
Dessa följs sedan upp och visar förhoppningsvis resultat i Winningtemp.
”Men det är inte vi som berättar för dem hur de ska göra utan en del av engagemanget kommer ju från att medarbetarna får vara med och bestämma. Detta gör att vi får en relation till medarbetarna som bygger samarbete”, flikar Anna Kleine in.
En annan viktig del för medarbetarutveckling är att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven, som att ha tydliga mål och en tydlig koppling till bolagsstrategin.
”Vi jobbar mycket med feedback. Våra ledare träffar sina medarbetare och pratar mål varje månad. Det är också viktigt för medarbetare att ha hög autonomi”, säger Kristian Randel.
”Om man jobbar med medarbetarutveckling enligt vår modell jobbar man också på att förebygga stress och utmattning.”
Medarbetarna erbjuds också att träffa en psykolog för samtalsterapi.
”I takt med att fler nyttjade det fick jag feedback om att många mådde otroligt mycket bättre efter tre till fem besök. De fick verktyg att hantera stress eller andra utmaningar. Det var också en del i att inte tro att vi klarar allt själva.”
Anna Kleine menar att det blev en väsentlig avlastning för cheferna som kunde dra en gräns för vad de kan göra för sina medarbetare, men att det också är ett sätt att vara rädd om medarbetarnas integritet.
Kristian Randel, CHRO Fellowmind.”Vi jobbar mycket med feedback. Våra ledare träffar sina medarbetare och pratar mål varje månad. Det är också viktigt för medarbetare att ha hög autonomi.”
I dag har Fellowmind inte längre några utmattningsfall. Så var det inte för några år sedan.
”Kostnaden för rehabilitering, för att inte tala om det mänskliga priset som medarbetaren får betala, har vi inte alls längre”, säger Anna Kleine.
Fellowmind har även anställt så kallade mood managers på sina fem stora kontor. Dessa hittar på aktiviteter och bygger engagemang.
På två års tid har de sänkt sjukskrivningarna med 1,5 procent, höjt den så kallade Net Promoter Score (hur många ambassadörer företaget har, skalan går från –100 till 100) från 17 till 73 och sänkt personalomsättningen från 17 procent till 11 procent.
I november nådde Fellowmind sitt övergripande mål. De blev utsedda till Årets bästa arbetsgivare för små och mellanstora bolag i Universums årliga undersökning.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.