Morgonpepp är bra för prestationen

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Chefer som skäller på sina medarbetare när de kommer för sent till jobbet bör ändra sina vanor. Forskning vid Ohio State University visar nämligen att det humör som medarbetaren har i början av dagen har stor påverkan på hur bra man presterar.
Det skriver sajten Management Issues.

Professor Steffanie Wilk har tillsammans med sitt forskningsteam studerat 29 kundtjänstmedarbetares humör och prestation under en treveckorsperiod.
De jämförde försökspersonernas humör under olika tidpunkter på dagen med deras attityd gentemot kunderna och hur väl de hanterade samtalen. De mätte också hur många samtal varje medarbetare svarade på under en dag.

Man kom fram till att medarbetarna satte högre betyg på kunderna de dagar de var på gott humör på morgonen. Under sådana dagar hanterade de också fler samtal, var mer välformulerade och stakade sig mindre.

Ett dåligt humör på morgonkvisten resulterade i stället i att man tog färre samtal och tog fler raster mellan samtalen.
Men forskarna noterade också att medarbetarna kunde ändra humör under dagen. Chanserna var större att de blev gladare under dagen än att de miste sitt glada humör. I 40 procent av fallen kunde en medarbetare som var på dåligt humör på morgonen bli gladare om han eller hon lyckades hantera ett samtal på ett bra sätt.

Forskarna ger därför chefer rådet att göra allt för att få sina medarbetare på gott humör i början av dagen, som att ha peppande teambuildingövningar.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.