Min underställda chef ifrågasätter allt

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

Ett rakt och ärligt samtal, öga mot öga, där du redogör för dina iakttagelser och upplevelser är det första du måste göra. Men du bör  då också förbereda dig på att  gå in i ett ärligt samtal, en dialog som kan innebära att du får höra saker som du inte gillar. Finns det fog för de protester som uppstår? Finns det ett konstruktivt tänkande bakom enhetschefens reaktioner så måste du naturligtvis lyssna på detta. Det du upplever som konfliktfylld dialog kanske din medarbetare  endast upplever som konstruktiva bidrag. Vi människor är ju olika.  Det  är kanske på tiden att du och dina enhetschefer avsätter tid för ledningsgruppsutveckling med kommunikation och samverkan i fokus. Ibland är hjälp utifrån ovärderlig då man själv lätt blir hemmablind i situationer av det här slaget.

Birgitta Ahltorp
Fil dr  leg psykolog  leg psykoterapeut

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.