Matjättens nya AI-chef: ”AI ska förbättra kundernas upplevelse”

”Med hjälp av AI kan vi fylla våra butiker med just den mat som kunderna efterfrågar vid olika tidpunkter”, säger Jakob Liljedahl, som just tillträtt en nyinrättad tjänst som AI-chef inom Coop.

Ledarskap
Publicerad
Porträtt av jakob Liljedahl

Vad gör en AI-chef?
”Mitt uppdrag är att driva agendan för datadrivet beslutsfattande, så att fler beslut inom Coop fattas automatiskt med hjälp av maskininlärning. För att kunna åstadkomma det behöver jag bygga upp en organisation där kompetensen och de tekniska förutsättningarna är de rätta.”

Vad blir bättre med datadrivet beslutsfattande?
”Grundläggande för hela processen är en ökad förståelse för kundernas behov. Med hjälp av AI kan vi fylla våra butiker med just den mat som kunderna efterfrågar vid olika tidpunkter, göra detaljerade prognoser över vilka transporter som behövs och därmed minska matsvinnet till ett minimum. AI kan alltså förbättra både Coops ekonomi, miljö och kundernas upplevelse.”

Hur stort arbete ligger framför dig?
”Jag började för tre dagar sedan, så det är ännu lite för tidigt att förutspå. Första steget blir att definiera var vi står, därefter kommer jag att välja ut ett par områden att jobba med, där jag bedömer att AI har förutsättningar att visa värde relativt snart. Men just nu är det svårt att säga om resultaten syns om en månad eller inom ett kvartal.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.