Mät rätt saker
Att mäta de anställdas prestation kan vara ett effektivt sätt att öka lönsamheten och att förbättra produkter.
Men det gäller att se upp.
»Det som mäts uppfattas som viktigt. Mäter du det som är oviktigt kan du få medarbetare som presterar bra på ett oviktigt område. Då styr du bort energi och kraft från annat som är väsentligt.«
Det säger Bjørn Andersen som är professor i prestationsledning vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU) i Trondheim.
En bra mätning av arbetsprestation liknar de som ständigt görs inom idrotten. Målet är att egga medarbetarna och få dem att se fram emot nästa »tävling« på samma sätt som idrottare ständigt sporras av att slå sitt personbästa.
»När du mäter påverkar du dina medarbetares beteende. När detta sätt att tävla har fått rejält fotfäste finns det nästan ingen gräns för hur långt människor kan gå för att höja sina prestationsnivåer«, säger Bjørn Andersen.
Som chef måste du också vara oerhört noga och tydlig med hur resultatet av mätningen ska användas.
»Målet bör vara att få fram ett diskussionsunderlag utifrån vilket man kan prata sig fram till varför något blev så bra, och varför något annat inte blev lika bra. Inte att straffa eller hänga ut någon eller några.«
Leveranserna blev snabbare
Företaget Dell som säljer datorer direkt till kunder ville minska risken för att kunden fick fel leverans och att den kom för sent. Man mätte hur många personer som hade med varje beställning att göra, från det att kunden beställde till att datorn levererades. Genom att minska antalet personer som var inblandade i varje beställning lyckades man få både snabbare och säkrare leveranser.
Mätningen gav missnöjda kunder
För att minska svinnet mäter många snabbmatskedjor i USA förhållandet mellan hur många portioner mat som lagas och hur många man säljer, så kallad chicken efficiency. Om förhållandet är 1-1 säljer man allt man lagar och behöver inte kasta något. Men det finns exempel på restauranger som för att få så hög »chicken efficiency« som möjligt börjat steka kycklingen först efter att kunden beställt den. Och då har kunder som fått vänta för länge gått någon annanstans.
Källa: »Mät företagets prestation« av docenten Tom Fagerhaug och professor Bjørn Andersen (SIS förlag)
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.