Lista: 8 saker som skapar farlig stress på jobbet: ”Otydlighet i ansvar”

Krav på ständig tillgänglighet och hög arbetsbelastning. Det är två faktorer som skapar en stressig arbetssituation, enligt en Novus-undersökning. 

Hälsa
Publicerad

Det är Novus på uppdrag av Unionen som undersökt hur arbetsmiljön ser ut för privatanställda tjänstemän i Sverige. Genom att göra knappt 2500 intervjuer kan man nu slå fast att många har svårt att skapa en sund balans mellan jobb och privatliv.

Hela 40 procent av de som deltagit i undersökningen uppger att de funderat på att byta jobb med anledning av just en stressig arbetssituation. Lika många menar att deras chef eller arbetsgivare inte gör något åt stressrelaterade problem samt ohälsosamma arbetstider.

Men vad är det då som skapar stress? Enligt undersökningen är det framför allt en hög arbetsbelastning som är den största stressfaktorn.

Här nedan finner du andra saker som skapar stress på jobbet:

  1. Hög arbetsbelastning
  2. Otydlighet i ansvar, mandat och befogenheter
  3. Bristande ledarskap
  4. Omorganisationer
  5. Förväntningar om ständig nåbarhet
  6. Psykisk påfrestande arbetsuppgifter
  7. Annat
  8. Kränkande särbehandling/mobbing

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.