LinkedIn 20 år i rekryteringens tjänst – ”Det här är bara början”

LINKEDIN 20 ÅR Med 930 miljoner användare på den professionella plattformen – varav cirka 4 miljoner i Sverige – har LinkedIn blivit en maktfaktor inom rekrytering, nätverkande och fortbildning. Nu firas 20-årsdagen. Men vart är LinkedIn på väg?

Karriär
Publicerad
Lisa Gunnarsson, Nordenchef Linkedin. Foto: Sofia Ekström

Någon som minns hur rekrytering och nätverkande såg ut före LinkedIn?

Möjligen suckade du som chef eller rekryterare demonstrativt högt när du skulle försöka få tag på vissa personer eller kandidater och fick leta i timmar och timmar – utan att för den skull få något vidare resultat. Bara för sedan behöva börja om igen dagen därpå.

Kanske gnällde du också över svårigheten över att sprida ditt varumärke eller att nå ut till rätt beslutsfattare?

I dag finns det ingen anledning att ta sig för pannan längre. För allt du bekymrade dig förr, är numera bara några klick bort.  

”När LinkedIn grundades 2003 hade internet funnits i åtta år. De mest moderna rekryteringar som fanns då var att det gick att ladda upp sitt cv på ställen som Monster. Sedan var det upp till en själv att gå in och uppdatera uppgifterna. Och så kunde rekryterare gå in och leta. Men det var fortfarande ett ovanligt sätt att hitta kandidater. All rekrytering satt i huvudet på rekryteraren.”

Det säger Lisa Gunnarsson, LinkedIns Nordenchef, som suttit på sin post sedan 2015, till Chef.

Lisa Gunnarsson. Foto: Sofia Ekström

Varje år den 5 maj firar anställda plattformens födelsedag. I år med några extra fanfarer, då ballongerna visar att världens största affärsnätverk fyller 20 år.

Det är ingen underdrift att påstå att LinkedIn har revolutionerat vårt sätt att nå vem som helst, hitta potentiella kandidater till en tjänst, eller att som chef själv bli hittad och påtänkt för en roll.

Varje minut rekryteras åtta personer via plattformen.

Alla finns där, alla är tillgängliga.

Med 930 miljoner användare – varav drygt 4 miljoner i Sverige – har LinkedIn blivit ett självklart sätt att prata professionellt med varandra, att bygga varumärke, och att fortbilda sig. Som chef har du tillgång till 750 000 videos, om du vill.

”Har man mycket data har man både en enorm möjlighet och ett enormt ansvar att ta rätt beslut.” 

I Sverige har vi omfamnat tjänsten med särskilt stort intresse. Vi är nämligen bland de mest aktiva i världen, enligt Lisa Gunnarsson.

Och framtiden ser ljus ut, menar hon:

”Typiska medlemmen i början var säljare, tjänsteman och rekryterare. I dag ser det väldigt annorlunda ut. Största målgruppen är 24–36 år, det vill säga Gen Z och Millennials. År 2030 tror vi att hälften av våra medlemmar kommer bestå av Gen Z.”

Just de här två generationerna sätter också tonen och driver LinkedIns utveckling framåt. Enligt sociala plattformens egna undersökningar vill 68 procent av Europas unga talanger inte vill jobba för ett företag som inte delar deras värderingar. Inte ens högre lön skulle rubba det tankesättet.

På LinkedIn har annonser där företag specificerar sina värderingar ökat med 154 procent.

Och nu är man igång att lansera ny tjänst som heter Value Matching, vilket består av ett sökfält – ett filter – där det blir möjligt att söka på ett företags work-life-balance, karriärmöjligheter, kompetensutveckling, mångfald, inkludering, hållbarhet och så kallad social impact.  

Att LinkedIn behöver förändras för att behålla sin ställning är ett måste, menar LinkedIn-coachen Pontus Roos, som hjälper företag att synas på plattformen.

Pontus Roos. Foto: Privat

Han kallar dessutom LinkedIns unika position inom nätverkande och rekrytering för ”ohälsosam”.

”De andra sociala medierna utmanas hela tiden, vilket tvingar dem till utveckling. Men det finns inga riktiga utmanare till LinkedIn. Jag tror att det kommer inom några år, men jag vet inte från vilken håll. Att ha en sådan ohotad ställning i fråga om B2B och företags sociala medier är på gränsen till ohälsosamt. Det blir en särställning”, säger han till Chef.

Hur har LinkedIn förändrat vårt sätt att arbeta?

”Att vi når utanför våra vanliga sociala nätverk, och bortom våra CRM-system, maillistor och telefonboken. Möjligheten att nätverka och träffa andra inom sin bransch har förändrats helt och hållet”, svarar han och tillägger:

”Men den allra största förändringen är de digitala avtryck man kan lämna och därmed göra sin röst hörd. Jag tänker speciellt på de mindre företagen. Säg en liten digital byrå i Gävle som tidigare jobbade lokalt med kunder i regionen. Plötsligt är den muren riven.”

Mest surr just nu? Det är AI och ChatGPT, så även i LinkedIns underbara värld.

Fantastiskt om det används på rätt sätt, möjlig kvalitetssänkning om det används fel, betonar Pontus Roos.

”Via AI och ChatGPT kan användare bli mer aktiva och hitta stöd i att skriva inlägg. Vanskligt vore däremot om det slutar med att ett AI-genererat inlägg pratar med ett annat AI-genererat inlägg, utan att de vet om det. Det finns inget värde i det”, säger han.

”Att ha en sådan ohotad ställning i fråga om B2B och företags sociala medier är på gränsen till ohälsosamt.”

Även LinkedIns Nordenchef Lisa Gunnarsson går in på generativ AI, ”som det största som händer i världen just nu”.

”När Open AI släpptes av Microsoft förstod gemene man styrkan i detta. Men på en plattform som LinkedIn är allt byggt av algoritmer och AI. Frågan blir nu: Hur ska vi utvecklas som plattform? Har man mycket data har man både en enorm möjlighet och ett enormt ansvar att ta rätt beslut. Det gäller att gå försiktig fram”, säger hon och avslutar:

”Generativ AI kommer att ha enorm betydelse för hur plattformen förändras. De här första 20 åren är bara början.”

Läs webbartiklar kostnadsfritt

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden