6 hemligheter om engagemang på jobbet
Ett stort konsultbolag analyserade svar från 200 000 medarbetarundersökningar. Man ville få svar på frågan: Hur skapas engagemang? Här är 6 tips ur materialet.
Att hålla medarbetarna engagerade är en utmaning för många chefer. Men varför? Det har konsultbolaget Bain&Company försökt ta reda på. Tillsammans med undersökningsföretaget Netsurvey har man gjort en djupdykning i medarbetarundersökningar. Man har analyserat svar från totalt 200 000 anställda i 40 bolag i 60 länder, enligt en artikel på Harvard Business Reviews sajt hbr.org.
Tre tydliga trender gick att utläsa:
1. Engagemanget minskar ju längre anställd har varit på företaget. De som har mest erfarenhet har alltså lägst engagemang.
2. Engagemanget minskar ju längre ner man kommer i hierarkin. Cheferna i toppskiktet har alltså en tendens att underskatta missnöjet bland medarbetarna längst ute på linan.
3. Engagemanget är som lägst bland de medarbetare som arbetar med försäljning och service, alltså de som arbetar närmast företagets kunder.
Vissa företag har ändå lyckats med att ha ett högt engagemang bland de medarbetare i som arbetar i exempelvis kundtjänst eller butik. Här är några gemensamma drag hos dem:
1. Engagemang är en uppgift för närmsta chefen, inte HR. Analyserna visar att de medarbetare som trivs med sina jobb också trivs med sin närmsta chef.
2. Träning – en nyckelfaktor. Alla chefer har inte en naturlig talang för att väcka och skapa engagemang. Företaget bör ge cheferna utbildning och träning i hur de bäst uppmuntrar, bekräftar och ger feedback till sina medarbetare.
3. Återkommande mätningar. Företag där medarbetarna har högt engagemang är också bra på att kontinuerligt ta pulsen på stämningen i arbetsgruppen. Det enklaste sättet är att skicka ut korta, anonyma digitala enkäter. Man fokuserar inte på resultatet, utan dialogen som följer. Alltså – vad gör vi med resultatet?
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.