Fem steg till framgång
Jag får ofta frågan om jag under min karriär har tagit reda på hemligheten – eller åtminstone hittat ett konsekvent svar – på hur man bygger ett framgångsrikt företag.
Därför har jag ägnat tid åt att fundera över vad som karaktäriserar Virgins framgångsrika satsningar och vad som gick snett när vi inte lyckades. Jag har fem hemligheter.
1. Gilla det du gör
Eftersom det kräver en massa hårt arbete och mycket tid att starta ett företag så är det bäst att du njuter av det. När jag startade Virgin i en källarvåning i västra London så var inte mitt mål att bygga ett företagsimperium. Mitt mål var att skapa något jag gillade som skulle betala räkningarna.
Jag hade ingen fantastisk plan eller strategi. Namnet kom jag på i förbifarten. En kväll satt jag och några vänner och pratade och drack drinkar. Vi bestämde att vi skulle kalla vår grupp Virgin eftersom vi alla var nya som affärsmän. Namnet fastnade och hade en speciell klang.
För mig handlar företagsbyggande helt om att göra något som man kan vara stolt över, att föra samman begåvade människor och skapa något som kommer att innebära en rejäl skillnad i andra människors liv.
2. Skapa något som sticker ut
Vare sig du har en produkt eller en tjänst så är det inte lätt att starta ett företag och att överleva i den moderna världen. Du måste göra något radikalt annorlunda för att göra avtryck. Se på de mest framgångsrika företagen de senaste 20 åren. Microsoft, Google eller Apple, till exempel, skakade en sektor genom att göra något som aldrig hade gjorts förut och genom att kontinuerligt komma med innovationer.
3. Skapa något som alla som jobbar för dig är riktigt stolta över
Verksamheter består i normala fall av många människor och de är din största tillgång.
4. Var en god ledare
Som ledare måste du vara en riktigt god lyssnare. Du måste veta vad du själv tycker, men det finns ingen mening i att tvinga dina åsikter på andra utan debatt. Ingen har monopol på goda idéer.
Som chef måste du också vara extremt duktig på att berömma dina medarbetare. Ge aldrig negativ kritik offentligt, tappa aldrig humöret och ös alltid beröm över dina kolleger för ett bra jobb.
Människor växer när de hyllas. Vanligtvis måste man inte tala om för dem när de har gjort fel eftersom de vet det.
5. Var synlig
En bra ledare fastnar inte bakom ett skrivbord. Det verkar som om jag jämt är på resande fot men jag har alltid mitt anteckningsblock i bakfickan för att peta ned frågor och goda idéer.
Om jag är på ett Virgin Atlantic-plan ser jag till att träffa all personal. Då får jag alltid minst tio förslag eller idéer. Om jag inte skrev ned dem kanske jag bara skulle minnas en dagen därpå.
Gå ut och skaka hand med alla passagerare på planet, och återigen kommer det att finnas människor som har ett problem eller ett förslag. Anteckna och se till att du svarar dem nästa dag.
Självklart försöker jag se till att vi anställer mellanchefer med samma attityd.
När du bygger ett företag från ingenting är nyckelordet för många år framöver »överlevnad«. Det är svårt att överleva.
Om du inte överlever, kom ihåg att de flesta verksamheter misslyckas och att de bästa lärdomarna vanligen kommer från misslyckande. Upp på banan och försök igen!
Fotnot: © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate).
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.